Als het zout krachteloos wordt

krachtvoorherstel
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON Vr Jan 08, 2016 9:10 pm

Als het zout krachteloos wordt

Berichtdoor krachtvoorherstel » Vr Okt 28, 2016 9:35 pm

Als het zout krachteloos wordt, waarmee wordt deze wereld nog bewaard tegen bederf?

Al jaren, beste lezers, woedden er diverse discussies op het internet omtrent Zwarte Piet. Al jaren worden mensen tegen mensen in het harnas gejaagd en eigenlijk weet niemand echt waarom het gaat. De ene gooit het op het slavenverleden, de anderen op de Afrikaanse Mohren. Daarnaast is er nog het bekende verhaal van Sint Niklaas die donkere slaven zou hebben vrij gekocht en vervolgens ze de mogelijkheid bood om BETAALD bij hem te komen werken. Wie het weet mag het zeggen.

Kijk en eigenlijk kan ik me er niet zo druk om maken. Zwarte Piet is zwart en zo hoort het nu eenmaal!

Ik ben er, en met mij vele anderen, mee opgegroeid en groot gebracht. Als kind had ik er geen idee van dat het racistisch zou zijn dat Zwarte Piet zwart was, dat deed me niet zo veel. Ik was eerder benieuwd naar het ‘wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe’. Was ik wel lief genoeg geweest, of moest ik mee in de zak naar Spanje? Nou denk ik toch het eerste, want ik ben nog nooit in Spanje geweest, laat staan in een zak. Of mijn moeder moest gewoon ontzettend veel van mij gehouden hebben (en naar ik meen nog steeds)!

Zoals ik gisteren even aan het wereld wijde web toevertrouwde:

Nederland wordt overspoeld met afgehakte ledematen, bebloede gezichten, en allerlei andere waanzin, onder het mom van het feest #Halloween. Maar hey: we proppen onze kinderen vol met angst, moeten het normaal vinden dat we bebloede, afgehakte ledematen moeten aanschouwen...
Maar #zwaterpiet is verboden... #bedankt 'idioten' voor het omzeep helpen van een prachtig onschuldig kinderfeest en bedankt 'idioten' om onze onschuldige kinderen met deze waanzin (Halloween) op te zadelen!

En daar steekt het mij!

Zoveel ophef omtrent Zwarte Piet, maar in het hele debat geen enkel woord over het Halloween feest. Moeten we dat zomaar ‘slikken dan’? Moet ik aanvaarden, in de huidige tijd, dat er een feest word gevierd, waarbij mensen zichzelf (ver-) schminken met afgehakte ledematen, bebloede gezichten, een (kromme) spijker door de kop? Dat mijn kinderen worden ingeboezemd met angst (van schrik)? En niet alleen nu, hier op straat, in de winkels en zelfs pretparken (o wat een pret!!!).

Ik weet niet, maar misschien is dat ‘Halloween feest’ wel helemaal niet zo’n ‘tof feest’!

Ik denk even aan de afschrikwekkende beelden op de televisie en de multimedia, over kinderen in Syrië, Irak en noem ze maar op. Afgehakte ledematen, onthoofdingen. Dat zijn geen grappen. Dat is ECHT!

Maar wij ‘vieren’ een feest…

En dan zegt een goede vriend terecht:

Tijd voor een nieuwe reformatie. Als het zout krachteloos wordt, waarmee wordt deze wereld nog bewaard tegen bederf?

Nee, geen ‘Last Reformation’ daar geloof ik niet zo in, maar een reformatie van Christus en dien gekruisigd. Een kerk die opstaat en die roept in de woestijn:

De Here is waarlijk opgestaan, Hij leeft!
Bereid de weg des Heren. Het Koninkrijk Gods is nabij!

Een reformatie van ongekende ‘kwaliteit’: van besef van zonde, van schuld, van rouw. Een besef van bekeren, omkeren naar de Enige weg, naar Hem die van Zichzelf zegt:

Ik ben de weg, de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader dan door MIJ ~ Jezus Christus, de enige Zoon van God, die zijn bloed gaf, die zijn vlees gaf, voor jou en voor mij!
Die aan het Kruis op Golgotha zei: Het is VOLBRACHT, waarna de tempelgordijn scheurde, van boven naar beneden, waardoor wij vrij tot God de Vader mogen komen.

De kerk is ingedut, de Christenen lauw geworden.

Dit is de tijd om een verloren generatie aan te spreken en te zeggen:

De Heer leeft, geprezen zij onze God, die jou zo innig lief heeft! Kom zoals je bent en wordt hervormd door de vernieuwing van je denken. De weg is open om in te gaan in het Huis van (mijn) Vader.
Tijd om een zoutend zout te zijn en een lichtend licht: voor en door Christus onze Heer!
Jezus leeft! Hij leeft. Hij is opgestaan uit de dood en Hij leeft!!?

Terug naar