" WAT KOMEN WE TEGEN ? " (em.past. Peter Gerrets)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 3527
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" WAT KOMEN WE TEGEN ? " (em.past. Peter Gerrets)

Berichtdoor Ton » Vr Apr 12, 2019 11:18 am

Peter Gerrets :

VRIJDAG 12-04-2019


"Ze dreven veel demonen uit, zalfden veel zieken met (olijf - NB 2014) olie en genazen hen"

(Marcus 6:13 Willibrordvertaling 1995).


WAT KOMEN WE TEGEN?


In deze twee weken begonnen we met Psalm 131. Hoe noodzakelijk het is dat een baby huid-op-huidcontact ervaart met moeder, maar ook met vader. Hoe belangrijk het is om je veilig en geborgen te voelen en daardoor je veilig en geborgen te weten. En hoe schadelijk dit te hebben moeten missen.

We spraken over het uiten van gevoelens als ouders naar jullie kinderen. Het knuffelen, het opgetild worden, het aanmoedigen, complimenten geven.

En over de ernstige gevolgen van het zwijgen over begane misstappen, zonden, maar ook over opgelopen beschadigingen, trauma's aan de hand van Psalm 32.
Zwijgen kan desastreuze gevolgen hebben voor het lichaam en onze geestesgesteldheid. Erover praten met een betrouwbare vriend of vriendin, of ambtsdrager kan leiden tot vergeving, verlossing en bevrijding.

Aan de hand van Johannes 4:4 spraken we over het verborgen Samaria binnen in ons. Het geheim waarover we zwijgen, maar waar Jezus dwars doorheen moet gaan.

En nu.
In het traject samen met die ambtsdrager, broeder en zuster, vriend of vriendin beginnen we een serie gesprekken.
Over dat wat je geheim gehouden hebt.
Die misstap, die zonde of over die innerlijke wond, dat trauma, dat wat jou aangedaan is.
Bij het begin van dat gesprek, van elk gesprek in het traject, is het goed te bidden om de reiniging van ons leven, de verlichting van de heilige Geest en hulp bij het spreken en luisteren.
Sommigen spreken gemakkelijk, bij anderen moet je het er als het ware uittrekken. Neem de tijd om te vertellen en de tijd om te luisteren. Haast is verboden.

Als iets onduidelijk is, stel vragen, de hulpverlener (m/v) doet al het mogelijke zich in te leven in die ander. Als duidelijk wordt wat de misstap of begane zonde is geweest, is het noodzakelijk om de schuldige zijn of haar zonde uit te laten spreken ten opzichte van God en om vergeving te vragen op grond van Jezus' volbrachte werk. Als deze schuldbelijdenis heeft plaatsgevonden, mag de hulpverlener de vergeving aanzeggen (Johannes 20:21-23). Het aanzeggen van de vergeving en het aanzeggen dat iemand niet vergeven wordt is niet alleen de bevoegdheid van Petrus, maar van elke leerling van Jezus die de heilige Geest ontvangen heeft.

Maar bij verwondingen en trauma's en aangedaan lijden komen we in gesprek en gebed soms aangeleerde opvoedingspatronen tegen. Als er altijd gezegd is: 'Jij bereikt toch nooit iets' ; een wettische opvoeding, het onmiddellijk bestraffen van fouten; opgroeien zonder liefde, lichamelijke aanraking, complimenten; seksueel misbruikt te zijn met de waarschuwing er niet met iemand over te praten omdat het dan erger wordt of de dader suïcide pleegt; met een zwaar minderwaardigheidscomplex leven; de overtuiging is gegroeid dat je altijd de verkeerde keuzes maakt...dan stuitten we op blokkades, verkeerde geloofsovertuigingen over zichzelf, verkeerde bindingen aan personen, occultisme kan in het spel zijn, soms is men van dat verborgen verleden lichamelijk ziek geworden....
O, wat hebben we de heilige Geest nodig om te onderscheiden wat we mogen bidden en hoe we mogen bidden.

Soms moeten we boze geesten de wacht aanzeggen, verkeerde bindingen in Jezus' naam verbreken. We bidden voor een aan ons vertelde situatie en we vragen samen of Jezus zelf zich wil openbaren in die situatie. We leggen onze hand op de plaats waar pijnen zich concentreren en zijn stil en laten degene die verwond is of ziek vertellen wat er in hem of haar naar boven komt. Vaak is er een hele reeks gesprekken en gebedssessies nodig.

Jullie begrijpen dat zij die we in vertrouwen nemen wel mannen en vrouwen moeten zijn die vervuld zijn van de heilige Geest, mensen met ervaring, deskundigen.
De algemene regel is dat vrouwen een vrouwelijke hulpverleenster hebben en mannen een man als hulpverlener. Maar er bestaan uitzonderingen.

Het wonderlijke in Marcus 6 is, dat Jezus zijn leerlingen eerst de autoriteit geeft over onreine, boze geesten, demonen.
En daar gaan ze, twee aan twee.
Ze verkondigen het evangelie, roepen op tot bekering en waar mensen gehoor geven zetten zij mensen die lastig gevallen worden door demonen in de vrijheid en zieken (zwakken) zalven ze met olijfolie en die zieken genezen.

Zalven, inwrijven met olijfolie werd vaak gebruikt bij wondverzorging.
In Jakobus 5:13 e.v. krijgt die olie de betekenis van het apart zetten van de zieke voor God én een beroep doen op de levend makende kracht van de heilige Geest die in elke christen woont.
Ik zal daar nog verder over schrijven.

Peter Gerrets.

[p.gerrets@casema.nl]
(www.facebook.com/peter.gerrets)
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 1 en 0 gasten