" De school van onthechting " (door Arie Jan Mulder)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 3683
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" De school van onthechting " (door Arie Jan Mulder)

Berichtdoor Ton » Wo Jun 27, 2018 12:02 pm

De school van onthechting

Tussen allemaal oudere mannen zit ik een kop thee te drinken en op mijn beurt te wachten. Wat doe ik hier? Ik ben aan het biljarten. Ik kan niet goed meer bewegen, en nu ik niet meer kan sporten ben ik dit spel gaan doen. Een leuk spel, en een heerlijke ontspanning.

Vandaag spelen we de laatste partijen van het voorjaarskampioenschap. Ik sta bovenaan in de puntentelling, maar het scheelt maar één punt met de nummer twee, dus dat is heel spannend. Als ik vandaag mijn twee partijen win, dan ben ik kampioen. Het is natuurlijk maar een aardigheidje, maar het levert toch een bepaalde spanning op.

En spanning, daar heb ik een hoop van, de laatste tijd. Ik ben door mijn ziekte veel gevoeliger geworden voor stress, en ik heb helaas veel aanleiding om te stressen. Zo heb ik het lichamelijk moeilijk, met al mijn verschillende kwalen. Verder waren er spanningen in de kerk, met veel oordeel en verwijten. Best wel moeilijk om mee te maken. En tenslotte heb ik te maken met erg nare dingen in de levens van mensen die mij dierbaar zijn. Dat zijn allemaal ingrijpende dingen, waar ik zelf maar weinig aan kan doen.

En nu ben ik in het biljartcentrum, voor mijn ontspanning, en ik maak mij druk over een onbenullig kampioenschap. Het zijn duidelijk niet alleen de grote dingen in mijn leven die spanning oproepen. Ook al gaat het om iets onbelangrijks, de stress komt makkelijk. Maar ik wil het niet, hoor. Ik kijk om mij heen, zie mijn biljartvrienden, en ik denk: 'ik ben hier gekomen voor mijn plezier en dat ga ik niet laten bederven, echt niet'. Zou ik dat bij het biljarten net zo kunnen aanpakken als ik dat doe met de grote dingen in het leven, zoals ziekte en andere moeiten?

De moeilijkheid met onoplosbare problemen in het leven is dat je ze eigenlijk toch wilt oplossen. Ik weet in elk geval van mijzelf dat ik altijd alles in de hand wil houden. Maar dat is nu eenmaal niet mogelijk. En de laatste tijd ben ik steeds meer aan het leren om de dingen die ik niet zelf kan vasthouden ook echt los te laten. Dat klinkt misschien eenvoudig, maar dat is het niet. Het is een leerschool, en ik noem dat voor mijzelf 'de school van onthechting'. Een bijzondere school, waarin God mijn leraar wil zijn. Als ik merk dat de dingen mij boven het hoofd groeien, herinner ik mijzelf eraan dat die dingen een gegeven zijn, dat ik het niet kan oplossen, niet voor mijzelf en niet voor een ander. Ik vertel mijn moeiten (nog eens) aan God, en concentreer me dan bewust op de dingen waar ik op dat moment mee bezig ben. Dat helpt heel goed om emotioneel los te komen van wat onoplosbaar is. En ik merk dat ik dan als vanzelf ook weer heel dankbaar word voor alles wat er wel is.

En zo ga ik nu ook biljarten. Niks kampioenschap wel of niet halen, gewoon lekker genieten. Dank u God, dat ik hier even plezier kan hebben met een simpel spelletje. Vandaag helpt mijn 'school van onthechting' mij zelfs om een middagje te genieten met mijn vrienden in het biljartcentrum. Bijzonder is dat.

En als je je afvraagt of ik nou nog kampioen geworden ben: ja, inderdaad, met de hakken over de sloot. Ik ben er ook wel een beetje trots op, maar mijn echte trots is op mijn mentale prestatie, dat loslaten, waar ik zo mee aan het oefenen ben. Dank u, God, voor deze school van onthechting in mijn leven, in grote en in kleine dingen.

Arie Jan Mulder
(www.facebook.com/ariejan.mulder)
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar