DURF JE HET AVONTUUR AAN ? (em.pastor Peter Gerrets)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 3690
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

DURF JE HET AVONTUUR AAN ? (em.pastor Peter Gerrets)

Berichtdoor Ton » Di Mei 03, 2016 11:29 am

Peter Gerrets :

DINSDAG 03-05-2016.

DURF JE HET AVONTUUR AAN ? (1)

Na de serie overwegingen over het oude- en het nieuwe verbond zijn er lezers/lezeressen die zich afvragen en wat nu?
Wij zijn 'christelijk' of 'gereformeerd' of 'reformatorisch' opgevoed thuis, op school en in de kerk met duidelijk omschreven regels en tradities.
Elke maandagmorgen een psalmvers kunnen opzeggen en in de hogere klassen van de lagere school de zondagen van de Heidelberger. Als je orthodox was, zong je alleen maar psalmen in de kerk en las je uit de Statenvertaling.
De 'lichten' zongen psalmen en gezangen en gebruikte je de Nieuwe Vertaling 1951.
Een duidelijke leefregel: de Wet.
In steen gebeiteld. De Bijbel, een ontzagwekkend heilig boek rechtstreeks uit de hemel gekomen.
Elk gezag boven je gehoorzaamde je. De dominee, de schoolmeester en de huisdokter gehoorzaamde je blindelings.
Alleen de 'lichten' stelden meer en meer vragen, trokken in twijfel, lieten zich in met de resultaten van de wetenschap.
Maar ook in de evangelische wereld was er een traditie. Men zette zich af tegen de 'gevestigde kerken'. Grote nadruk werd gelegd op de waarheid van Gods Woord en op de persoon en het werk van de heilige Geest.
36 jaar ben ik predikant geweest binnen de Pinkstergemeenten en ook binnen deze kerken ontstonden er tradities en golden er regels.
Ook de evangelische- en pinkstergemeenten zijn nu 'gevestigde kerken'.
En we denken allemaal dat onze manier van geloven en geloofsbeleving en dat onze traditie het ware is.
En élke verandering wordt zwaar bestreden. Als iemand anders op jouw plaats zit in de kerk dan verzoeken we die ander een andere plek te zoeken. "Dit is mijn plaats".
Dames altijd met hoed, zelfs de jonge meisjes. Mannen stonden altijd voordat de dienst begon te bidden. Een preek altijd in drie punten en na het tweede punt de tussenzang. Wat een strijd is er gevoerd over ritmisch- en niet ritmisch zingen. Over de zondagsrust. In Delft riep een kerkganger tijdens de preek in de Nieuwe Kerk 'Halleluja' en het ging als een lopend vuurtje door de stad en er werd schande over gesproken.
Wij houden niet van veranderingen.
Alles moet blijven zoals het is.
Zelfs in meer vrijzinnige kerken heb ik een ouderling horen zeggen: "Onze liturgie zal tot in eeuwigheid zo blijven".
Vragen jullie je wel eens af of God zich thuisvoelt in jullie kerk?
Zijn aanwezigheid is absoluut geen automatisme. Zo vaak hoor ik van de kansel zeggen: "Want waar twee of drie samenzijn in Mijn naam, daar ben Ik in het midden".
Wat een veel misbruikte tekst uit Mattheüs 18. Het gaat in dat hoofdstuk om iemand die zondigt, een verkeerde weg inslaat. Wie gaat het gesprek aan? Wie spreekt hem onder vier (!) ogen? En als hij volhardt met nog één of twee getuigen? Wie licht de kerkenraad in? En als iemand volhardt in de zonde, moet je hem beschouwen als een heiden of een tollenaar! Daar hebben wij van gemaakt: die doe je in de ban, die ontzeg je de toegang tot de kerk. Maar wat deed Jezus met heidenen en tollenaars? Die twee of drie getuigen gaan eensgezind, eenparig bidden en Jezus belooft dat dit gebed verhoord zal worden, WANT waar twee of drie in Mijn naam samen zijn, m.a.w. biddend strijden voor het behoud van deze hardnekkige zondaar, daar is de Here in het midden. Dat is de uitleg en niet anders.
Hebben jullie ooit wel eens afgevraagd wat God van onze gemeente, onze gemeente vindt?
Is Jezus nou binnen of staat Hij buiten aan de deur te kloppen?
Wat? Wij bidden, zingen, verkondigen, beamen, collecteren en Jezus staat buiten?
En Hij klopt of Hij binnen mag komen?
En niemand in de kerk miste Hem?
Het gebeurde in Laodicea (Openbaring 3:20).

(wordt nu nog vervolgd)

Peter Gerrets.

(www.facebook.com/peter.gerrets)
[email : pastor@ingodsveiligehanden.nl & p.gerrets@casema.nl]
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 3690
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

Re: DURF JE HET AVONTUUR AAN ? (em.pastor Peter Gerrets)

Berichtdoor Ton » Di Mei 03, 2016 11:31 am

Peter Gerrets :

DINSDAG 03-05-2016.

DURF JE HET AVONTUUR AAN ? (2)

Jezus is in gesprek met een theoloog, Nicodemus.
Zonder goddelijk ingrijpen in jouw leven begrijp je niets van het koninkrijk van God.
Je ziet het niet, je begrijpt het niet en je gaat het niet binnen.
Gods Geest komt van boven en laat je opnieuw geboren worden.
Je krijgt een nieuw hart, een nieuw leven door Gods Geest in jouw leven toe te laten Nicodemus.
En dan zegt Jezus tot hem, een vooraanstaand geestelijk leider en tot allen toen en nu:
"De wind waait waarheen hij wil, je hoort zijn stem maar je weet niet vanwaar hij komt en waarheen hij gaat; zó is het met al wie is geboren uit het waaien-van-de-Geest"
(Johannes 3:8).
Goed lezen nu!
Zó onvoorspelbaar als de wind, zó onvoorspelbaar is de wedergeboren mens.
Oei!
Toen ik in juni 1972 op mijn geloofsbelijdenis gedoopt werd door onderdompeling in de Waalse Hervormde Kerk in Seraing in België ging de preek over deze tekst.
Hij staat in mijn ziel gegrift.
Als de heilige Geest in ons komt wonen op het moment dat wij Jezus Christus in het geloof aannemen als onze Heer en Verlosser begint een avontuurlijk leven.
Tenminste als wij de heilige Geest in ons leven de ruimte geven ons te vervullen.
En gemeente van Jezus Christus leg alstublieft die Geest niet het zwijgen op. Durf in Jezus' naam de leiding van uw, jouw leven en durf als gemeente van Jezus Christus de leiding over te geven aan de Geest die op het Pinksterfeest onvoorbereide dingen deed en doet.
Durven wij het avontuur aan?

(wordt vervolgd)

Peter Gerrets.

(www.facebook.com/peter.gerrets)
[email : pastor@ingodsveiligehanden.nl & p.gerrets@casema.nl]
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar