" HOE WORD JE EEN KIND VAN GOD ? " (door em.pastor Peter Gerrets)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 3628
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" HOE WORD JE EEN KIND VAN GOD ? " (door em.pastor Peter Gerrets)

Berichtdoor Ton » Vr Dec 14, 2018 10:37 am

Peter Gerrets :

DONDERDAG 13-12-2018

"Niet langs de weg van het bloed, niet door de begeerte van het vlees of door mannelijk streven, maar uit God zijn ze geboren"
(Johannes 1:13 uit de Willibrordvertaling 1995).

HOE WORD JE EEN KIND VAN GOD?

Wát een vraag? En dat anno 2018. Wie stelt zo'n vraag nog?
In mijn jeugd werd deze vraag in de kerk niet gesteld en niet beantwoord. En heden ten dage? In 2011 sloot ik me aan bij de PKN in Den Haag, de wijkgemeente rondom de Bethelkapel. Later fuseerden we met de wijkgemeenten rond de Bergkerk en de Maranathakerk. Vaak had ik na de kerkdiensten gesprekken met ouderen over de vraag: 'Ben ik behouden?' 'Hoe weet ik zeker dat ik als ik sterf bij God kom?' Vragen die nooit aan bod kwamen tijdens de kerkdiensten.
Wel zondag aan zondag humanistische praatjes.
In een wijkgemeente met voor het grootste deel 70-, 80- en 90-jarigen.

Iedereen is een kind van God?
Nee.
Iedereen is een kind van Adam en Eva, die als God wilden zijn.

Ieder gedoopt kind is een kind van God?
Nee.
Een kind dat opgroeit in een gelovig gezin, of met één gelovige ouder is wel bevoorrecht.
In de traditionele doopformulieren huiver ik voor wat de gedoopte baby's wordt toegezegd.
Die formulieren deugen voor een groot deel niet.
Dat gedoopte baby'tje is niet gereinigd van zonden, het is niet wedergeboren, niet opgenomen in het verbond van Abraham. Over het kind en over de ouders is een zegen uitgesproken. Er is gebeden dat de ouders het mogen voorgaan in het leven met de HEER.
Méér niet, minder ook niet.

Je wordt alleen een kind van God als je persoonlijk Jezus, de van God gegeven Redder, opneemt in jouw hart en leven.
Een geschenk neem je aan en pak je uit.

In het christendom hebben we het zó ongelooflijk moeilijk gemaakt. Tientallen drempels opgeworpen.
In onze dagtekst staat zonneklaar, dat je geen kind van God wordt door geboorte uit christelijke ouders. Het heeft niets met een bloedlijn te maken, niet met seksuele gemeenschao, niet omdat de man erop aandrong.
Dát staat er in 1:13.

Ooit werd er in kerken beweerd: 'U moet na de besprenkeling met water uw kind voor wedergeboren houden totdat het tegendeel blijkt'.
Wat een theologische onzin.

In 1:12 staat: neem Jezus op in uw leven.
In 1:13 staat: door het geloof in God, in Gods geschenk, word je een kind van God, ben je uit God geboren.

Onze kleine kinderen, of ze nu wel of niet gedoopt zijn, zijn welkom bij Jezus. In Israël werden de jongetjes vanaf hun 13e jaar geestelijk volwassen, als ze 'zoon der wet' werden.
Als onze kinderen jong sterven, mogen we hen geborgen weten bij God.

Die zuigelingendoop redt niet.
Het gaat om geloof.
Daar zijn de verzen 12 en 13 heel helder over.

Het Kerstfeest nadert. Het gaat om Gods geschenk.
God gaf Jezus, Zijn naam betekent: God redt.
En de allerbelangrijkste vraag is: Heb jij Jezus uit Gods handen aanvaard, aangenomen, opgenomen in jouw hart en leven?

Er wordt niet gevraagd: Ben jij uitverkoren? Voldoe jij aan de voorwaarden?
Nee, nee en nog eens nee.
Op elk moment mag je vragen: 'Heer Jezus, wilt u ook de Redder van mijn leven zijn, wilt u intrek nemen in mijn leven en mijn zonden en schuld vergeven?'
En Hij komt binnen om nooit meer weg te gaan.

Ik vind het jaarlijks zo intens verdrietig dat miljoenen Kerstfeest vieren zonder gered te zijn, zonder tot geloof gekomen te zijn.
Wél in een Kerstnachtmis of Kerstnachtdienst geweest en niet hét Geschenk aangenomen.

Zonder Jezus gaat ons leven als een nachtkaars uit.
Eindigen we in het volstrekte duister.

p.s. Geen discussies over de doop.
Het onderwerp heb ik verschillende malen besproken. Persoonlijk kies ik op Bijbelse gronden voor de geloofsdoop.

Peter Gerrets.

[p.gerrets@casema.nl]
(www.facebook.com/peter.gerrets)
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar