Gedachtengang en overdenking van em.pastor Peter Gerrets.

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 3690
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

Gedachtengang en overdenking van em.pastor Peter Gerrets.

Berichtdoor Ton » Ma Apr 11, 2016 10:23 am

Peter Gerrets :

MAANDAG 11-04-2016.

Ik kijk terug op een stralende zondag.
Eindelijk een geestelijk huis gevonden.
Van huis uit doodgewoon Hervormd.
In mijn tienerjaren gekerkt in de Christelijke Gereformeerde Gemeente in Nederland en in de zwaarste Gereformeerde Bondsgemeente in Delft.
Tijdens mijn studie theologie in Brussel kerkte ik in de Vrij Evangelische Bethelkerk in Brussel-Schaarbeek.
En af en toe in de Volle Evangelie Gemeente in Brussel-Molenbeek.
Mijn thuisgemeente werd de Église Réformée in Seraing. Daar heb ik openbare geloofsbelijdenis gedaan door de doop door onderdompeling.
En dan na mijn studie, tegen al mijn plannen in beroepen in de Volle Evangelie Gemeente in Enschede.
In totaal 36 jaar actief predikant geweest binnen de Pinkstergemeenten.
In 2009 om gezondheidsredenen gestopt met mijn werk.
In juli 2011 mij aangesloten bij de Protestantse wijkgemeente Bethelkapel. Door reorganisatie binnen de PKN Den Haag terecht gekomen in de nieuwe wijkgemeente Den Haag West (Bergkerk, Maranathakerk). Omdat ik me niet thuis voelde onder een vrijzinniger wordende prediking overgegaan naar de confessionele Scheveningse wijkgemeente Rondom de Prinses Julianakerk. En nu belijdend lid geworden van de Gereformeerde Bondsgemeente binnen de PKN, de Bethlehemkerk.
Na de kerkdienst was er een nieuwkomerslunch.
Ongeveer 20 nieuwkomers stelden zich uitgebreid aan elkaar voor.
Daarna een eenvoudige doch voedzame lunch en aansluitend koffie of thee met allerlei heerlijkheden en de presentatie waar deze wijkgemeente voor staat en talrijke mogelijkheden en activiteiten om mee te werken en de gemeenteleden beter te leren kennen.
Izaak en ik voelen ons er welkom en thuis.
Beide predikanten zijn enthousiastelingen, makkelijk benaderbaar. In de diensten wordt de Herziene Statenvertaling gebruikt.
Gezongen wordt uit de oude psalmberijming van 1773, wel ritmisch en gelukkig worden er liederen gezongen uit de Evangelische Liedbundel, Op Toonhoogte, Opwekking, Liedboek voor de Kerken 1973 en de oude Hervormde Gezangenbundel 1938.
Na elke dienst is er in de enorme ontmoetingsruimte gelegenheid om koffie en thee te drinken.
Van doodgewoon Hervormd naar orthodox-reformatorisch naar de Pinkstergemeenten en terug naar de PKN van doodgewoon via confessioneel naar gereformeerde bond light.
Kerkmuren bestaan voor mij allang niet meer.
Maar ik ben graag dáár waar mensen samenkomen rondom de bijbel, waar Jezus Christus in het middelpunt staat. En er een gemeenschap is die naar elkaar omziet én naar allen buiten de kerk ongeacht ras, taal, huidskleur, maatschappelijke status, seksuele geaardheid.
De volmaakte kerk bestaat op aarde niet.
Als je in God gelooft krijg je broeders en zusters die wij niet hebben uitgezocht, net als in een gewoon gezin. En je beseft: we zijn kinderen van één Vader.

Een prachtige maandag.

Peter Gerrets.

(www.facebook.com/peter.gerrets)
[email : pastor@ingodsveiligehanden.nl & p.gerrets@casema.nl]
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 3690
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

Re: Gedachtengang van em.pastor Peter Gerrets.

Berichtdoor Ton » Ma Apr 11, 2016 10:30 am

Peter Gerrets :

ZONDAG 10-04-2016.

"In den beginne...." (Genesis 1:1).

De mens van 2016 wil weten wanneer dat begin was.
We hebben afgesproken dat de geboorte van Jezus plaats vond in het jaar 0.
Onze menselijke tijdrekening begint nog altijd met de geboorte van Christus hoe geseculariseerd onze wereld ook is.
Wij leven zondag 10 april van het jaar des Heren 2016.
2016 na Christus.
Daarvoor was de pre-historie.
Ooit was er een begin.
De bijbel start met God-die-spreekt.
Het evangelie van Johannes begint ook met "In den beginne".
Johannes schrijft dat in het begin het Woord, het spreken van God, er al was.
Ooit sprak God.
Als hij spreekt, gebeurt het.
"Licht" en op dát zelfde moment is dat Licht er.
God brengt orde in de chaos.
God is naar mijn stellige overtuiging de Ontwerper, de Architect die al sprekend tot in de kleinste details alles naar zijn plan tot stand brengt.
De boodschap is: God is Schepper.
De Ontwerper, de Bedenker, de Architect, de Uitwerker van een plan.
En jij en ik zijn bedacht, ontworpen vóór de totstandkoming van het ganse Kunstwerk.
Jij en ik zijn gewild.
Geen toevalstreffer.
Geen ongelukje.
Jij en ik leven nú.
Niet vroeger, niet later, maar in het heden.
God heeft niets tot leven laten komen buiten het Woord om.
Ik ben er door God, door Christus, door de heilige Geest.
Psalm 139 spreekt over een boek waarin al onze dagen staan beschreven.
God kent ons door en door en tóch legt hij zijn hand op ons.
Het kwaad is in de wereld gekomen en heeft ons beroofd van het paradijs.
Het kwaad heeft ons tegen God opgezet.
En daarom is er ontkenning van het godsbestaan, ziekte, wanorde, ruzie, uitbuiting, verstoorde verhoudingen, oorlog, egoïsme, terreur.
De dood heeft intrede gedaan in de schepping van God.
Voel je innerlijk niet een leegte?
Een niet te stillen honger?
Een niet te lessen dorst?
Een heimwee?
Het weten, het voelen dat we hier niet werkelijk thuis zijn.
Thuis.
Thuis is bij God.
Thuis is het paradijs.
De wereld van God.
Toen God nog zeggen kon: "En het was zeer goed".
Onze plek is 'in de omarming van God'. Onze plek is 'onder de zegenende handen van God'.
Johannes zegt dat God op aarde is gekomen, in cognito, in het Woord, in Jezus Christus.
De Enige die de weg naar Thuis kent en weet en is.
Door zijn offer en door zijn overwinning op de dood heeft hij ons verzoend met God.
Alleen aan zijn hand kom ik waar ik vandaan kwam.
En vandaag is bij uitstek de dag van bezinning, verwondering, aanbidding, dankbaarheid, de dag om Jezus' hand te pakken.
Om op weg naar Huis te gaan.
Zoek een stil moment.
Waar dan ook.
Of loop een kerk of kapel binnen.
En hopelijk bevestigen ze daar dat jij heel bijzonder bent, bewust gewild door God.
Dat hij je uit de klauwen van het kwaad heeft gesleurd, opdat jij jouw bestemming niet missen zou.
Elke lezer(es) en elke priester, predikant, voorganger, evangelist wens ik een toffe zondag toe.
Want dat zei God letterlijk toen hij zijn schepping overzag: "En het was zeer tof".

Peter Gerrets.
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar