" Gelijkenis " (door ds. Jeroen van Olffen)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 2865
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" Gelijkenis " (door ds. Jeroen van Olffen)

Berichtdoor Ton » Di Aug 07, 2018 1:18 pm

Gelijkenis

JEROEN VAN OLFFEN · DINSDAG 7 AUGUSTUS 2018

Er was een tijd dat het ongewoon was om Christen te zijn. Je moest twee keer nadenken voordat je het risico nam anders te zijn dan anderen.
Er was een tijd waarin het levensgevaarlijk was om te kiezen voor Jezus Christus. Er was een tijd… en in grote delen van de wereld is het nog steeds zo.
Maar in Nederland en in een groot deel van Europa en de westerse wereld is het zó gewoon dat we ons niet voor kunnen stellen hoeveel moed ervoor nodig is om ánders te zijn in je keuze voor de God van Israël.
Maar het Christelijk geloof is niet meer vanzelfsprekend in onze samenleving. Christenen worden weer uitgedaagd zichzelf te zijn door anders te zijn.
Maar wat is nu in deze tijd vanzelfsprekend? Je kunt niet zeggen dat we nu massaal ongelovig zijn of God de rug hebben toegekeerd. God bestaat en Hij is niet dood.
Maar daarmee is bijna alles gezegd wat we nog zeggen over God. Hij is anders dan vroeger. Ieder mens heeft zijn eigen beeld van de Bron van Energie, Kracht en Leven. Mogelijk is alles dezelfde God. Hij is Liefde, Hij is de medemens en Hij is het doel van ons bestaan. Hij is het antwoord en Hij is de vraag waarop we nooit een antwoord krijgen. Hij is alles. Mogelijk is alle variatie tezamen de éne God.
Maar zicht op de God zoals we die door de eeuwen heen hebben gevormd verdwijnt meer en meer naar de achtergrond.
Ik ervaar het zelf als een verlies. Eerst verloren we ons vertrouwen in de God van Abraham, Izaäk en Jacob. We verloren het geloof in de Vader van Jezus Christus. We verloren de persoonlijkheid in de relatie met God. We verloren het verlangen om ons geloof te vieren. We gaan daarom niet naar een kerkdienst.
In een preek over het verloren schaap en de verloren penning van de vrouw legde ik op een zondagmorgen uit dat het Gods verlangen is dat wij compleet zijn.
Jezus illustreert dit met de gelijkenis over het verloren schaap. In dit voorbeeld gaat het niet over de negenennegentig schapen die thuis zijn, maar het gaat over het éne schaap dat verloren is. In een andere gelijkenis, de gelijkenis over de verloren munt, gaat het over één zoekgeraakte Drachme en niet over de negen geldstukken die er nog zijn.
God verlangt ernaar dat iedereen erbij komt. Iedereen mag zich verbinden met Hem en met elkaar. Dan zijn we compleet. Dan is het zoals Hij het ons gunt.
God voor iedereen? Dat betekent dat ik ook nog wel eens mijn mening moet bijstellen. Ik heb bijvoorbeeld niets met tatoeages. Maar God is er ook voor de mensen met piercings en tatoeages. God is er voor mannen en vrouwen én voor iedereen die zich anders voelt. God is de God van oude mensen en van jonge kinderen. God stelt geen voorwaarden maar heeft ons onvoorwaardelijk lief.
Het is zonde wanneer we geen relatie hebben met God. We missen ons doel. God en zijn engelen vieren feest in de hemel wanneer we ons richten op Hem.
Op dezelfde dag als dat ik had gepreekt over het verloren schaap en het zoekgeraakte muntstuk kwam ik in een andere wereld terecht. Ik bezocht ’s middags het “Castlefest” festival in Lisse.
Ik kwam in een wereld waar mensen anders durven te zijn.
Mannen en vrouwen verkleed als elfen, kobolden, ridders, druïdes, nimfen, belles en beesten en andere mythische en fantastische personages uit de legendes, sagen en sprookjes en volksverhalen.
Deze middag kreeg ik zelf het plaatje bij de eerder genoemde preek van die ochtend.
Op dit festival ontmoet ik de mensen zelf.
Ze zijn waarschijnlijk niet naar de kerk geweest. Maar ze zijn alles behalve verloren. Deze mensen staan normaal midden in de samenleving. Ik praat met een werktouwbouwkundige bij de KLM. Vandaag is hij bij dit festival even helemaal zichzelf. Hij is hier samen met zijn vriendin. Doordeweeks vliegt zij met de charter-vluchten van Schiphol naar warme zonnige vakantiebestemmingen.
Eén dag geen kostuum of mantelpakje. Terwijl je denkt dat de mensen juist nu een maskerade opvoeren zie ik één dag waarop mensen zichzelf kunnen zijn.
Voeren we niet altijd een toneelstuk op met onze stropdassen, maatpakken en gepaste kleding….?
Wie zijn de verloren schapen? Zijn dat de mensen die anders zijn of de mensen die niet durven op te vallen. Ik heb medelijden met de mensen die niet zichzelf kunnen zijn.
Het is zonde wanneer je de rol speelt van wat anderen van je verwachten. Het is reden tot feest zodra je verbeeldt wie je bent.
Natuurlijk ben je geen elfje of een nymf of een draak. Maar voor één dag laat je zien dat je vrij bent. Je mag er zijn en anderen mogen er zijn.
Je wordt bekeken en je kijkt naar anderen. Je bewondert elkaar om de moeite en de zorg voor de gemaakte kleren en attributen. Er is geen oordeel, maar waardering. Er is geen competitie maar competentie. Er is geen rangorde maar gelijkheid.
Het festival waar ik ’s middags was is niet Christelijk of kerkelijk. Er loopt hier geen dominee rond….
Toch wel. Ik loop er rond. Ik loop er in mijn gewone kleren rond. Niemand stoort zich aan mij. Ook niet wanneer ik een zwart overhemd en een wit boord om zou doen. Deze ervaring verbindt ik met het Evangelie.
Jezus spreekt ons nooit aan op ons gewoon zijn. Hij moedigt ons aan in ons bijzonder zijn.
Juist in een tijd waarin het Christelijk geloof niet meer vanzelfsprekend is, is het fijn wanneer je er als Christen mag zijn tussen alle niet Christenen in.
Zijn we er al aan toe? Of proberen we nog steeds anderen te vertellen hoe men moet geloven, hoe men zich moet gedragen en kleden?
Doe een keer een ander kostuum aan. Ben je nu iemand anders? Voor God niet. Jezus is er voor iedereen. En Hij is gekomen om ons de liefde voor God en voor elkaar weer terug te geven.
We zijn het kwijt geraakt toen we elkaar gingen normeren. We vinden het terug als we weer luisteren naar de stem in ons hart.
In mijn hart hoor ik de stem van God: “Je mag er zijn.”
Dat leer ik van de festivalgangers. Ik sluit mij als Christen graag bij aan. Je mag er zijn!
Dat is het begin van de echte ontmoeting.
Dit is de plek waar mensen weer mens kunnen zijn. Waar je jezelf kunt zijn begint het leven zoals God het bedoelt.

Ds Jeroen van Olffen.

Menaam,

8 augustus 2018

(www.facebook.com/jeroen.vanolffen)
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar