" MONSTERS " (Ds. Jeroen van Olffen)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 5052
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" MONSTERS " (Ds. Jeroen van Olffen)

Berichtdoor Ton » Do Jan 16, 2020 8:51 pm

" MONSTERS "

JEROEN VAN OLFFEN · DONDERDAG 16 JANUARI 2020

Soms zou ik willen dat we in Nederland Kerkbelasting betalen. We zouden het verfoeien, maar het geld wordt wel gegenereerd. De kerken doen veel voor de samenleving. Dat mag best iets kosten. De kosten stijgen bij iedereen. Energie, heffingen, water en de contributie van de Kaatsvereniging. Maar de Kerk krijgt altijd 25,- gulden. O nee, sorry, het is al enkele jaren Euro-tijd. Onze ouders gaven 25,- gulden. Het zat in een enveloppe rechts van de kookboeken.
Als dan in januari iemand van de kerk kwam, dan kreeg de geldloper de enveloppe mee.
Nog geen 20 jaar geleden was ik op een huisbezoek bij een boerin in de Betuwe. Dominee… er staan hier nu al vijf enveloppen. Er is al vijf jaar niemand hier geweest. Ik kreeg de geduldige inhoud mee.
Maar de tijd gaat met de Kerk mee. Bijna alles is tegenwoordig digitaal. De collectezakken worden gevuld met toevallig kleingeld. Soms is dat er niet eens.
De Kerk nodigt de leden regelmatig uit om een bijdrage te leveren. De 25,- gulden zijn nu misschien 25,- Euro. Gelukkig kent het Kerkenwerk geen inflatie.
Wanneer een Kerk 100.000,- Euro nodig heeft, dan heb je een gemeente met 4000 leden nodig. Een kleine Friese stadsgemeente. Maar de meeste dorpen kunnen het bedrag niet meer bijéénbrengen.
We zien de dominee nooit. Nee, de predikantsplaats is gehalveerd. Meer en meer predikanten pionieren regionaal. Geen mens kan op meerdere plaatsen tegelijk zijn. Misschien toch eens met God overleggen hoe Hij het doet.
Gelukkig betalen we in Nederland geen kerkbelasting. De Kerken nodigen mensen uit tot een vrijwillige bijdrage. Het is geen beloningssysteem voor goed gedrag van de Kerkenraad. Het geld wordt gebruikt om een stad, een dorp, een geloofsgemeenschap te bezielen.
De inkomsten worden gebruikt om mensen de ruimte te geven om zich te bezinnen over het leven. Ruimte om samen te komen. Ruimte om afscheid te nemen en het nieuwe leven te vieren. Ruimte om te ademen. Ook is de Kerk een vluchtheuvel, een veilige haven, een baken in de woeste zee. Er zijn vele prachtige metaforen.
Bij de Kerk horen is allang niet meer wekelijks zichtbaar in de kerkgang. Maar bij de Kerk horen is net zo vanzelfsprekend als bij de familie horen. Ik vergelijk niet met grote of kleine families. Natuurlijk weet ik ook van verscheurde gezinnen en verstoorde relaties. De kerk is ook niets menselijks vreemd. Maar in de Kerk begint ook de uitnodiging van God: je hebt niet Mij uitgekozen, maar Ik heb jou uitgekozen. Je eert Mij niet door naar de tempel te gaan, je eert Mij als ik met jou mee de wereld in mag gaan. De Kerk is niet binnen, maar buiten.
Al een tiental jaren zoekt mijn kerk, landelijk, naar mogelijkheden om de financiële bijdragen van de kerkleden te verhogen. Niemand heeft nog de toverformule gevonden. Een Kerkbelasting is niet aan de orde.
Veel instanties geven net iets meer uit dan dat ze ontvangen. Ondanks automatisering blijkt het nooit in het voordeel van de cliënten te zijn. Het monstertje groeit en moet dus altijd meer eten.
De Kerk ontkomt ook niet aan de stijgende onkosten. Maar de kerk is geen monster dat moet worden gevoed. De kerk is de menigte mensen die het Lam volgen. Een Kerk is Kerk omdat zij kwetsbaar is. Een Kerk is Kerk omdat zij geeft aan wie minder hebben. Een Kerk is Kerk voor de bezieling van onze zielen.
Ik heb water nodig, eten, een dak boven mijn hoofd, mensen om mij heen, en een perspectief. De Kerk biedt mij de kans om stil te staan bij God. Iedereen heeft een ander Godsbeeld. Maar met elkaar kunnen we stil worden bij het vertrouwen dat het verbeelding is van dezelfde Beeltenis. Onzichtbaar aan het Licht gebracht. Een schaduw, een maan, de zon zelf krijg je niet te zien.
De kerk verbeeldt een toekomst zonder monsters. Mijn Kerk vraagt niet veel. Maar wie het missen kan, méér dan 25,- Euro per jaar per persoon.

Ds Jeroen van Olffen

16 januari 2020

(Predikant Menaam, PKN)

(www.facebook.com/jeroen.vanolffen)
[menaldum@solconmail.nl]
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar