" IS ONS OOR GEOPEND ? " (em.past.Peter Gerrets)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 3683
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" IS ONS OOR GEOPEND ? " (em.past.Peter Gerrets)

Berichtdoor Ton » Do Apr 18, 2019 9:55 am

Peter Gerrets :

WITTE DONDERDAG
18-04-2019

"De Heer GOD heeft mij als een leerling leren spreken, om uitgeputte mensen te kunnen bijstaan.
Met een woord wekt Hij mij in de ochtend,
in de ochtend wekt Hij mijn oor om als een leerling toe te horen.
De Heer GOD heeft mijn oor geopend,
en ik heb mij niet verweerd,
ik ben niet teruggedeinsd.
Mijn rug heb ik prijsgegeven aan hen die mij wilden slaan en mijn wangen aan hen die mij de baard uitrukten,
mijn gezicht heb ik niet onttrokken aan
beschimping en bespuwing.
De Heer GOD staat mij bij,
daarom kom ik niet bedrogen uit;
daarom maak ik mijn gezicht hard als een steen, omdat ik weet dat ik niet beschaamd zal worden.
Hij die mij vrijspreekt is dichtbij;
wie spant een rechtszaak tegen mij aan?
Laat ons een proces beginnen!
Wie is mijn tegenpartij?
Laat hij naar voren treden!
Zie de Heer GOD staat mij bij;
wie veroordeelt mij dan nog?"

(Jesaja 50:4-9a Willibrordvertaling 1995).

IS ONS OOR GEOPEND ?

Ik keek en luisterde opnieuw naar een vesper (een korte avonddienst) die nu niet meer gehouden kunnen worden in de Notre Dame maar worden voortgezet in de kerk van de broeders en zusters van Jeruzalem.

Wat praten wij veel, wat schrijven wij veel en we hebben overal een mening over.
En ík doe mee.

Nú is mij in en door dit vesper het zwijgen opgelegd. Ik bezocht vroeger de Sint Paulusabdij in Oosterhout. Destijds in bezit van de Benedictijnen. Ik correspondeerde met een monnik, Pater Beukers, en als ik het klooster bezocht hadden we een gesprek, baden we samen.
Je volgde alle diensten van 's morgens heel vroeg als het nog donker was tot de laatste in het begin van de avond.
En net als in dit vesper, werd ook in Oosterhout rechtstreeks uit de Bijbel gezongen, de Psalmen. Er werden Schriftteksten voorgelezen. Gebeden.
Net als nú in Parijs.

Jezus spreekt. Het mens-geworden Woord. Hier in Jesaja 50.

Hij zegt: 'GOD heeft mij als leerling leren spreken. Ik ben Zijn leerling, discipel.
En een leerling kán pas spreken als hij of zij leert luisteren. GOD moet en GOD wil onze oren 'wakker maken' 's ochtends vroeg. Onze oren moeten worden open gemaakt. Pas dán kunnen we woorden spreken die uitgeputte mensen bijstaan'.

'Maar', vraagt Jezus ons, 'willen wij Gods stem horen?'
Jezus was bereidwillig.
Wij zijn té vaak eigenwijs, denken te weten wat God wil, willen zélf de touwtjes in handen houden. Ik óók.

Jezus zegt: 'spreekt U maar, ik zal U niet tegenspreken, tegenwerken of mij tegen U verzetten, niet terugdeinzen'.

En wij zijn het zo vaak oneens, gaan in discussie met God. Wij gaan die weg niet, er gebeurt niets, het duurt te lang, het levert niets op. We bieden tegenstand, verzet. God ging met het murmurerende Israël een omweg naar het beloofde land.
God wilde dat Jezus de kruisweg ging.
En welke weg wil Hij met jou gaan?

Jezus heeft zich laten geselen, zijn rug kapot laten slaan, zijn baardharen laten uitrukken, zich laten beschimpen, zich laten bespuwen.
Hij had kunnen weigeren.
Hij had kunnen vluchten.
Schreeuwen: 'dít kunt U, Vader, niet menen'.
Waarom sloeg de 14-jarige Izaak zijn vader op Moria niet in het gezicht?
'Vader, bent u gek geworden en denkt u nu werkelijk dat die God van u dit vraagt?'
Maar deze tiener liet zich vastbinden op het altaar, zonder protest.
En Jezus liet zich vals beschuldigen, droeg dat zware kruis op zijn aan flarden geslagen rug naar Golgotha en liet zich vastnagelen aan dat vervloekte kruis.
Zonder protest!

'Maar', zegt Jezus, 'GOD neemt het voor mij op, ik word niet teleurgesteld, ik word vrijgesproken'.

Jezus, waar heb je het over. Annas en Kajafas hebben jou niet vrijgesproken, koning Herodes niet. Pilatus wilde het graag voor jou opnemen, behalve toen de leiders van het volk hem wilden aanklagen bij de keizer, toen zijn baan op het spel gezet werd, schuldig!

Waar is dan jouw God, jouw Vader?

En tóch is dit aan het kruis de volle overtuiging van Jezus: 'Al durft iemand tegen mij een rechtszaak aan te spannen, de Heer GOD staat mij bij, komt voor mij op, spreekt mij vrij, wie durft mij aan te klagen?'

Wáár haalt Hij dit vertrouwen vandaan?
De omstandigheden spreken álles tegen.
Maar Hij gaat af op de stem van Zijn Vader en Leermeester.
Die heeft Hem verzekerd van de eindoverwinning.

Door wie laat jij je leiden? En ik?

En is dat wat je spreekt en schrijft ingegeven door God die jou in de ochtend raad heeft gegeven?

Eérst luisteren, niet met God in discussie gaan, bereid zijn om Zijn weg te gaan.
Dan zal ons spreken die ander ópwekken.

Peter Gerrets.

[p.gerrets@casema.nl]
(www.facebook.com/peter.gerrets)
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar