" BIJBEL LEZEN EN INZICHT ONTVANGEN " (em.past. Peter Gerrets)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 4054
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" BIJBEL LEZEN EN INZICHT ONTVANGEN " (em.past. Peter Gerrets)

Berichtdoor Ton » Do Jan 10, 2019 12:50 pm

Peter Gerrets :

DONDERDAG 10-01-2019.

BIJBEL LEZEN EN INZICHT ONTVANGEN.

Het was de afgelopen dagen moeilijk, zwaar voor mij en voor teveel mensen.
Mijn schrijven was voor mij een 'must'.
Vele, vele reacties. Opbouwende, kritische, reacties die mij pijn deden, schockeerden.
Ik heb gezien wat de Verklaring voor enorme schade toebracht aan mijn lhbt-vrienden/vriendinnen. De betreffende predikanten die de Verklaring samenstelden en ondertekenden hebben onnadenkend gehandeld. Pastoraal funest.

Er wordt mij verweten de Bijbel naar mijn aard uit te leggen.
Die Bijbel.
Voor mij Gods Woord. Het nog altijd sprekende actuele Woord van God.
God die Zijn boodschap door vele verschillende mensen liet opschrijven.
Ik heb theologie gestudeerd in België waar men eerbied voor dat Woord op ons overbracht. Veel Bijbel gelezen, veel theologie gelezen.
In de eerste paar jaar van mijn predikantschap bij de voorbereidingen van preken en bijbelstudies veel commentaren gelezen, de uitleg van theologen op de Bijbelverzen.
Mijn preek was een samengeharkte visie van die vele commentaarschrijvers.
Totdat ik van mijn 'geestelijke moeder', een oude predikantsweduwe, leerde om naar Gods stem te luisteren.
Lezen, bidden, en in stilte luisteren naar wat God zélf te zeggen heeft.
Ik kijk naar de grondtekst, soms pak ik een commentaar, zelden.
Het heeft me vrijgemaakt van mijn afhankelijkheid van kijken door andermans bril.

Ik zeg hier niet, dat elke predikant dit zó moet doen. Dit is op mijn weg gekomen.

En het heeft mijn ogen geopend voor wat de Bijbel zegt en wat de Bijbel niet zegt.
Mijn leven met God is een avontuur geworden. Gods aanwijzingen zijn steeds bevestigd.