Moeilijke zinnen: 'Ik vergeef je!' & Moeilijke woorden: 'Say sorry!' (Koert Koster)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 5244
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

Moeilijke zinnen: 'Ik vergeef je!' & Moeilijke woorden: 'Say sorry!' (Koert Koster)

Berichtdoor Ton » Di Jan 24, 2017 12:44 pm

Koert Koster :

Moeilijke zinnen: 'Ik vergeef je!'

Ik praat hier niet gemakkelijk over. Ik weet wat het is om mensen te moeten vergeven. Ik weet wat het is om mensen te moeten vergeven bij wie het woord 'sorry' niet in het woordenboek voorkomt. Ik weet hoe het voelt wanneer mensen volharden in stilzwijgen, terwijl ze je op de ziel getrapt hebben, ja totaal vernederd en gekrenkt hebben.

Dat mensen je 'mishandelen' is één, dat ze daarna niet tot inzicht en berouw komen en hun gedrag belijden, is twee. Het is zonde in het kwadraat.

Wel meen ik oprecht dat het in het belang van de pijnlijk getroffen persoon is om vijandige mensen te vergeven. Doordat de kracht van vergeving loskomt en de dader vergeven wordt, komt een mens los. Los van het verleden, los van de persoon die zoveel pijn heeft veroorzaakt. Vergeving zet een mens vrij. Daarom moet ik mijn 'vijanden' soms vergeven om zelf vrij te worden van een last die mij als lood terneerdrukt.

Ik praat hier niet gemakkelijk over. Want er is strijd. En er kan gedurende een bepaalde periode aanvechting blijven. Daarom zal het 'Ik vergeef je' keer op keer op keer herhaald moeten worden. Soms dagen, soms weken, soms maanden lang. Het 'Ik vergeef je' zal dan een langere adem hebben als de oorverdovende stilte van de dader. Zo zal een mens 'er boven staan' en overwinnen.

KK
(www.facebook.com/koertenmarleen.koster)
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 5244
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

Re: Moeilijke zinnen: 'Ik vergeef je!' (Koert Koster)

Berichtdoor Ton » Wo Jan 25, 2017 10:59 am

Koert Koster :

Moeilijke woorden: 'Say sorry!'

Wat is het toch in mensen dat het onmogelijk maakt om 'sorry' te zeggen. Het lijkt erop alsof mensen soms nog liever doodgaan, dan dat ze het woord 'sorry' uit hun strot krijgen. Is het trots, is het hoogmoed, is het arrogantie, is het onvermogen, is het onmacht?

Wat het ook is, het woord 'sorry' opent werelden die anders voorgoed gesloten zouden blijven. Het woord 'sorry' verbindt, verbroedert, ja breekt de eenzaamheid open en zorgt voor gemeenschapszin. Het woord 'sorry' baant de weg naar een nieuwe toekomst waarin de macht van vergeving nog meer mogelijkheden opent. Het woord 'sorry' is in staat om te scheppen, ja om bergen in de zee te werpen.
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar