" VEEL HEIL EN ZEGEN " (em.pastor Peter Gerrets)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 3690
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" VEEL HEIL EN ZEGEN " (em.pastor Peter Gerrets)

Berichtdoor Ton » Wo Jan 02, 2019 3:04 pm

Peter Gerrets :

WOENSDAG 02-01-2019

" VEEL HEIL EN ZEGEN "

Hoeveel keren hebben we elkaar 'een gelukkig nieuwjaar' gewenst?
Teveel? Velen laten je die wens toekomen per kaart, per mail, per persoonlijk bericht, op facebook soms wel drie of vier keer.
Vanuit Urk kreeg ik, zo vertelden de afzenders mij een typisch Urker wens:
'Veel heil en zegen'. Dat is een prachtige wens, niet typisch Urkers, wij zeiden dat in de vijftiger, zestiger jaren ook!
Toen we 'christelijker', 'kerkser' waren en 'er nog aan deden'.

Vandaag werden er nog massa's nieuwjaarswensen gedeeld op fb.
Veel heil en zegen!

Op Oudejaarsdag moest me iets van het hart, in de Nieuwjaarsnacht schreef ik een overdenking en toen ik vandaag al het nieuws beluisterde, werd bevestigd wat ik verwachtte.

Ik durf het bijna niet te zeggen: als wedergeboren christen kun je hier niet aan mee blijven doen.
Ds Kommer Groeneveld, vroegere studiegenoot en fb-vriend ging in de Oudejaarsdienst voor in de Ontmoetingskerk voor in Capelle a/d IJssel. Er was zoveel vuurwerkoverlast, dat hij zich in Syrië waande, soms kon hij niet boven het lawaai uitkomen en buiten gekomen zoveel afval, zo'n puinhoop.
Dit is Nederland.

Veel heil en zegen na het onheil dat in Scheveningen Dorp had kunnen gebeuren toen de veel te hoge houtstapels in brand werden gestoken. Vergunning voor 35 meter, maar in werkelijkheid 48 meter hoog. Vonkenregens die branden veroorzaakten. De Oude Kerk werd natgehouden, zodat deze niet vlam zou vatten. In Enschede kwam een evangelist om door een vuurwerkbom die in een aanhangwagen lag. Hij stond gewoon voor zijn eigen voordeur. Een stuk hout trof hem dodelijk. En nog twee doden.
Een jongen van 14 die enkele vingers van zijn hand moet missen. En weer oogbeschadigingen, blijvende blindheid.
En twee keer zoveel geweld tegen hulpverleners.

Veel heil en zegen.
Ik kan het even niet meer horen.
Deze regering, slap en laf, moet vanuit de samenleving horen: 2018 was het laatste jaar dat er consumentenvuurwerk verkocht werd.
Want jaar op jaar op jaar bewijst dat we allemaal amateurs zijn, ook de zogenaamde 'kenners'.
Voortaan gemeentelijk georganiseerde siervuurwerkplekken waar echte professionals dit vuurwerk afsteken.

En ik vind, dat christenen moeten ophouden deze troep te verkopen en te kopen.
Veel heil en zegen wensen en dan niet na de kerkdienst volop meedoen en jezelf en anderen in gevaar brengen.
Wees een voorbeeld voor je kinderen.

Die € 70.000.000,- gokte ik op basis van vorige jaren. Maar inderdaad we gaven dit kolossale bedrag uit.

Veel heil en zegen.
Gelukkig Nieuwjaar.
Een gezond 2019.
Veel succes in 2019.

De nu gestorvenen, gehandicapten, blinden hadden die wensen ook gekregen.
Hun familieleden ook.
Wát een wrange, bittere wensen.

Veel heil en zegen....betekent?
Heil als in Heiland.
Heil als in heling, genezing, heel maken, verlossen, redden.

Zegen.
Betekent: een goed woord.
Zegenen: goede woorden over iemand uitspreken.

Dus: ik wens je véél heling, verlossing, redding, genezing
en
dat er goede woorden over jou uitgesproken mogen worden
in 2019.

En dan daarna meedoen aan het vuurwerkspektakel dat zoveel leed kan veroorzaken en daadwerkelijk veroorzaakt?

En dan met vuurwerk gooien naar agenten, brandweerpersoneel en ambulancebroeders??
Jij zou zelf slachtoffer zijn en op hulp aangewezen en jouw helpers zouden onder vuur worden genomen?

Ik bid de nabestaanden, de nu gehandicapten, die blijvend oogletsel hebben en die werken bij de hulpdiensten
veel heil en zegen van de levende HEER toe.

Peter Gerrets.

[p.gerrets@casema.nl]
(www.facebook.com/peter.gerrets)
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar