" Sokjesboom " (Ds. Jeroen van Olffen)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 5699
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" Sokjesboom " (Ds. Jeroen van Olffen)

Berichtdoor Ton » Ma Jan 25, 2021 11:20 am

Jeroen van Olffen :

" Sokjesboom "

Sokjesboom,
In de jaren dat ik predikant was in Makkum, Fr., was er een paar weken voor Kerst altijd een sokjesboom in een kerkzaal van ' Kerkelijk Centrum 't Anker". Een versierde kerstboom. Deze boom stond op de jaarlijkse braderie. In de tientallen gebreide baby-sokjes zaten dan lootjes. Op de nummers van sommige lootjes kreeg je een prijs.
.
In veel landen kennen ze geluksbomen. Mensen hangen dan in de takken gekleurde linten of briefjes met wensen en gebeden.
Binnenkort komt er een nieuw fenomeen. Aan het eind van de winter komen er op de dorps- en stadspleinen bomen met takken te staan. De mensen hangen aan deze taken hun mondkapjes. Deze zijn binnenkort niet meer nodig en de inzameling is direct ook een feest voor het milieu. Daarom roep ik iedereen op om de mondkapjes niet achteloos weg te gooien, maar te bewaren.
Wanneer u dan de (kale) bomen in het centrum van uw stad en dorp ziet staan kunt ook u uw vreugde met de anderen delen. Misschien zijn de epidemieën nog niet helemaal weg. Misschien is ook niet iedereen reeds gevaccineerd. Maar het is “brood en spelen.” Dat wisten de Romeinen al. Na alle beloftes van “hou nog even vol”, "nog één extra stap" en "nog eventjes een extra maatregel" om elk risico op een zwart scenario te voorkomen" komt de tijd om wakker te worden. Maskers af. We geven elkaar weer een smoel. We hebben het gered.
.
We zijn er nog. We zijn er met elkaar door heen gekomen. We treuren om de mensen die ons zijn voorgegaan. Maar we vieren ook feest omdat de kinderen weer naar school kunnen. We zijn dankbaar dat de meeste bedrijven – dankzij de enorme financiële tegemoetkomingen – nu weer op eigen benen staan.
.
Wat een feest zal het zijn: de dag dat we de mondkapjes aan de wilgen kunnen hangen.
Wellicht dat er nog iemand is die de mondkapjes in de boom wil nummeren. De nummers maken dan deel uit van een loterij. Aan sommige nummers is een prijs verbonden. De hoofdprijs is een vliegreis naar het buitenland. Verder zijn er diverse tegoedbonnen voor de kapper en de horeca.
.
Het is maar een idee. Dat zien we dan wel weer. Maar voor nu kijk ik uit naar het feest. Het feest komt. Er komen op heel veel dorps- en marktpleinen prachtige versierde bomen te staan. We hadden er alles voor over om van de epidemie af te zijn. Wat een feest zal het zijn!
.
Ik ben sinds enkele jaren predikant te Menaam. Lieve dorpsgenoten, waar plaatsen we onze boom? Vlakbij het feintsje of de dertiende fontein of bij de nieuwe leeftuin bij de kerk?
.
.
.
Ds Jeroen van Olffen.
Menaam, 23 januari 2021.
(Predikant, PKN).
.
.
.
(www.facebook.com/jeroen.vanolffen)
[menaldum@solconmail.nl]
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar