Habakuk 1:2-3

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 3857
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

Habakuk 1:2-3

Berichtdoor Ton » Ma Feb 15, 2016 12:35 pm

Peter Gerrets

MAANDAG 15-02-2016.

Naar aanleiding van de preek van dr. Piet Schelling in de Bergkerk 14-02-2016.

"Tot hoelang, ENE, moet ik roepen om hulp en hoort gij niet. Ik schreeuw tot u 'geweld' en gij redt niet!
Waarom laat ge mij onrecht zien en ellende aankijken? - verwoesting en geweld staan tegenover mij; er breekt twist uit en tweedracht verheft zich"

(Habakuk 1:2-3 Herziene Naardense Bijbel 2014).

Water overstroomde een dorp. De inwoners werden geëvacueerd.
De rabbijn stond tot aan zijn middel in het water. Hij werd toegeschreeuwd: 'Kom toch aan boord!' Maar hij antwoordde: 'Ik vertrouw op de Eeuwige. Hij laat mij niet verdrinken'.
Later stond hij tot aan zijn nek in het water. Een tweede reddingsboot kwam voorbij en weer werd er geschreeuwd: "Rabbi, kom toch aan boord!" Maar opnieuw riep hij: 'Ik vertrouw op de Eeuwige. Hij zal mij niet laten verdrinken'. En hij verdronk.
Boos kwam hij de hemelpoort binnen en liep rechtstreeks naar G'd toe en hij diende een klacht in. U heeft mij beloofd dat ik niet zou verdrinken. Ik vertrouwde u, maar tevergeefs.
En G'd antwoordde: Ik stuurde twee reddingsboten en jij bleef in het water staan.

.......

Zo liep een profeet rond. Met gebogen hoofd. Om zich heen alleen maar rampspoed, ellende, twist, verdriet
Waarom moet ik dit meemaken?
Waarom moet ik dit aanzien?
Hij tuurt naar de grond. Durft niet meer om zich heen te kijken.
En bidden helpt ook al niet.
Je kunt schreeuwen naar de hemel, maar er komt geen antwoord.
Hoelang nog?
Habakuk kan hier geen plan van God in zien (:5).

Hier is God toch niet aan het werk?
Dit is duivels werk.
Duivel betekent letterlijk: 'uiteenwerper'.
Hij spleit, splitst, rukt uiteen wat bij elkaar hoort.
Mens en medemens, man en vrouw, mens en God, mens en natuur, ouders en kinderen.
In de woestijn probeerde hij een wig te drijven tussen de Vader en de Zoon.

Hoe actueel!!

Hoevelen zien God niet?
Gelovigen.
Ongelovigen.
Schreeuwen naar de hemel.
Onverhoorde gebeden stapelen zich op.

En Hij is toch de God van het verbond?
God zegt tegen Habakuk in 1:5
"Want ik bewerk in uw dagen een werk dat ge niet zoudt geloven wanneer het werd verteld".

En je ziet er niets van.
In de concentratiekampen zag de ene mens God.
En de ander verliet hem, keerde hem de rug toe.

Een Joodse man ontkwam aan de dood in een Duits concentratiekamp.
In Nederland terug ging hij naar zijn huis. Maar dat huis werd bewoond door andere mensen.
Hij belde aan, vertelde zijn verhaal en vroeg of hij het huis nog eens mocht zien. Dat werd toegestaan. Moeizaam klom hij de trappen op. Keek rond in de woonkamer, de eetkamer, de tuinkamer. De slaapkamers. De zolder. Door het dakraam scheen zonlicht en op de vloer lichtte een muntje op. Hij bukte zich. Het was een Duitse munt. Het randschrift: 'Gott sei mit uns'. Maar in die munt was een rondje uitgezaagd. Maar dat cirkeltje was niet zuiver rond
De man hield het tegen het licht en zag er een Hebreeuws letterteken in dat naar God verwees. Hij stopte het in zijn jaszak en vertrok.
Hij heeft het altijd in zijn jaszak gehouden.
Jaren en jaren later stierf hij.
Maar in zijn knuist vond men dat muntstuk. De rabbijn die zijn uitvaart zou leiden bekeek het muntstuk.
Niets bijzonders.
Een munt met een gat in zijn hand.
En ook hij hield het tegen het licht en zag G'd.

God is dichterbij dan u denkt.
En ja, temidden van alles wat wij anno 2016 niet begrijpen, is God een ongelofelijk plan aan het uitwerken.
Door het lijden en sterven en de verrijzenis van Jezus brengt God samen wat uiteengeworpen was.
U, jij mens met God.
Hij heelt breuken.
In volkeren.
In de kerk.

En we zongen op de melodie van Lied 449 NLB:

Een mensenkind
in pijn verzwind,
zijn last is niet te dragen.
God, kom en treed
voorbij het leed,
beantwoord duizend vragen.

Een mens gaat dood,
hij is in nood
en roept om voort te leven.
De mensheid wacht
voorbij de nacht,
tot redding wordt gegeven.

God, kom met spoed,
laat gaan uw voet
naar uitzichtsloze wegen.
Raak U ons aan
voorbij de traan,
omring ons met uw zegen.

Het licht gedoofd,
wie had beloofd
dat duisternis zou falen?
Zie Christus staan,
voorbij de traan,
wij zullen niet verdwalen.

Peter Gerrets.
(www.facebook.com/peter.gerrets -&- pastor@inGodsveiligehanden.nl)
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar