" VÓÓR MIJ WAS HIJ ER AL " (Peter Gerrets - em.pastor)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 3792
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" VÓÓR MIJ WAS HIJ ER AL " (Peter Gerrets - em.pastor)

Berichtdoor Ton » Ma Dec 17, 2018 3:52 pm

Peter Gerrets :

ZATERDAG 15-12-2018

"Van Hem legt Johannes getuigenis af en zijn verklaring luidt: Hem bedoelde ik toen ik zei: 'Hij die na mij komt, is mijn meerdere, want vóór mij was Hij er al'"
(Johannes 1:15 uit de Willibrordvertaling 1995).

VÓÓR MIJ WAS HIJ ER AL

Johannes de Doper, zoon van Zacharias en Elisabeth, spreekt over het spreken van God, het woord waardoor God álles geschapen heeft, het woord dat aan de borst van de Vader was, dat God gelijk is, dat mens geworden is, voluit mens, met een voluit mannelijk lichaam, kind van Bethlehem, Zoon van God, Gods glorie in een aardse tent, en zijn naam is Jezus. Jezus, het licht voor de mensen, het leven.

Maar er klopt iets niet.
De nog maar net zwangere Maria bezoekt Elisabeth die op dat moment al 6 maanden zwanger is.
Johannes werd 3 maanden later geboren. Toen moest Maria nog 6 maanden vóórdat zij Jezus ter wereld bracht.
Er had moeten staan: Ik was er eerder dan Hij.
Ze scheelden een half jaar.

Johannes de Doper wist precies wat de feiten waren.
Jezus is niet geboren in de nacht van 24 op 25 december van het jaar 0. Het is heel goed mogelijk dat Hij geboren is in het jaar 6 of 4 voor Christus, misschien in het voorjaar.
Het vroor niet. Er lag geen sneeuw. Hij werd geboren in Bethlehem en niet in de vrieskou van een strenge winter in Bartlehiem. Er zijn een aantal kerstliederen die qua tekst niet deugen.

Jezus is van den beginne en Jezus kent geen einde.
Dat is wat de apostel Johannes in deze 15 verzen zegt.
Hij is God mens geworden en was er dus eerder dan Johannes de Doper.

In deze 15 verzen heb ik gesproken over Jezus en wie Hij werkelijk is.
Hij is absoluut niet, wat vele dominees ons willen doen geloven.
Niet het biologische kind van Jozef en Maria.
Maria zegt tegen Gabriël: 'Hoe kan ik zwanger worden omdat ik geen seksuele gemeenschap heb met een man?'
Wij, door en door zondige mensen, zeggen: 'Denk je nou werkelijk dat Jozef en Maria het bed niet deelden?'
Dat zegt veel over ons.
Maria bleek zwanger voordat ze met Jozef ging samenwonen.
Nadrukkelijk wordt gezegd dat wat in haar baarmoeder is van de heilige Geest is.

De moderne mens zegt: 'Dat bestaat niet!'
De hoogmoedige mens kan geen genoegen nemen met een mysterie.

Johannes de Doper was een betrouwbare getuige.
Jezus is dé Koning van het Koninkrijk van de hemelen.
Jezus is hét Lam van God dat de zonde van deze wereld de wereld uit zal dragen.
Jezus is de Doper in de heilige Geest én de Doper in vuur.

Véél heeft hij getuigd van Jezus.
En al wat Hij gezegd heeft, is waar gebleken.

Laten we luisteren naar de Schrift.
In Bethlehem is nooit het allereerste Kerstfeest gevierd.
In de Bijbel vinden we nergens aanwijzingen voor het vieren van een Geboortefeest.
We doen het, omdat God destijds de aarde bezocht én de Redder van onze zonden en schuld geboren deed worden.
Dát is Jezus' missie. Staar je niet blind op de baby.
Doe je ogen wijd open voor de Man van Smarten, de Gegeselde, de aan het kruis Genagelde, de door de mensen Uitgekotste, de door ons ter dood veroordeelde Liefde, de alles en iedereen overwinnende Verrezen Heer.

Ik smeek het jullie: Hou op met dat geknuffel, dat wiegen van dat baby'tje. Dat gezwijmel bij kaarslicht.
Wordt eindelijk wakker. Erken de keiharde feiten.
Bekeer je. Zie op wat Jezus voor jou overhad. Het offer van Zijn leven. Hij onderging het door jou verdiende oordeel van God.
Zonder Jezus zouden we echt verloren gaan.

Peter Gerrets.

[p.gerrets@casema.nl]
(www.facebook.com/peter.gerrets)
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar