ONBEZORGD LEVEN EN STERVEN. (em.pastor Peter Gerrets)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 4054
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

ONBEZORGD LEVEN EN STERVEN. (em.pastor Peter Gerrets)

Berichtdoor Ton » Vr Mei 27, 2016 11:27 am

Peter Gerrets :

VRIJDAG 27-05-2016.

ONBEZORGD LEVEN EN STERVEN.

"Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last" (Matteüs 6:34 NBV).
"Zonder geloof is het onmogelijk God vreugde te geven; wie hem wil naderen moet immers geloven dat hij bestaat, en wie hem zoekt zal door hem worden beloond" (Hebreeën 11:6 NBV).

Onbezorgd leven.
Zorgeloos leven.
Het klinkt aantrekkelijk, maar onmiddellijk reageren mensen met: we dragen verantwoordelijkheden. Het is vanzelfsprekend dat je in deze economische crisis je zorgen maakt over je baan, over jouw toekomst. Komt er een ontslagronde, wat komt er van mijn inkomen terecht. Zal er nog een baan zijn, kans op een andere job. Wat zijn de kansen van onze kinderen en kleinkinderen op de arbeidsmarkt. Wordt er weer gekort op de uitkeringen. Kom ik rond? Moet ik een beroep doen op de voedselbank?
Onze huidige VVD-PvdA coalitie voert een snoeihard beleid.
Ouderen mogen langer thuiswonen, maar de thuiszorg wordt ontmanteld. Kinderen moeten voor hun ouders zorgen. Maar diezelfde kinderen moeten wel tot hun 67e werken. En als je jouw ouders in huis neemt wordt er gekort op de AOW van die ouders. Er zijn al 800 verzorgingstehuizen gesloten.
En tóch zegt Jezus: Maak jij je niet bezorgd! Je kunt je leven niet verlengen. Alleen God blijft voor jou zorgen.
Het is toch onverantwoord onbezorgd te leven, zorgeloos?

En dan stipt de auteur van de Hebreeënbrief de noodzaak van geloof aan.
Van jou en mij wordt gevraagd God altijd te benaderen met vertrouwen. Anders heeft bidden geen zin. Veel ouderen tobben over hun gezondheid, over het verloop van hun ziekten, over het geestelijk leven van hun kinderen en kleinkinderen, hebben geen persoonlijke zekerheid dat ze voor eeuwig behouden zijn. Het is tobben.

Enkele jaren geleden merkte ik dat ik méér en méér bij de dag ging leven.
Ik weiger resoluut mij zorgen te maken over medische onderzoeken. die ik moet ondergaan. Ik weiger me zorgen te maken over mijn steeds slecht gezichtsvermogen.
Ik leef bij de dag. Het is nu vrijdag 26 mei en ik weiger resoluut na te denken over morgen of overmorgen. Ik laat mijn dagen niet verpesten door angst en vrees.
Ooit vroegen mijn medestudenten aan de onderwijzersopleiding aan een docent/predikant: 'Bent u bereid te sterven?'
Dit was en is een dwaze vraag. De dominee was in alle staten en zei: 'Nu leef ik en nu heb ik de genade nodig om te leven. Ooit zal de dag komen van mijn afscheid. Dán zal ik stervensgenade krijgen en niet eerder'.

Het offer van Christus voor deze hele wereld was voldoende, was toereikend. Voor hen die geleefd hadden, die leefden en zouden leven. Er zou altijd genoeg genade zijn. Zodra ik Gods genade en vergeving aanneem, verzekert hij ons, jou en mij, van eeuwig leven.

Ja, wij kunnen onbezorgd leven en sterven.
Wij eren God met hem op zijn woord te geloven, te vertrouwen.

Ik kan je verzekeren: er komt rust in je leven. Als het met de dood voorbij is, ja, dan moet je alles op alles zetten om uit dit leven te halen wat erin zit. Ik heb een eeuwigheid voor mij. Ik heb geen haast meer. Er ligt een eeuwigheid voor mij. Ik kan en mag zorgeloos leven. Onbezorgd.

Een heerlijke vrijdag.

Peter Gerrets.

(www.facebook.com/peter.gerrets)
[email : pastor@ingodsveiligehanden.nl & p.gerrets@casema.nl]
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar