" SAMARIA IN PRAKTIJK " (door em.past. Peter Gerrets)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 3628
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" SAMARIA IN PRAKTIJK " (door em.past. Peter Gerrets)

Berichtdoor Ton » Wo Apr 10, 2019 4:06 pm

Peter Gerrets :

WOENSDAG 10-04-2019

" SAMARIA IN PRAKTIJK "

In 1975 kreeg ik het boekje van dr. K. Kraan in handen: "Genezing van herinneringen".
Kraan was Gereformeerd predikant en bezig met andere predikanten uit de Hervormde en Gereformeerde Kerk met het terugbrengen van de Dienst van Genezing en Bevrijding in de kerken.

Op enkele plaatsen werden er interkerkelijke vieringen gehouden waarin gelegenheid was om voorbede te vragen voor lichamelijke gebreken en psychische- en emotionele tekorten. Er werden korte gesprekjes gehouden, onder handoplegging gebeden, zieken gezalfd.
In deze diensten werd ook het Avondmaal gevierd.
Deze interkerkelijke diensten vonden plaats vanuit Stichting De Oase. Deze bijzondere vieringen vonden plaats in Rotterdam, Deventer en Apeldoorn en enkele andere plaatsen.

In mijn pastorale praktijk kwam ik tegen een jonge vrouw, die vreselijk beefde.
In haar jonge jaren werd haar geestelijk zieke moeder op 33-jarige moeder opgenomen in een psychiatrische inrichting en er nooit meer uitgekomen.
Haar vader misbruikte zijn dochter en mishandelde haar, jarenlang. Omdat hij haar plotseling overviel beefde zij.
Een lieve vrouw, die al bevende voor haar gezin probeerde te zorgen.
Met haar heb ik 3 jaar gebeden. Zij vertelde haar angsten, haar schrikreacties, het misbruik, de mishandelingen, de angst dat zij ook op 33-jarige leeftijd opgenomen zou worden, haar angst voor God, haar angst om verloren te gaan.
3 jaar lang bracht ik Jezus in contact met haar Samaria. We hebben veel besproken door de telefoon. We hebben elkaar ontmoet. Samen gebeden, al die angsten en paniek bij Jezus gebracht. Na 3 jaar vertelde ze me door de telefoon: die vreselijke herinneringen zijn weg. Ik ben volkomen rustig en in vrede met mijn verleden. Het beven was minder. Zij groeide in haar leven met God.

Ik ontmoette een student en noem hem Z.
Hij nodigde me uit om in het vrije weekend mee te gaan naar zijn familie. Maar in de week voorafgaande aan dat weekend sprak ik n.a.v. Johannes 4 over 'Genezing van herinneringen'. Na de les kwam hij mij zeggen dat ik onmogelijk het komende weekend mee kon gaan. Waarom niet?
Z. had op 17-jarige leeftijd een vriend die ook Peter heette, die ook 7 jaar ouder was en ook een rode Daf 55 had. Op een avond hadden ze behoorlijk wat drugs tot zich genomen. Peter had een rijbewijs, maar was niet in staat om te rijden. Z. had gereden op weg naar huis langs het Noordhollands Kanaal. Ze waren te water geraakt. Die vriend was door de voorruit geslagen, in coma geraakt. Ze waren gered, maar zijn vriend had het niet gehaald. En in die les had hij gerealiseerd dat hij het komende weekend met een Peter in een rode Daf 55 weer langs dat kanaal zou moeten rijden. We zouden te water raken en nu zou hij (Z.) door de voorruit slaan, in coma raken en sterven.
En dát mocht niet gebeuren, vandaar dat ik niet mee mocht gaan.
Die avond vroeg ik hem: 'Wil jij levenslang met deze angst leven of wil jij vanavond voorgoed genezen?'
Het laatste! Ik legde hem de handen op en vroeg Jezus binnen te komen in dat gebeuren van destijds en deze shock te genezen. Halverwege mijn gebed sprong hij op onder mijn handen vandaan en riep: Jezus heeft mij genezen. Hij rende naar zijn medestudenten en getuigde van zijn genezing. Andere details uit zijn leven hebben we dóórbeden en God genas al zijn wonden.

Zo heb ik met meerdere broeders en zusters kortere en langere trajecten afgelegd en telkens gezien hoe Jezus in diepe noden genezing bracht.

Wát door misbruik, mishandeling, emotionele verwaarlozing is ontwricht, is niet één, twee, drie hersteld.
De vraag van cliënt en pastor is: zijn we bereid zo'n traject in te gaan?

Persoonlijk vind ik het de moeite waard.
Mooi, die ander te zien open bloeien, zoals God hem of haar bedoeld heeft.

Peter.

[p.gerrets@casema.nl]
(www.facebook.com/peter.gerrets)
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar