" PAS OP VOOR GROTE WOORDEN " (Peter Gerrets)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 2718
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" PAS OP VOOR GROTE WOORDEN " (Peter Gerrets)

Berichtdoor Ton » Wo Jun 13, 2018 10:42 am

Peter Gerrets :

DINSDAG 12-06-2018

"Als iemand zegt: 'ik heb God lief' en zijn broeder-of-zuster haat, is hij een leugenaar; want wie zijn broeder-of-zuster haat die hij van zien kent niet liefheeft, kan God die hij nooit gezien heeft onmogelijk liefhebben"
(1 Johannes 4:20 Naardense Bijbel 2014).

PAS OP VOOR GROTE WOORDEN

Deze brief van Johannes is lekker praktisch.
Het legt pijnlijk bloot of dat wat we zeggen in overeenstemming is met de praktijk van elke dag.

Het is gauw gezongen in de kerk: "God heb ik lief, want die getrouwe Heer, hoort mijne stem, mijn smekingen en klagen" (Psalm 116 vers 1 berijming 1773).
Als je dít meent, blijkt dat uit jouw liefde voor jouw broeders-en-zusters.
En ánders is het een waardeloze belijdenis.

Want als jij niet bij machte bent jouw broeders-of-zusters die je notabene kent, ontmoet, lief te hebben, dan is het onmogelijk te belijden dat je God liefhebt die je nog nooit hebt gezien of ontmoet.

Zeggen en doen.
We voeren hoge pretenties, maar is het de praktijk van elke dag?

Op een gebedsgroep in mijn gemeente hier in de stad, stelde ik voor dat we in de huiskringen ook het Avondmaal gingen vieren.
Een zuster flapte eruit: "Liever niet, want ik zit op een huiskring met zuster A. en je denkt toch zeker niet, dat ik met haar samen het Avondmaal vier?"
De zondag daarvoor hadden we Avondmaal gevierd in de kerk. "Ja maar, afgelopen zondag heb je wel met haar Avondmaal gevierd!"
In onze gemeente was geen Avondmaalstafel waar je met velen kon aanzitten.
Wij stonden als voorganger en oudsten vóór in de kerk en de gemeenteleden kwamen naar voren om stukjes matzes op te halen.
Onze zuster zei daarom: "Nee hoor, niet samen met haar. Zij stond in de rij voor een andere broeder".
"Ja, maar, protesteerde ik: het is toch één Tafel, dan had je zondag niet mogen aangaan".
Zonder aangaan aan één Tafel, hebben sommigen het idee, dat het gaat om de Heer en ik, ik en de Heer en verliest men de notie dat we als één gezin aangaan.

Zeggen en doen.

Als je God van harte liefhebt, dan merkt de hele gemeente dat.
Hoe vaak gebeurt het niet, dat een gemeente verscheurd wordt door ruzies, nooit bijgelegde ruzies en tóch aangaan aan het Avondmaal?

Prachtig vind ik de gewoonte in de Rooms-Katholieke Kerk om vóór het vieren van de eucharistie elkaar in de kerk de vredegroet door te geven.
Dit heb ik ook in de gemeenten die ik mocht dienen ingevoerd.
Elkaar een hand geven en zeggen: "De vrede van Christus is met u".

Vandaag toch eens denken: met wie kan ik absoluut niet overweg, laat ik voor die broeder of zuster deze week extra voorbede doen en misschien contact leggen.

Een gezegende dag,

Peter Gerrets

(www.facebook.com/peter.gerrets?fref=ts)
[p.gerrets@casema.nl]
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar