Bevlekte-gemeenschap

krachtvoorherstel
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON Vr Jan 08, 2016 9:10 pm

Bevlekte-gemeenschap

Berichtdoor krachtvoorherstel » Ma Jun 27, 2016 4:56 pm

Zo, eerst eens even wat gegeten. Vanmorgen alweer druk geweest met overleggen in verband met de tuin en wat schoffelwerk gedaan bij de 'Bevlekte-gemeenschap'. Als je daar dan zo bezig mag zijn en je sommige werklieden hun taal hoort, vraag je jezelf toch af: 'wie is nu die Bevlekte-gemeenschap?' Hebben we immers niet allemaal een 'vlek' in ons leven?
Enfin, het is mooi om zo wat te kunnen betekenen voor 'deze maatschappij'. Laten we hen die 'minder zijn' maar omarmen, misschien zijn zij wel 'meer' dan wij!

Julianadorp 27 juni 2016

Dit, lieve lezer, was wat ik vanmorgen zo even schreef op FaceBook als status. Een status ‘uit mijn hart gegrepen’, die aangaf hoe mijn dag er vandaag een beetje heeft uitgezien. Mij bezig gehouden met zowel tuin aanleg als tuin onderhoud.

Een tuin die speciaal word ingericht voor mindervalide, ofwel verstandelijk (en lichamelijk) gehandicapten. Een veilige tuin voor mensen met speciale behoeften en verzorging. Een tuin om in te wandelen, te relaxen, te schommelen en te spelen op hun manier en met hun niveau.

Wanneer je zo bezig mag zijn daar en je steentje mag bijdragen (het geheel mag overzien) en wat lichte werkzaamheden mag verrichten, dan besef ik hoe gezegend ik nog ben met mijn lichamelijke ongemakken. Oké, na een halve dag heb ik wat last van mijn rug en mijn benen doen enigszins gevoelig aan. Maar dat buiten beschouwing heb ik het enorm naar mijn zin als ik daar, ‘in die maatschappij’, mijn steentje kan en mag bijdragen.

En hoewel er veel mensen in de zorg werken, we mensen tegen komen op straat met bijvoorbeeld het downsyndroom, valt het mij toch op dat velen zich geen houding weten te geven als zij mensen met een beperking tegen komen.

Mensen worden nagekeken, opmerkingen als ‘zie je die gek daar’, zijn geen uitzondering. Ga eens met één van de cliënten naar de stad en je word nagekeken. Jammer is dat eigenlijk…

Zoals mijn status al zei: wie is nu eigenlijk die Bevlekte-gemeenschap? Hebben wij niet allemaal een ‘vlek in ons leven’? Hebben wij niet allemaal onze ‘onhebbelijkheden en onzekerheden’? Hebben wij niet allemaal last van één of ander, willekeurige kwaal? Zijn wij niet allemaal dan ‘bevlekt’?

De één heeft een grote neus, de andere een dikke buik. De volgende loopt mank, de ander heeft constant last van hoofdpijn (migraine). ‘We hebben allemaal wat, we zijn allemaal raar, maar toch zijn we broertjes en zusjes van elkaar’, is wat een eenvoudig kinderliedje ons zegt.

Nee, we mogen, of moeten, de andere uitzonderlijker achten als ons zelf is wat de Bijbel, het Woord van God ons zegt. We moeten ‘omzien naar de weduwen en wezen’, zegt Jacobus, immers dat is het zuivere Evangelie.

Wanneer we zo omgaan met elkaar, dan maakt het allemaal niet zo veel meer uit hoe of wie je bent. Dan zijn we daadwerkelijk broertjes en zusjes van elkaar.

Moge de Here zegenen!

Terug naar