" ONTSPANNEN GELOVEN " (em.past. Peter Gerrets)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 4027
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" ONTSPANNEN GELOVEN " (em.past. Peter Gerrets)

Berichtdoor Ton » Di Nov 05, 2019 10:57 am

Peter Gerrets :

DINSDAG 05-11-2019

" ONTSPANNEN GELOVEN "

Eigenlijk vraag ik me af of dat mogelijk is.
Buitenstaanders en ook wel ‘kerkmensen’ associëren het christelijk geloof met twee dingen:
1. Je mag niets;
2. En men is op jouw geld uit.

Wat voor stempel heeft het christelijk geloof op Nederland gedrukt? Door de eeuwen heen tot op de huidige dag?
Petrus schrijft in zijn eerste brief: “altijd bereid tot verantwoording aan al wie u een woord vraagt over de hoop die in u is” (1 Petrus 3:15 Naardense Bijbel).
Dus....de buitenstaanders zien ons, horen ons, beleven iets mét ons....én vragen ons: waarom zijn jullie zó hoopvol. Wat is toch de bron van jullie liefde, barmhartigheid, blijdschap, dat vertrouwen?

Heeft ons ‘christen-zijn’ vragen opgeroepen bij ongelovigen (in de loop der eeuwen)?
Hebben wij onbewust mensen jaloers gemaakt door onze levensstijl?

Want dát is de effectieve manier van evangelisatie!

Folders uitdelen, uitnodigingen voor kerkdiensten, op straat zingen en getuigen, prachtig!
Maar dat bedoelt Petrus niet.

Zou jij familieleden, buren, collega’s, vrienden of vriendinnen uitnodigen om mee te gaan naar de kerk of gemeente waar jij komt?

Velen stellen zichzelf nooit vragen, want we weten niet anders dan dat het in hun kerk of gemeente al jaren zó gaat.
We zullen nog eeuwenlang de psalmberijming van 1773 op hele noten zingen, de Tien Geboden aanhoren of de Geloofsbelijdenis.
En nog altijd uit de Statenvertaling lezen.

Ik ontmoet christenen die én in kerken én in vrije kringen vroeger en nog altijd meegekregen hebben en meekrijgen dat ze eeuwig tekort schieten.
In mijn leven is dat gebeurd én in de traditionele kerken en ook in de Pinkstergemeenten die enorme nadruk op onze, mijn slechtheid en verdorvenheid.
Vanavond sprak ik telefonisch met een lieve vriendin die zó beschadigd is in een zeer orthodoxe evangelische gemeente én zwaar teleurgesteld is in gemeentelijke- en medische instanties.
En gewoon boos is, boos en terecht boos en dan zegt: Sorry, ik mag niet boos zijn, en steeds belijd ik het aan God en zegen ik die ambtenaar, die arts.
Of o sorry nu spreek ik kwaad over die persoon.
Dat mag ik ook niet van de Heer.

We kunnen klagen over de achteruitgang van het kerkbezoek, dat kerkgebouwen moeten sluiten, of afgebroken worden. Dat er minder vacatures worden vervuld.

Is het werkelijk de taak van de voorganger om mensen te overtuigen van zonde, oordeel en gerechtigheid?
Hamer dit zondag op zondag erin?
Diezelfde hamer op datzelfde aambeeld?

Jezus heeft duidelijk gezegd dat dit de taak van de heilige Geest zal zijn.
Dus dominee, pastoor, voorganger, niet JIJ overtuigt de mensen van zonde, oordeel en gerechtigheid.
Niet JIJ bekeert mensenharten.
Hoe hard je ook oordelen aanzegt.
Het kerkvolk verhardt zich.

Hoe vaak is de predikant een sta-in-de-weg.
Gewone gemeenteleden durven jou niet te benaderen omdat je vanuit zo’n hoge ivoren toren spreekt.
Er zijn er die zich zó heilig voordoen, dat ze onbenaderbaar zijn voor zondaren.

Waarom mag je niet boos zijn, je machteloos voelen, diep teleurgesteld zijn en dit uiten?
Waarom mag je niet verdrietig zijn, twijfelen?
Jezus is verschillende keren boos geweest, is verdrietig geweest, teleurgesteld, zag tegen Golgotha op.
Waarom leren we gelovigen niet uit genade te leven?
God te vertrouwen.
In alle omstandigheden.
Dat wij die in Jezus geloven verzegeld zijn met de heilige Geest.
Dat niets ons van Zijn liefde kan scheiden.
Dat ons geen veroordeling wacht.
Dat we onze blijdschap en ons enthousiasme mogen uiten.
Ook in de kerk.
We zingen over klappen, de handen opheffen en knielen, maar doen het niet.

Is ons geloof, onze kerkgang, ons leven van elke dag jaloersmakend?
Of schrikt het af?

En zeg niet te vlug: de mensen willen niet, er zit geen geloof meer bij, de wereld verhardt zich én al helemaal niet: de kerkdeuren staan toch open!

De filosoof Nietzsche merkte op: “Ik zou wel willen dat kerkgangers eens verloster uit de kerk kwamen dan dat ze erin gingen”. Voor hem een reden om niet te geloven.

Peter Gerrets.

[p.gerrets@casema.nl]
(www.facebook.com/peter.gerrets)
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar