" DE VERRADER, ÉÉN UIT JULLIE " (em.past.Peter Gerrets)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 3573
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" DE VERRADER, ÉÉN UIT JULLIE " (em.past.Peter Gerrets)

Berichtdoor Ton » Di Mrt 12, 2019 1:41 pm

Peter Gerrets :

DINSDAG 12-03-2019

"Niet over u allen zeg ik dit: Ik weet welke (mensen) Ik heb uitgelezen; nee, het is opdat het Schriftwoord wordt vervuld 'die mijn brood verslond heeft tegen mij zijn hiel geheven' [Psalm 41:10]; Ik zeg het u nú, vóórdat het geschiedt, opdat ge moogt geloven, wanneer het geschiedt, dat Ik het ben; amen, amen, Ik zeg u: wie opneemt die Ik uitstuur neemt Mij op, en wie Mij opneemt neemt Hem op die Mij uitstuurt! Als Jezus dat zegt bevangt verwarring zijn geest en betuigt hij en zegt hij: amen, amen, Ik zeg u dat één uit u Mij zal prijsgeven"

(Johannes 13:18-21 Naardense Bijbel 2014).

DE VERRADER, ÉÉN UIT JULLIE (1).

Al eerder zei Jezus tegen Zijn leerlingen: "en jullie zijn rein,- echter niet allen" (:10).
Ik vraag me af, of zij deze opmerking wel gehoord hebben.

Zojuist heeft Jezus gezegd: "Zalig zijt gij als ge ze doet" (:17b) en aansluitend: "Niet over u allen zeg Ik dit".

Eenvoudiger: Als jullie begrijpen wat de voetwassing ten diepste betekent
: dat jullie pas Mij kunnen dienen, als Ik jullie éérst dien en hierin Mijn voorbeeld volgt, zijn jullie zalig, maar niet iedereen onder jullie.

Met andere woorden: één onder jullie is onrein én één onder jullie is niet zalig.

En het wordt spannender:
Eén onder jullie eet Mijn brood, maar is Mijn tegenstander (:18). Letterlijk staat er: "heeft zijn hiel tegen Mij opgeheven" en zal Mij trappen of schoppen.
Eén onder jullie 'verkoopt Mij/levert Mij uit'
(:21).

Jezus is in zijn geest verward en geschokt.
Kan dat? Het grijpt Hem aan. Het is immers
verschrikkelijk te weten dat één van jouw volgelingen, leerlingen, door de uiteenwerper langzamerhand in bezit genomen een plan aan het uitwerken is waarbij hij jou zal uitleveren aan de geestelijke leiders.

En dan tóch met hem aan tafel gaan.
En tóch zijn voeten wassen.
Dit laat Jezus niet onberoerd.

Maar Zijn leerlingen geven ons de indruk de woorden van Jezus niet te horen of te begrijpen.

Kijk Jezus weet wie Zijn werkelijke, Zijn uitgekozen leerlingen zijn. Dat betekent niet dat zij alles begrijpen, helaas niet.
Maar Jezus vindt het na de voetwassing blijkbaar nodig hierover te spreken, nog vóórdat de verrader zijn plan ten uitvoer brengt. Als waarschuwing vóóraf.

Deze volgende tekst lijkt verdwaald en hoort ogenschijnlijk hier niet thuis.
'Als je een afgezant van Mij in jouw huis ontvangt en opneemt, dan herberg je Jezus. En als je Jezus herbergt, verleen je de hemelse Vader onderdak' (:20).

Dát heeft ook een keerzijde:
'Als we weigeren een gezant van Jezus te ontvangen, weigeren we Jezus en als we Jezus weigeren, weigeren we God'.

Judas Iskariot is één van de Twaalf.
Waarom bevindt hij zich in die kring?
Hij is door Jezus geroepen.
Maar heeft hij ooit Jezus in zijn hart geherbergd?

Hij was een kritische volger én beheerde de kas van de groep. Hij was een fraudeur en tóch drie jaar door Jezus begenadigd. Die taak heeft Jezus hem nooit ontnomen. Judas werd gefrustreerd omdat de Messias heel anders te werk ging als hij zich had voorgesteld.
En werd een tegenstander, een verrader.

Het wrange is, dat we een volgeling van Jezus kunnen zijn, een kerkganger en tóch geen christen. Een christen worden we niet door in een christelijk gezin geboren te worden of door de kinderdoop.
Wij moeten wederom geboren worden, geloven in Jezus en verzegeld worden met de heilige Geest.
Jezus ontvangen in ons hart en huis.
Weigeren we Hem de toegang, dan kan ons leven rampzalig aflopen.

(wordt vervolgd)

Peter Gerrets.

[p.gerrets@casema.nl]
(www.facebook.com/peter.gerrets)
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 3573
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

Re: " DE VERRADER, ÉÉN UIT JULLIE " (em.past.Peter Gerrets)

Berichtdoor Ton » Do Mrt 14, 2019 1:33 pm

Peter Gerrets :

DONDERDAG 14-03-2019

"De leerlingen hebben elkaar aangekeken, in vertwijfeling over wie Hij dit zegt!
Eén van zijn leerlingen heeft gelegen aan de boezem van Jezus; hem heeft Jezus (het meeste) lief, hém geeft Simon Petrus dan een wenk en zegt tot hem: zeg wie het is over wie Hij dat zegt. Hij vlijt zich zodoende tegen de borst van Jezus en zegt tot Hem: heer, wie is het?
Dan antwoordt Jezus: diegene is het voor wie Ik het brokje (brood) zal indopen en aan hem geven. Dan doopt Hij het brokje in, neemt het en geeft het aan Judas Simonszoon Iskariot. En ná dat brokje dán komt de satan bij hem binnen; dan zegt Jezus tot hem: wat je doet, doe het snel!
Maar niemand van wie aanliggen herkent waarvoor Hij dat tot hem zegt.
Want sommigen hebben gedacht, daar Judas de geldzak had, dat Jezus tot hem zegt: 'koop wat we nodig hebben voor het feest!' of dat hij de armen iets moet geven.
Dan neemt hij het brokje tot zich en gaat naar buiten, meteen: maar het is nacht geweest"

(Johannes 13:22-30 NB).

DE VERRADER, ÉÉN UIT JULLIE (2).

Persoonlijk vind ik deze verzen huiveringwekkend.
In het voorafgaande heeft Jezus tegen zijn leerlingen gezegd:
Eén van jullie is niet rein (:11).
Even later:
Eén van jullie is niet zalig (:18).
Eén van jullie is Mij vijandig gezind (:18).
En zojuist:
Eén van jullie zal Mij prijsgeven (:21).

Waarom volgde er op :11, :18 geen reactie van de leerlingen?
Ze waren met 12. En één deelnemer is onrein, niet zalig, én vijand van Jezus, verrader. Aan deze Pésachmaaltijd, aan deze Avondmaalstafel.
Dat is toch schokkend!!!

En nu in :22 kijken ze elkaar vertwijfeld aan: 'over wie heeft Hij het?'
Het sijpelt maar langzaam door.
De 'Slaaf van dienst' heeft toch de voeten gewassen van álle leerlingen?
De enige die een rel veroorzaakte was Petrus.
In andere evangeliën lezen we dat álle leerlingen aan Jezus vragen: 'Ben ík het Heer?' en niet zoals hier, dat Petrus via Johannes aan Jezus vraagt: 'Wié is het Heer?'

Ben ík het?
Dan lijkt het erop dat niemand ervan overtuigd was, dat hij het in ieder geval niet van plan was.
In mijn jeugd kwam ik af en toe in de Christelijke Gereformeerde Moriakerk in Rijswijk (ZH). In een middagdienst stelde ds. Prins: 'Iedere aanwezige hier in de kerk is een potentiële moordenaar!' En zei hij: 'Ik kom nu van de preekstoel af én geef u allen de gelegenheid om ons van het tegendeel te overtuigen'. Hij ging onderaan de kansel staan en wachtte daar enkele minuten. Het was doodstil en niemand kwam naar voren. Dit heeft diepe indruk op mij gemaakt.

En hier in de bovenzaal: 'Eén van jullie is een verrader!' Je zou verwachten dat Petrus als eerste zou antwoorden: 'Ik, beslist niet!' Zelfs Judas vraagt: 'Ben ík het Heer?' 'Jij hebt het gezegd', antwoordt Jezus.

Hoe verblind en dom zijn de leerlingen.
Zelfs als Jezus door het aanreiken van een stukje brood ingedoopt in de wijn aan Judas Iskariot hem als verrader aanwijst dringt het nog niet tot hen door (:26).
Als Jezus hem de opdracht geeft snel te doen wat hij van plan is, snapt niemand het (:28-29).
Sommigen denken dat Jezus heeft gezegd: 'Doe de nog nodige inkopen voor het feest' of: 'Deel geld uit aan de armen'.
Onvoorstelbaar.
Je verwacht dat die stoere kerels Judas knock-out slaan.
Niets van dit alles.

Geen optreden van Petrus.
Zelfs niet van de door Jezus geliefde Johannes.

Judas vertrekt na het eten van het brood.
Het is nacht, aardedonker.
Judas, bij het begin van de maaltijd had hij een duivels plan (:2).
In :27 heeft Satan hem 'overgenomen'.
Er lijkt geen weg terug.

(wordt vervolgd)

Peter Gerrets.

[p.gerrets@casema.nl]
(www.facebook.com/peter.gerrets)
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar