" De Kerststol " (Ds. Jeroen van Olffen)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 3857
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" De Kerststol " (Ds. Jeroen van Olffen)

Berichtdoor Ton » Di Dec 11, 2018 12:24 pm

De Kerststol

JEROEN VAN OLFFEN·DINSDAG 11 DECEMBER 2018

Geen Pasen zonder Kerst,

Rustig neemt mijn opa een plakje van de Kerststol. Hij geniet al van het idee om het straks heerlijk op te smikkelen.
Wat is het toch fijn om ook dit jaar weer met zijn hele familie bij elkaar te zijn. Oma, de kinderen en zelfs een paar kleinkinderen.
In de kamer staat een Kerstboom. Iedereen is thuis voor de Kerstbrunch. Sommigen zijn naar de Kerk geweest. Dát is traditie. Het is ook zo fijn om met elkaar Kerstliederen te zingen.
Opa gebaart zijn familie óm even te wachten met het smikkelen en het opeten van alle lekkere dingen die nu op tafel staan. Hij wijst naar het Kerstbrood.
“Kijk eens goed”, zegt hij. “Hier voor mij ligt het kindje Jezus.”
Hij vervolgt: “Als je goed kijkt, zie je dat zijn moeder Maria hem stevig heeft ingepakt. Dikke wollen dekens, want buiten is het koud.”
Opa pakt de poedersuiker en strooit nog wat op de stol. “Het vriest zelfs een beetje”, gaat opa verder, “en er valt wat sneeuw.”
“Het kindje Jezus zit in dit brood.”
“Ik ga jullie vertellen hoe dat komt. Natuurlijk zit er niet echt een kindje in deze Kerststol. Maar de ingrediënten vertellen ons wel wie Hij is.”
“De stad waar de Here Jezus werd geboren heet Bethlehem. Dat betekent BROODHUIS. Zijn wieg, de Kribbe, is eigenlijk een voederbak óf een broodschaal. Jezus heeft zelf gezegd: “Ik ben het Levende Brood.”
In deze Kerststol zit bakkersgist. Dat is nodig om het luchtig te maken. Het brooddeeg moet rijzen. Jezus Christus groeide op, werd volwassen, en nét als het brood… verrees Hij. Hij verrees uit de dood.”
Dus eigenlijk zit in de Kerststol óók al het Paasverhaal.
Kerstbrood wordt gemaakt van gist, water, meel en een snufje zout.
Laat ik jullie eerst iets vertellen over het zout. Het zout staat voor de tranen van Maria bij het zien van haar Kind dat moet Lijden.
Ook het meel verwijst naar het lijden van Jezus. Het meel wordt gemaakt van graan. De graan­korrels staan voor de mensen. De mensen kunnen geen korrels blijven. We moeten geplet worden, gewreven en gemalen. Mensen moeten leren samen te werken met anderen. Alleen dán worden wij brood voor elkaar.
Water maakt het deeg plakkerig en smeuïg. Het deeg wordt zelfs meerdere keren gekneed.
Zó is het ook in het leven. Wij worden soms gekwetst, gebutst en gebeukt. Dát zijn de teleurstellingen en tegenslagen van het leven.
Ook Jezus’ moest leren omgaan met de mensen die tegenwerkten… en de mensen die Hem de schuld gaven.
Uiteindelijk werd Jezus gevangen genomen.
Hij stierf aan het Kruis.
Het brood wordt gebakken in de oven.
De oven is heel erg warm.
Wij zouden ons gemakkelijk kunnen verbranden aan deze hitte. Daarom moeten we even wachten totdat het brood gebakken en klaar is.
Misschien mag ik het bakken van het brood vergelijken met Jezus die afdaalde naar de hel. Hij haalde ook hier alle mensen op voor wie Hij gestorven is aan het Kruis.
Maar dan gaat de oven weer open. Het brood is klaar. Het doet mij elke keer weer denken aan Jezus die opstond uit het graf. De dood kon Hem niet houden.
Jezus is verrezen uit de dood.
In een Kerststol zitten verschillende soorten vruchten. De vruchten zijn gekonfijt. Ze zijn gedroogd in suiker. De suiker is het zoet van Gods liefde en genade.
God legt Zijn vruchten in ons.
Soms zie je ze niet. Maar je proeft ze wel.
De vruchten zijn onze geschenken voor de mensen om ons heen.
Het is de oprechte aandacht voor anderen.
Het is onze zorg voor de zieken.
Het is onze troost voor de mensen met verdriet.”
Opa eindigt zijn verhaal.
Eén van de kleinkinderen kijkt hem vragend aan.
“Opa”, zegt zij, “mag ik nog wat vragen?”
“Ja hoor”, zegt mijn opa.
“Ik dacht dat u een verhaal zou vertellen over Kerst. Maar volgens mij gaat het over Kerst én Pasen.”
Opa begint te lachen.
“Je hebt goed geluisterd, mijn kind.”
Er is geen Pasen zonder Kerst.

Ds Jeroen van Olffen.

Menaam, 11 december 2018

(www.facebook.com/jeroen.vanolffen)
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar