" EEN CHRISTELIJKE ONHEBBELIJKHEID " (door em.past. Peter Gerrets)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 3857
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" EEN CHRISTELIJKE ONHEBBELIJKHEID " (door em.past. Peter Gerrets)

Berichtdoor Ton » Do Mei 16, 2019 9:57 am

Peter Gerrets :

DONDERDAG 16-05-2019

EEN CHRISTELIJKE ONHEBBELIJKHEID.

Er is iets wat me mateloos ergert.
En dat al jaren en jarenlang.

Er zijn gelovigen die ervan overtuigd zijn, dat ze veganistisch of vegetarisch moeten leven.
Er zijn er, die er absoluut van overtuigd zijn dat ze de Joodse sabbat moeten onderhouden, ja zelfs alle Joodse feestdagen.
Er zijn christenen die geheelonthouders zijn en geen druppel alcohol tot zich nemen.
Gelovigen die niet roken.
Die hun kinderen niet inenten.

En wat er dan helaas bij komt: neerkijken op vleeseters, onderhouders van de zondag, gebruikers van alcohol, rokers, ouders die hun kinderen wel inenten.
Het brengt hoogmoed mee en het geringschatten van andere christenen.

Hier op Facebook kom ik dergelijk gezeur ook tegen. Vooral de overtuiging dat gelovigen-uit-de-volkeren verplicht zijn de Joodse feesten te vieren en de sabbat te onderhouden. Ik ervaar van de kant van deze christenen een druk, een overtuiging dat álle christenen hieraan mee zouden moeten doen.

En het vegetarisch en veganistisch gedram. Hoe kun jij als christen nog vlees eten?

Dat jij een glas wijn drinkt bij jouw maaltijd?

Ergerlijk vind ik het opdringen van iemands persoonlijke inzicht aan mij of aan de rest van de christenheid.

Zo vaak proef ik een hoogmoedige, liefdeloze houding. Dat er op mij en anderen neergekeken wordt.

Paulus ergerde zich enorm aan de Judaïsten. Broeders, afkomstig uit Jeruzalem, die kwamen spioneren in de gemeenten, bestaande uit gelovigen-uit-de-volken of men zich daar nog wel aan de Wet van Mozes hield en de uitwerkingen daarvan.

Paulus schrijft in Romeinen 14 over deze problematiek.
Merkwaardig is, dat hij 'de gelovigen die nauwgezet de Wet volgen' ZWAK noemt en 'de gelovigen die leven in de vrijheid van Christus' STERK.

Paulus zegt: er zijn gelovigen die aan een bepaalde dag hechten én gelovigen voor wie elke dag gelijk is.
Er zijn gelovigen die alleen maar plantaardig voedsel eten én gelovigen die alles eten.

Ieder zijn of haar persoonlijke overtuiging.
Velt geen oordeel over elkaar.
Dring jouw overtuiging niet aan anderen op. Iedere christen leeft met zijn of haar overtuiging voor de Heer.
En als er een 'zwakke' broeder of zuster is, ga dan als 'sterke' broeder of zuster niet expres in hun nabijheid iets eten of drinken waarmee je de ander in verlegenheid brengt.

Eet jij vegetarisch of veganistisch? Prima!
Maar dring jouw overtuiging niet op en veroordeel gelovigen met een andere overtuiging niet.
Onderhoud jij de sabbat, doe het, val er een ander niet mee lastig en veroordeel niemand.

En dit gebeurt aan de lopende band.
Een overtuiging hebben en die overtuiging opdringen aan medegelovigen.

Vaak denken 'de preciezen' dat zij de STERKEN zijn. Paulus noemt ze de ZWAKKEN. 'De rekkelijken' zijn de STERKEN, zij die staan in de christelijke vrijheid.

Hopelijk kunnen we ophouden met elkaar de maat te nemen.
Galaten 5:1 is voor mij goud waard:
"Opdat jij werkelijk vrij zoudt zijn, heeft Christus jou vrijgemaakt.
Houdt dus stand en laat jou niet opnieuw een slavenjuk opleggen".

Ik vind het wekelijks voorlezen van de Tien Geboden die onder het oude verbond gegeven zijn nutteloos.
Heel vaak merk ik dat ze afgeraffeld worden.

In de gemeente van Christus die het slavenjuk van ons afgenomen heeft, laat daar een apostolisch stuk onderricht klinken. Prachtig zou zijn 1 Korintiërs 13.

Maar deze laatste twee alinea's zijn mijn persoonlijke overtuiging, die ik niemand opdring. Mijns inziens is het broodnodig dat we onze gemeenten onderwijzen dat we niet meer staan onder het oude verbond, maar onder het nieuwe verbond.
Dit onderwijs ontbreekt!
Weinigen weten wát het is: 'geleid te worden door de heilige Geest'.

Peter Gerrets.

[p.gerrets@casema.nl]
(www.facebook.com/peter.gerrets)
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar