" HARTELIJKE LIEFDE " (em.past. Peter Gerrets)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 4027
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" HARTELIJKE LIEFDE " (em.past. Peter Gerrets)

Berichtdoor Ton » Ma Nov 04, 2019 1:33 pm

Peter Gerrets :

ZATERDAG 02-11-2019

“De liefde zij ongeveinsd (...)
in de broeder- en zusterlijke liefde
jegens elkaar hartelijk liefhebbend”

(Romeinen 12:9a, 10a uit de Naardense Bijbel).

HARTELIJKE LIEFDE ❤️

Ik ken geen woord dat zó afgezaagd klinkt in boeken, gedichten en liederen.
Wat voor betekenis heeft ‘liefde’ voor jou en mij?

Er is nietszeggende liefde.
Er is egoïstische liefde.
Er is manipulerende- en claimende liefde.
Er is liefde die alleen uit is op zelfbevrediging.
Een eisende liefde.
Een liefde die eeuwige trouw belooft, en als het moeilijk wordt wegloopt.

Ik zie het bij facebookvrienden en facebookvriendinnen. Mensen die je van alles beloven, maar het niet waar maken.
Mensen waarvan je dacht dat zij jou lief hadden, maar in werkelijkheid alleen zichzelf lief hadden en
jou kapot maakten.

Paulus voegt er iets aan toe: ongeveinsd + broederlijk + zusterlijk + hartelijk.

Het is kil geworden in de wereld.
Kil in onze samenleving.
Kil in families.
Kil in kerken en gemeenten.

De laatste tijd vallen mij berichtjes op hier in de stad Den Haag: steekpartijen aan de lopende band.
Recent is er bij mij in de straat nog iemand van 37 jaar doodgestoken door een buurjongen van 17.
Hoeveel schiet- en steekincidenten over heel Nederland in dit komende weekend?
Hoeveel agressie door overmatig drank- en drugsmisbruik?
Hoeveel gewelddadige aanrandingen?

Iemand heeft in een Duitse stad midden in het centrum zijn vrouw in stukken gehakt.
Sorry, maar deze dingen gebeuren midden op de dag en in de publieke ruimte.

En dan het almaar toenemend geweld tegen mensen die ons in noodsituaties helpen:
Politieagenten, brandweerlieden, ambulancepersoneel.

Dit kan alleen maar gebeuren in een samenleving die totaal van God los is.

Alsjeblieft, Eén deed liefde!!!
Stop met erover praten, lezen, beloven.
Stop met loze beloften.

Eén deed liefde. In de Bijbel, het énige boek over liefde, lees ik over God die de mens heeft gewild, alhoewel die mens de hele wereldgeschiedenis tegen God rebelleert, opstandig is, zich afkeert van God, maar God geeft tot op heden nooit op.
God blijft de aarde trouw!

Hij daalde af, werd mens, deed alleen maar goed, wij moesten hem niet, wij beschuldigden hem met valse argumenten, wij lieten hem op een gruwelijke manier sterven.
Toen had God álle rechten gehad om deze mensheid in het verderf te storten, maar hij deed het niet.
Jezus onderging Gods oordelen.
En God spaarde ons tot op de huidige dag.

God waarschuwt u en jou vandaag:
“Vlucht naar Jezus. Geloof dat hij in jouw plaats het verschrikkelijke oordeel heeft ondergaan, de dood overwonnen heeft én klaar staat om jou dáár te brengen wáár hij is”.

Kijk, dát is ongeveinsde, dat betekent échte liefde en geen fakeliefde.
Dát is God die jou beschouwt als een zoon en een dochter.
Dát is liefde die vanuit het hart komt.

Liefde praat niet, maar doet, handelt.
Goddelijke liefde zeemt jouw ramen, doet boodschappen, kookt, maakt schoon, zet een kop thee, zit bij je en luistert.
Die jou zó liefhebben, pakken jouw handen vast, leggen hun handen zegenend en biddend op jouw lichamelijke wonden, doen voorbede voor jouw trauma’s. Zitten stil bij jou. Omhelzen en geven jou een kus.
Wassen jouw handen en voeten.

36 jaar actieve dienst als predikant (en nog altijd) hebben mijn ogen geopend.
Want neem me niet kwalijk: wat stelt een huisbezoekje van een dominee, een ouderling nu voor? (ik mag niet generaliseren, maar dit heb ik zo vaak gehoord en ook zélf meegemaakt)
Praatjes over koetjes en kalfjes, over je kinderen en kleinkinderen, en dan een stukje lezen uit de Bijbel en een kort gebed.
Zelfs bij doodzieken, stervenden.

Dit kán niet!!!
Waar is jouw luisterend oor, jouw gesprek over het geestelijk leven van degene die je bezoekt, heb je olie bij je om de zieke te zalven, zag je dat afwasje op het aanrecht, heb jezelf een kopje thee gezet voor de zieke en jezelf, en wordt er Avondmaal aan huis gevierd?
Gevraagd of er voldoende hulp is en zo niet contact opgenomen met de diakenen, de vrouwenvereniging?

Als je het mij vraagt: we praten over liefde!
Jezus waste de voeten van zijn leerlingen en zei:
“Ik heb jullie een voorbeeld gegeven, OPDAT jullie elkaar de voeten zullen wassen”.

Maar de gemeente van Jezus Christus heeft zoveel vergeestelijkt.
Té beroerd om lief te hebben metterdaad.

... www.youtube.com/watch?v=-zhNEydIs4I ...

Peter Gerrets.

[p.gerrets@casema.nl]
(www.facebook.com/peter.gerrets)
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar