Mijn ziekte teert mij uit, daarmee word ik aangeklaagd.

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 3628
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

Berichtdoor Ton » Ma Mei 30, 2016 10:38 am

Bericht door krachtvoorherstel » Za Apr 02, 2016 9:21 pm

Ik kwam bij u toen ik ziek was, en hoewel mijn ziekte u er alle aanleiding toe gaf, hebt u mij toch niet veracht of verstoten. U hebt mij in uw midden opgenomen als een engel van God, als Christus Jezus zelf. (Galaten 14:13b-14)

Ondanks ziekte, ondanks lijden, werd Paulus ontvangen door de gemeente te Galaten als een engel van God, als Christus zelf. Hoe anders is dat in deze tijd? Hoe vaak hoor en zie ik juist niet in deze tijd dat er zo neer gekeken word op mensen met ziekte (een handicap).

Laatst nog in een gesprek, werd ook tegen mij verteld dat ik rust moest vinden in het lichaam, waarom? Omdat ik in die rolstoel zit als ik langere afstanden moet overbruggen? Omdat ik regelmatig naar het ziekenhuis moet voor controle? Omdat ik medicatie moet slikken om de pijn te verzachten? Ben ik niet zoveel meer dan dat lichaam? Ben ik niet geest, ziel en lichaam?

Wanneer we in de bijbel deze 3 woorden opzoeken, staat het lichaam altijd als derde opgeschreven. Niet omdat het niet belangrijk is, maar zegt het ook niet iets over het lichaam zelf? Zegt de positie waarin iets wordt opgeschreven, iets over de plaats die het inneemt?

Ik moet even denken aan de woorden: maar zo is er dan geloof hoop en liefde, maar de meeste van deze is de liefde.

Hoewel hier duidelijk word aangegeven dat het derde woord in dit rijtje de belangrijkste is, zo geloof ik dat in het rijtje geest ziel en lichaam, de volgorde van belang is. Onze geest, is de ingeblazen Geest van God, zoals we lezen in Genesis. Onze ziel is het die gered word voor de eeuwigheid, ons lichaam echter, zal vergaan tot stof! Het lichaam heeft nut, zolang we hier op aarde leven, maar heeft geen nut voor de eeuwigheid!

Job 16:8 zegt:

U hebt mij aangetast, en dat spreekt tegen mij. Mijn ziekte teert mij uit, daarmee word ik aangeklaagd.

In deze wereld spreekt het tegen je als je lichamelijk zwak bent. Kijk maar naar alle mensen die in de WAO zitten, vanwege de lichamelijke ongemakken. Ze worden afgeschreven door deze maatschappij. Zijn van geen waarde! Zo heb ik gemerkt dat het ook vaak in Gods gemeente er aan toe gaat. Wanneer je binnenkomt met ziekte, dan worden je de handen opgelegd, of er word gezegd dat je naar broeder zus of zo moet gaan, want die heeft de gave van genezing. En natuurlijk is dit goed. Wanneer je de overtuiging hebt gekregen van de Heer dat je dit of dat moet doen, dan moet je het ook doen. Maar laten we in de eerste plaats al deze lieve mensen die niet in staat zijn het lichaam te laten functioneren zoals de wereld dat graag ziet, om deze mensen als engelen van God te ontvangen in onze gemeente. Mensen met een beperking (mag ik het zo even omschrijven en wie heeft deze niet, zelfs gezonde mensen hebben een beperking), zijn zoveel meer dan alleen dat lichaam waar op neer gekeken word!

Het is mijn vurige verlangen dat wij, Christenen, anders gaan kijken. Dat wij gaan kijken met de ogen van God, in plaats van onze eigen ogen. Dat we gaan zien dat de mensen met een lichamelijke beperking zoveel meer zijn dan dat lichaam.

In de afgelopen 15 jaar heb ik zoveel afwijzing ervaren van Christenen, omdat ik beperkt ben. Ik heb ervaren dat ieder gesprek er wel weer op neerkomt dat ik eerst maar rust moet vinden met het lichaam. Maar ik ben zoveel meer dan dat lichaam! Wanneer ik medisch gezien naar mijn lichaam kijk, dan is er niet veel meer aan te doen. Maar wanneer ik op Jezus kijk, dan mag ik de volgende tekst er bij pakken, die mij zegt:

Daarom verzaken wij onze plicht niet. Ook al gaat ons uiterlijke bestaan verloren, ons innerlijke bestaan wordt van dag tot dag vernieuwd. (2 Korinthiërs 4:16)

Het is mijn plicht uit te gaan en Gods woord te verkondigen, zoals Mattheus 28 ons zegt. Ook al is mijn lichaam zwak, nochtans wordt mijn innerlijk van dag tot dag vernieuwd. Laten we niet kijken naar het lichaam, maar laten we zien op wat God doet in ons innerlijk.

Ik ben dan misschien lichamelijk beperkt, maar nochtans, word ik vernieuwd van dag tot dag in mijn innerlijk, totdat de Here terug komt!

Paulus zegt regelmatig: nog veel heb ik u te vertellen… Ik heb u nog veel te vertellen. Ik kan u nog meer vertellen over het feit dat je als lichamelijk gehandicapte in een hoek word geplaatst die niet nodig is. Ook in de gemeente Gods word je in een sociaal isolement geplaatst als gehandicapte. Wanneer je aangeeft iets te willen doen, word er neer gezien op je lichaam. Ik zou zeggen: mensen houdt daar mee op! Als ik aangeeft iets te willen doen, zegt dat ook iets over het feit of ik het wel of niet kan. Als ik het niet kan, dan geef ik dat ook aan!

De enige onrust die ik ervaar in mijn leven wat betreft mijn lichaam is als er weer een aantijging komt, weer een oproep om lichamelijk rust te nemen en vooral niets te doen.

God wijst mij de weg!

Ik wil doen wat Hij vraagt van mij en laat niets of niemand meer klagen over mijn lichaam. Het lichaam is tijdelijk, maar ik mag weten dat mijn ziel voor de eeuwigheid gered is.

Wanneer u ervaart dat ook u belemmerd word in uw leven doordat mensen op uw lichaam wijzen, wijst u dan de mensen op de toekomst die u heeft in Christus. Nochtans word ook u vernieuwd van dag tot dag in uw innerlijk. Laat dat een getuigenis zijn!

Wanneer ik iets voor u kan betekenen, mailt u mij dan! Ik wil u graag helpen op de weg die Jezus ook met u wil gaan. Laat u niet belemmeren door uw lichaam, maar kijk naar wat u kunt doen. Denk positief over u zelf en de mogelijkheden die u heeft.

Persoonlijk mag ik ervaren dat God een bediening heeft ook voor mij en dat ik velen mag bemoedigen, dat ik mensen mag wijzen op de Heer, middels internet, maar ook in gesprekken. U heeft vele mogelijkheden, maar laat u nimmer beperken daarin.

info@krachtvoorherstel.nl

Of mailt u naar de e-mailadressen op de volgende site: http://www.ingodsveiligehanden.nl/pastoraal.htm

(C) Copyright www.krachtvoorherstel.nl
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar