" ONDRAAGLIJKE LASTEN " (em.past.Peter Gerrets)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 3564
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" ONDRAAGLIJKE LASTEN " (em.past.Peter Gerrets)

Berichtdoor Ton » Wo Mei 15, 2019 11:52 am

Peter Gerrets :

WOENSDAG 15-05-2019

"Kom allen naar Mij toe die afgemat en belast zijn, en Ik zal u rust geven.
Neem mijn juk op en kom bij Mij in de leer, omdat Ik zachtmoedig ben en eenvoudig van hart, en u zult rust vinden voor uw ziel. Want mijn juk is zacht (passend - Naardense Bijbel 2014) en mijn last is licht"

(Matteüs 11:28-30 Willibrordvertaling 1995).

ONDRAAGLIJKE LASTEN

Ieder mens, jong en oud, heeft zijn of haar levensverhaal. Levenservaringen die hem of haar gevormd hebben tot de persoon die hij of zij nú is.
Onder welke omstandigheden ben je verwekt? Hoe was de sfeer in huis? Was je van harte welkom of eigenlijk niet?
Hoe was de relatie met jouw moeder en met jouw vader? Wat heb je aan normen en waarden meegekregen thuis, op school, in de kerk? Heb je traumatische gebeurtenissen meegemaakt in jouw jeugd? Zijn er dingen waarover je nooit hebt durven praten met jouw ouders of grootouders of andere familieleden?

Ik heb erg veel moeite met onze West-Europese maatschappij. Het veel te grote accent op productie en prestatie. De enorme druk die gelegd wordt op de werkenden wáár ook, in welke sector ook.
Het nieuwe werken, synoniem met bezuinigingen - hetzelfde of méér werk dat door minder mensen in dezelfde tijd moet worden gedaan.
Soms in slechte arbeidsomstandigheden.

En de toenemende aantallen mensen die fysiek, psychisch, emotioneel bezwijken onder de opgelegde lasten.

Ja, in onze 24-uurseconomie vallen slachtoffers.

En beschadigde mensen, soms al in hun prilste jeugd, verwaarloosden, opgegroeid in liefdeloze gezinnen, nooit enige warmte ervaren, bemoediging, steun, die geen hoge druk verdragen, of het tempo, schrijven we af.

Jezus spreekt hier al over vermoeiden en belasten.

In Matteüs 11 gaat het uitgebreid over Johannes de Doper. Die zovelen op de been bracht, die zovelen de komende Koning heeft aangekondigd, die zoveel bekeerlingen mocht dopen.
Maar op zijn ascetische levensstijl kreeg hij kritiek.
Nu zit hij in de gevangenis, stuurt leerlingen naar Jezus met de vraag: 'Bent u nou wel of niet de beloofde Messias?'
En Jezus antwoordt zijn volgelingen: 'Vertel hem maar wat jullie zien en horen'.
En Jezus zegt tegen zijn publiek: 'Johannes is de belangrijkste profeet, hij is Elia'.

Jezus verbaast zich over het ongeloof in steden en dorpen waar hij tekenen en wonderen heeft verricht. Tyrus, Sidon en Sodom zullen er in het oordeel beter afkomen dan de steden en dorpen in Israël.

En Jezus dankt Zijn Vader dat Hij zich openbaart aan onmondigen. Dat alles in Zijn handen ligt.

En dan volgt deze uitnodiging:

Als jij zo gebukt gaat onder die enorme stress, die druk, die spanning, waar die ook door veroorzaakt is, dat kan zélfs doordat je nog altijd gebukt gaat onder het juk van de Wet van Mozes en elke uitwerking daarvan, de Wet van 'doe dit, dan zul je leven!', kom dan naar Mij, Jezus.
Want alleen dan vind je rust.

Neem Mijn juk op je, dat betekent: kom bij Mij in de leer. Om het glashelder te maken:
'Laat de oude leermeesters achter. Hen die niet anders deden dan jou het juk van de Wet op te leggen, waaronder jij kapot ging.
Kom bij Mij in de leer, dat juk van Mij is passend, op maat gemaakt, zacht en licht.
Immers Ik, Jezus, ben zachtmoedig en éénvoudig van hart. Dat betekent: Ik ben op één ding gericht: op de verheerlijking van de Vader. Ik ben één van hart, ik heb geen dubbele agenda.
En je zult die innerlijke rust ontvangen.

Want toets jij jouw leven aan het oude dat voorbijgegaan is, aan het oude verbond, aan de Wet van Mozes en de uitwerking daarvan, dan bezwijk je, dan voel jij je dag en nacht veroordeeld, afgewezen.
Maar als leerling van Jezus is er maar één toetsingsnorm: de liefde tot de Vader en de liefde tot mijn medemens.
Het nieuwe dat gekomen is. Het nieuwe verbond. De Geest van Gods liefde in ons die aan alle eisen voldoet.

Er is helaas een enorme verblinding onder christenen. Ze zijn niet overgestapt van het oude in het nieuwe verbond.
Én de Wet van Mozes onderhouden én de genade van Jezus willen ontvangen.
Dat is hinken op twee gedachten.
Er zijn voorgangers die zelfs uitspreken dat het niet om een nieuw verbond gaat, maar om een vernieuwd verbond, een oud verbond dat 'opgelapt' is.
Nee, het gaat om iets heel nieuws.
Leef ik nog onder regels in steen uitgehakt? Nee, volstrekt niet.
Ik leef met de van Christus ontvangen Geest in mij die Gods wil schrijft in mijn hart.

Peter Gerrets.

[p.gerrets@casema.nl]
(www.facebook.com/peter.gerrets)
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar