" REFORMEREN " (door em.past. Peter Gerrets)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 4052
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" REFORMEREN " (door em.past. Peter Gerrets)

Berichtdoor Ton » Vr Nov 01, 2019 12:30 pm

Peter Gerrets :

VRIJDAG 01-11-2019

“Wordt niet gelijkvormig aan deze eeuw,
maar wordt hervormd
in vernieuwing van het denken,
zodat gij kunt toetsen
wat de wil van God is,
het goede en welbehaaglijke en volmaakte”

(Romeinen 12:2 uit de Naardense Bijbel).

REFORMEREN

Voor velen onder ons was het gisteren, 31-10-2019, Hervormingsdag.
De dag waarop we gedenken dat Maarten Luther zijn 95 stellingen publiceerde in het Duitse Wittenberg.
95 kanttekeningen bij de leerstellingen en praktijken van de Rooms-Katholieke Kerk van die dagen.
We spreken over 31-10-1517.

De apostel Paulus schrijft in het Grieks het volgende:

“Onderga een metamorfose door het reformeren/hervormen van het denken”.

Anders denken leidt tot anders leven.
Nieuw denken leidt tot nieuw leven.

Reformeren en hervormen is een proces, geen datum.
Er was een hele periode voorafgaand aan Luther en daarna dat mensen binnen de kerk “anders” of “nieuw” gingen denken.
Denk aan de Moderne Devotie (Geert Groote en met Thomas á Kempis, die zijn tot op heden veel gelezen boek schreef: “De Navolging van Christus”), maar ook aan Johannes Calvijn, Huldrych Zwingli, Menno Simons, John Knox en vele anderen.

Een christen kan nooit 100% instemmen met het heersend denken, de heersende normen en waarden van deze eeuw. Met eeuw wordt een lange periode bedoeld. Jezus noemde zijn tegenstander, de duivel, “de god van deze eeuw”.
En Paulus waarschuwt: “Wordt niet gelijkvormig aan deze eeuw”. Wij, volgelingen van Jezus, kunnen geen trendvolgers zijn.
Wij zullen voortdurend onze meningen, ons denken moeten toetsen aan het denken van God.
Christenen gaan niet op in de massa.
Zij ondergaan een metamorfose (een diepgaande make-over) door dat hun denken gereformeerd of hervormd wordt.
Hun uitwendig gedrag wordt ánders doordat hun denken wordt vernieuwd.

En nogmaals, dat is een voortdurend proces.

De gedachten van God leren we kennen door het lezen, mediteren over, door onderwijs en zelfstudie van de Bijbel en door de persoonlijke omgang met God.

Alleen maar stil staan bij wat Luther deed in 1517 als historisch feit, is onvoldoende.
Alleen de geschriften bewaren van de Reformatoren, het conserveren, is onvoldoende.

Maar ons leven toetsen aan Woord en Geest betekent dagelijks reformeren, dagelijks hervormen.

Paulus vervolgt daarna met:

“dán zul je te weten komen wat Gods wil is, want die wil is altijd gericht op dat wat goed is, welbehaaglijk (dat verheugt God) en volmaakt (ondubbelzinnig)”.

En eigenlijk kunnen we nooit zeggen:
“Ik ben gereformeerd, maar: ik word nog dagelijks gereformeerd” én:
“Ik ben Hervormd, maar: ik word nog dagelijks hervormd”.

Peter Gerrets.

[p.gerrets@casema.nl]
(www.facebook.com/peter.gerrets)
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar