" Geloven is voor gekkies " (Ds. Jeroen van Olffen)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 5699
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" Geloven is voor gekkies " (Ds. Jeroen van Olffen)

Berichtdoor Ton » Za Jan 23, 2021 12:43 pm

Jeroen van Olffen :

" Geloven is voor gekkies "

In mijn jeugd werd ik regelmatig voor gek verklaard dat ik gelovig ben. Dat is niet meer van deze tijd. God bestaat niet en godsdienst vergiftigt de mensen.

De kerk heeft in de geschiedenis grote fouten gemaakt en haar macht misbruikt. Daar tegenover staan ook een belangrijke bijdrage aan bijvoorbeeld de gezondheidszorg. De kerken waren nauw betrokken vanaf het begin in de zorg voor zieken en kwetsbaren. De kerk stimuleerde het onderwijs en de wetenschap.
Maar zoals gezegd er zijn ook zwarte bladzijdes in de geschiedenis van de kerk. De geïnstitutionaliseerde vervolging van anders denkenden en het demoniseren van anders gelovigen.
Ik zal dat nu niet uitweiden. Je zou er ongelovig van worden. Als het aan de mensen ligt heeft de kerk alle goodwill verspeeld. Maar het ligt niet aan de mensen.

Tijdens mijn opleiding leerde ik het gedachtengoed van Sören Kierkegaard kennen. Het geloof is absurd. Daarom geloof ik. Ik herken mijzelf hierin. Altijd moest ik uitleggen waarom ik wél geloof. Het is gek. Daarom juist. Zoiets verzin je niet. God schenkt ons Zijn Zoon en wij doden Hem.

Misschien ben ik theologie gaan studeren om eindelijk gek met de gekken te zijn. Paulus zelf zegt dat geloven een dwaasheid is. Laat mij dan dwaas zijn. Ik veroordeel niemand. Jezus heeft de eenvoudige naïeve gelovige lief.

In discussies op school en de universiteit was het credo dat de mens zichzelf ontwikkelt ondanks God. We moeten God voorbij. Alleen zó bleek de aarde niet plat te zijn. En alleen zó bleek dat we mensen kunnen genezen en dat ziekte niet een straf van God is. En ook dat met die aflaten, vervolgingen en andere ellende: we hebben de wereld niet alleen met het goede gediend. Het meest gifzwart zijn de feiten waarbij we mensen, anders dan wij, de schuld geven en het liefst verwijderen uit onze samenleving.

Maar nu leven we in veel betere tijden. De mensheid ontwikkelt zich steeds verder, ook dankzij de kunstmatige intelligentie. We staan op het punt dat we niet meer tegenover elkaar staan maar met elkaar één mensheid zijn op één aarde. Daar moeten we het mee doen en daar zullen we het mee doen.

Er komt een dag dat we geen plastiek meer wegrommelen in de oceanen. Er komt een dag dat we de aarde niet meer beroven van de natuurlijke energiebronnen. Er komt een dag dat er geen vluchtelingen meer zijn en geen ongelijkheid tussen de rijken en de armen. Er komt een dag dat we elkaar niet meer aanspreken op onze huidskleur of afkomst.

Maar komt die dag door ons voortschrijdend inzicht? Ik daag de wereld uit. Als er geen God is, laat dan aan de gelovigen zien hoe we een betere wereld worden.

Maar voorlopig blijf ik liever nog even gek. Ik blijf nog even gelovig. Ik ben er nog niet van overtuigd dat een wereld zonder God er beter vanaf is. Want waar vroeger de kerk van alles verbood, doet de overheid nu niet anders. En waar de kerk vroeger haar macht misbruikte, doen de wereldleiders niet minder.
Voor mij is geloven vrijheid. Jezus dwingt niemand om Hem te volgen. Hij dwingt niemand om naar de kerk te gaan.
Geloven is een keuze in vrijheid. Geloven in Jezus Christus is een keuze ondanks jezelf. Want het kan levensgevaarlijk zijn. Ik denk aan de getuigenissen van vervolgde Christenen.
Geloven in Jezus Christus is een open hand naar de ander toe. Het zijn geen gebalde vuisten, maar het is een gebaar van liefde. Als Christen geven we om de ander. Maar we dwingen de ander nergens toe.

Geloven in God is absurd. Dat was in mijn kindertijd zo en het deed mij vaak genoeg pijn. Ik hoor ook liever bij de zwijgende meerderheid. Doe als de anderen en val vooral niet op.
Maar er is een moment waarop ik niet anders kan. Dan val ik op. Ik val op door als Christen niet te demonstreren tegen de overheid of tegen de maatregelen die de wereldse macht nu neemt. Ik val op door Jezus na te volgen ondanks de tijd waar hij mee moest dealen: de Romeinen, hún machtsmisbruik en mensen die Hem beschuldigden…. Tot de dood aan toe.

Ik val op door te weten dat God er is. Jezus Christus is gestorven. De macht van de duisternis, de wereld, overwon. Maar in deze overwinning is de macht van de Kwade gebroken. Ik zie het Lam Gods dat de zonden der wereld wegdraagt. Hoe dwaas ook…. Wat fijn dat we mét dát merkteken getekend zijn in deze wereld. We zijn gered door het bloed van Christus.

Ds Jeroen van Olffen
Menaam, 22 januari 2021
(Predikant, PKN).
.
.
.
(www.facebook.com/jeroen.vanolffen)
[menaldum@solconmail.nl]
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar