" Taartpunt " (door ds. Jeroen van Olffen)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 4296
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" Taartpunt " (door ds. Jeroen van Olffen)

Berichtdoor Ton » Di Jan 14, 2020 11:07 am

" Taartpunt "

JEROEN VAN OLFFEN · DINSDAG 14 JANUARI 2020

Gods volk is anders. Hoe wij met Israël omgaan is de lakmoesproef of wij het waard zijn mens te zijn.
Zijn wij beesten of mensen. Regeert God in ons leven of zitten we liever zelf op de troon van de Hoogste?
Het volk Israël is Gods oogappel. Hij heeft met Zijn kinderen een verbond gesloten. We kunnen er wat van vinden. Beter is het om God te danken. Ook wij mogen Zijn kinderen zijn. Door Jezus Christus horen ook wij bij Hem.
Wie Israël zegent wordt gezegend. Wie Israël vervloekt wordt vervloekt.
Ik weet niet of u mij nog volgt. De opgeschreven regels hierboven zijn een paar snel geschreven zinnen waarmee ik stelling neem. Ik ben “pro Israël”. Niet omdat Israël het beter doet. Niet omdat ik het eens ben met de politiek van de staat Israël. Ik heb ook oog voor de andere volkeren die wonen binnen de huidige erkende grenzen van de staat Israël en de gebieden van de Palestijnse Autoriteit.
Israël nu is voor mij hetzelfde als het Israël waarover het in de Bijbel gaat. Israël is Jacob. De twaalf zonen van Jacob zijn met hun gezinnen Israël. Maar ook ik ben Israël. In Jezus Christus die als Zoon van David op de troon zit te Jeruzalem. Hier regeert Hij over Israël en de volkeren die Hem aanbieden. Ik behoor niet tot een volk dat een “natie” vormt. Ik behoor als Christen tot de volkeren die rondom Israël staan.
Zijn de joden beter dan andere mensen? De vraag vind ik verschrikkelijk. Wie kan zo’n vraag stellen? Of je bent hoogmoedig en arrogant. Óf je bent uit op verdeeldheid. De vraag voedt jaloezie en haat. Het is de vraag van kinderen in hetzelfde gezin. De ouders moeten zeggen welk kind ze het meest lief hebben. De vraag is onmogelijk. Je kunt niet eens overwegen om de vraag te beantwoorden. De vraag is absurd. Waarom is de lucht vla?
De lucht is geen vla. Het antwoord ga je niet anders geven.
Israël staat pars pro toto voor de volkeren. Heeft God Israël meer lief dan de andere volkeren. Is er reden om jaloers te zijn op iets wat de joden hebben en wat niet-joden niet hebben? Wat hebben zij dan? Wat is het geheim? Zij hebben God. Eigenlijk bedoel ik: God heeft iets met Israël. Hadden wij dat ook maar. We vergeten dat wij het ook hebben. Wij hebben dezelfde God.
Elke keer weer wordt Israël erop aangesproken: jullie zouden beter moeten weten. Wij houden Israël de spiegel voor hoe zij om moeten gaan met anderen. Wij hebben onze eigen rekening nog niet eens betaald.
Stel de mensheid is als een taart. Dan is Israël een taartpunt. Het is misschien zelfs maar een kleine smalle taartpunt. Maar wereldwijd hebben wij een mening over dit kleine stukje van de taart. We vergeten dat de taart geen hele taart is zonder dit puntje. En het taartpuntje is qua smaak en samenstelling niet anders dan de hele taart.
Maar er is Iemand die wil in het bijzonder dit kleine stukje taart. Wordt de rest van de taart genegeerd? Is de rest van de taart minder smakelijk?
God houdt van de hele taart. Jezus Christus is de Redder en de Heer en Heiland voor alle mensen: en voor de hele taart en voor iedere taartpunt en voor een uitgekozen stukje van de taart.
Ik weet eigenlijk niet of iemand mij nu nog volgt. Waarom wil ik zó graag iets opschrijven over Gods liefde voor Israël? Het is Gods liefde voor ons. Waarom vergelijk ik Israëls plaats in de wereld met een stukje taart? Omdat wij niet naar een ander moeten wijzen. Het gaat om onszelf. Een ander volk moet zich niet verantwoorden bij ons. Wij moeten ons verantwoorden.
Met de maat waarmee wij Israël meten zullen wijzelf worden gemeten.
Ben ik ongenuanceerd “pro-Israël”? Geen idee. Ik ben me heel bewust van de vele nuances. Ik ben me er nog meer bewust van hoe gemakkelijk wij de taart kunnen bederven. Als de taart bederft dan trekt het verderf door de hele taart.
Maar als er één klein stukje niet bederft dan worden wij boos. Het is niet eerlijk. Óf zou dit kleine stukje ons kunnen redden?
Het kleine stukje dat niet bederft is de belofte van God ons niet te vernietigen. Het kleine stukje dat niet bederft is Gods Zoon Jezus Christus. Hij maakt ons weer tot mensen die worden zoals we bedoeld zijn: zuiver en gereinigd.
God geeft het ons dat wij de lakmoesproef kunnen doorstaan. Wij zijn mensen. Wij zijn mens in onze omgang met elkaar en in onze relatie met God, de God die een verbond heeft met Israël en die door Jezus Christus een verbond heeft met ons.

Ds Jeroen van Olffen

14 januari 2020

(Predikant Menaam, PKN)

(www.facebook.com/jeroen.vanolffen)
[menaldum@solconmail.nl]
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar