" HIJ IS ÉÉN " (Ds. JEROEN VAN OLFFEN )

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 3628
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" HIJ IS ÉÉN " (Ds. JEROEN VAN OLFFEN )

Berichtdoor Ton » Ma Mei 20, 2019 12:07 pm

HIJ IS ÉÉN

JEROEN VAN OLFFEN · ZONDAG 19 MEI 2019

Natuurlijk zijn we blij met de overwinning van Duncan Laurence. Hij is één. Na 44 jaar hebben wij gewonnen. Het verlies van Ajax vorige week in de Champions League verbleekt erbij. We hebben het gevoel dat de Elfstedentocht plotseling weer gehouden is en…. Duncan kwam als eerste over de Finish. Plotseling…. Na al die jaren, once in a lifetime. Een hele generatie heeft het nog niet mogen beleven. Maar nu, vandaag, ja! Het is eenmalig en uniek. Jij en ik zijn erbij. We staan erbij alsof we zelf de eerste stap op de maan hebben gezet. We hebben het gedaan. Wij zijn voor even één.

Ik verbaas mij over de uitdrukking “Hij is ÉÉN”. Het is mijn taalgevoel en eerlijk is eerlijk vooral mijn beroepsdeformatie. Volgens mij moet je zeggen: Duncan staat op ÉÉN”. En HIJ is Één is God alleen. Maar dat in de uitdrukking – goed opgepikt door de media – de ene betekenis van één overloopt in de andere mogelijke uitleg is van deze tijd. Waar de taal van de kerk wegvalt neemt de wereld de religieuze taal over.

Hij is ÉÉN voelt krachtig. Ik denk aan Mozes bij de brandende struik. Maar wij denken aan Duncan die tegenover de vertegenwoordiger van Zweden staat in de laatste secondes van de finale van het Eurovisie Songfestival. Er kan er maar één de eerste zijn. Is het verschil voor de zanger die Nederland vertegenwoordigt voldoende? We kijken éénsgezind naar het beeldscherm. De spanning stijgt.

Duncan ging ervoor. Hij is authentiek. Hij volgt zijn droom. Wat ik doe, dat kun jij ook is zijn boodschap. Duncan heeft passie. Hij is een bron van inspiratie voor heel veel jongeren, kunstenaars en musici. Hij zet ook mij aan het denken.

Ik denk aan Paulus. Paulus stelt dat goed doen niet zó bijzonder is. Iedereen kan goed doen. Maar als Christen streef je niet naar voldoende alleen. Als volgeling van Jezus Christus streef je naar het beste. Je gaat ervoor. Christen-zijn is topsport. We gaan voor de eerste plaats.

Hij is ÉÉN. Hier geven de Joden, de moslims en de Christenen elkaar de hand. Een atheïst zal er een G voor zetten. En sommige theologen zetten er een vraagteken bij. Is Hij Géén? Er is géén God. Er is geen andere God dan de Éne God.

Duncan is geen God. Hij is ook geen godenzoon. Maar Amsterdam Ajax en Duncan noemen we wel in één adem. Voor mij is de Schepper die ons Zijn adem geeft de Éne. Door Hem kunnen wij leven en de zanger uit Hellevoetsluis, het voetbalteam uit Mokum en de hoofdstad van Nederland in één zin noemen.

Hij is ÉÉN. Als ik morgen voor zou gaan dan zou dat het thema van mijn preek zijn. Maar morgen is het maandag. Er ligt weer een hele week voor ons. Komende zondag hebben we het weer over de verdeeldheid in de wereld. Óf fluistert er dan nog iemand: Hij is Één?

19 mei 2019

Ds. Jeroen van Olffen.
Predikant, Protestantse Gemeente te Menaam.

(www.facebook.com/jeroen.vanolffen)
[menaldum@solconmail.nl]
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar