" Klimaatverandering " (door ds. Jeroen van Olffen)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 4110
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" Klimaatverandering " (door ds. Jeroen van Olffen)

Berichtdoor Ton » Vr Jul 19, 2019 10:57 am

Klimaatverandering

JEROEN VAN OLFFEN · DONDERDAG 11 JULI 2019

En dat is slecht voor het milieu….
We zijn terug in de Middeleeuwen. Het is onze schuld. Het is onze verantwoordelijkheid. Er moeten grote offers gebracht worden. We moeten nú betalen voor de schuld die onbetaalbaar geworden is.

Het zinnetje “dat is slecht voor het milieu” komt uit een reclamespotje. Het is de oproep om daarom vaker naar de autodealer te gaan. Die houdt je auto in topconditie. Het milieu wordt er niet bijgehaald om het milieu te helpen. Het milieu wordt gebruikt als argument dat u geld uitgeeft aan een verder niet milieu-vriendelijke branche.

We zijn terug in de Middeleeuwen. Vroeger ging het erom dat we ons zielenheil kopen door aflaten te kopen. De mensen werden gedreigd met het hellevuur. De mensen werden gebruikt om geld te verwerven voor de bouw van onder andere het Vaticaan.

De Sint Pieter in Rome en vele andere kerkelijke bouwwerken zijn uiteraard prachtig. Maar er zijn grote offers voor gebracht. Het was slecht voor het zielenheil als je geen grote offers bracht. Juist arme mensen gaven daardoor het weinige wat ze hadden.

De kerk heeft de machtspositie van eeuwen geleden allang verloren. Er zijn nu andere machten en krachten die we dienen. Maar de motieven zijn hetzelfde als die we de zelf eeuwenlang de Kerk verweten. De invloed van de Kerk is gemarginaliseerd. Maar andere machten kwamen ervoor in de plaats. Met andere woorden maar met hetzelfde doel worden we gemasseerd op onze verantwoordelijkheid en onze schuld.

We zijn daar als mensen gevoelig voor. Dat is vanaf het begin. Het is terecht om ons te wijzen op onze verantwoordelijkheden. Ik vind het kappen van de oerwouden, het leegvissen van de zeeën, de heropende walvisjacht, het gebruik van landbouwgif, de bio-industrie… verschrikkelijk. De afvalberg en de plastiek soep, geloof me, het maakt mij intens verdrietig. We zijn rovers en uitbuiters in plaats van beheerders van onze aarde.

De processierups is ook het gevolg van het feit dat wij geen ruimte (lees: levensruimte) geven aan de natuurlijke vijanden van deze rups. Het begin van een volgende plaag. Het zal de laatste niet zijn.

Ik wil nadenken over onze schuld. Ja, het is onze schuld. Kerkelijk gesproken: mea culpa, mea culpa maxima. Mijn schuld, mijn grote schuld.
Wat mij betreft belijden we als christenen en als Kerken onze schuld elke keer weer. Het is onze schuld. Onze schuld is ondraaglijk groot.

Als christenen en als Kerken weten we van een andere oplossing dan het betalen aan bedrijven en investeerders die er - als nevenvangst - grote winsten mee behalen. Onbedoeld bouwen we mee aan nieuwe kathedralen in deze wereld: de kantoren van de machten die geen weet hebben van God en Zijn belofte.

God vraagt van ons geen offers. Hij nodigt ons alleen uit om elkaar lief te hebben en de Schepping in ere te houden. Hij vraagt van ons om een innerlijke klimaatverandering. Neem genoegen met wat we nodig hebben om te leven. Is dat een paleis of een fijne woning?

Sommige dingen kosten erg veel…., maar ik ben blij dan wel weer blij het er wel is. Ik denk aan bepaalde vormen van medische zorg. Als ik weer eens kiespijn heb ben ik heel blij met de minuscule boortjes die een deskundige arts hanteert. Ik denk ook dat vliegen.... in veel gevallen wél een zegen is. Binnen één etmaal kun je bij je familie aan de andere kant van de wereld zijn. Maar ik zie soms ook wel heel erg veel witte strepen in de lucht.

Ik ben niet blij met al het verpakkingsmateriaal dat eenmalig wordt gebruikt en vervolgens niet afgebroken kan worden door het milieu. Ik vind het asociaal: de blikjes in de bermen tussen het gras. Plastiek overal…. Is dat nodig?

God vraagt van ons om elkaar lief te hebben. Leef vanuit een andere instelling. Leef dankbaar om de Schepping en laten we er op een goede manier mee omgaan. Dat hoeft niet veel te kosten.

Als christenen bouwen we ook aan een kathedraal. Deze kerk staat niet in Rome of in Jeruzalem. Het is tempel waar Jezus op doelt wanneer Hij zegt dat Hij “de tempel” in drie dagen weer op zal bouwen.

Uiteindelijk zullen we deze tempel wel in Jeruzalem zien. Het is geen gebouw. Het is de troon waarop Jezus Christus plaats neemt en het is de gemeenschap van ontelbaar veel mensen die zich om Hem verzamelen om Hem te dienen, te loven, te eren, te prijzen en te aanbidden.
Het milieu, de klimaatverandering, vraagt een groot offer van ons. We hebben het er zelf naar gemaakt. De vervuiler betaalt. De prijs zal hoger zijn dan de prijs van de afgelopen wereldoorlog. Er zullen nog heel veel mensen door lijden en erger.

Maar Jezus Christus vraagt geen enkel offer van ons. Hij heeft het grootste offer gebracht. Mea culpa, mijn schuld, onze schuld, heeft Hij van ons afgenomen. Hiervoor is Hij gestorven aan het Kruis. Jezus vraagt geen mensenoffers. Hij wijst ons op een andere weg, een uitweg. Er is nog steeds een oplossing. God biedt ons iets wat niets kost en het allermooiste teweeg zal brengen.

Zie ik het echt zó simplistisch? Jezus Christus als oplossing voor al onze problemen, zoals de klimaatverandering?
Wie Christus volgt kan niet langer de aarde uitbuiten of beroven. Wie de weg van Jezus gaat kan niet anders dan te zorgen voor de zieken, de armen, de vluchtelingen, de slachtoffers van oorlog en geweld. Wie de Zoon van God aanneemt als Zijn Herder kan niet anders dan zelf ook te leven vanuit deze Redding en Gods Liefde uitdragen.

Dan gooi je je afval niet zomaar op straat. Dan neem je je eigen tasje mee naar de supermarkt. Dan koop je niet teveel levensmiddelen terwijl je weet dat je straks het “teveel” weg moet gooien. Je kijkt op de etiketten hoe iets is geproduceerd. Je focust niet op zonnepanelen op het dak van je tweede huis, maar op het zonnetje in de huizen waar mensen verblijven die van onze zorg afhankelijk zijn. Dan geven we weer aan onze medemensen tijd en aandacht.

Vroeger moesten de mensen naar de Kerk. Vroeger moesten er grote offers worden gebracht. En nu? Ik hoop dat de klimaatverandering komt. Ik bedoel de verandering van het klimaat in de harten van de mensen. Het milieu waarbij niet de mens op de troon zit, maar Gods Zoon.

Menaam, 11 juli 2019

Ds. Jeroen van Olffen.
Predikant, Protestantse Gemeente te Menaam.

(www.facebook.com/jeroen.vanolffen)
[menaldum@solconmail.nl]
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar