" GETUIGE " (em.pastor Peter Gerrets)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 3628
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" GETUIGE " (em.pastor Peter Gerrets)

Berichtdoor Ton » Vr Dec 07, 2018 3:23 pm

Peter Gerrets :

VRIJDAG 07-12-2018

"Hij kwam als getuige: hij moest getuigen van het licht, opdat allen door hem tot geloof zouden komen"

(Johannes 1:7 uit de Willibrordvertaling 1995).

GETUIGE

Die in de wereld uitgezonden mens, Johannes, is dus de zoon van Zacharias en Elisabeth. De zoon van hun ouderdom. En niet: de leerling van Jezus, de zoon van Zebedeüs, de apostel die dit evangelie geschreven heeft.
We hebben het over Johannes, die de bijnaam 'de Doper'
kreeg.

Wat is een getuige?
Die 'het licht' kent. De apostel Johannes kende Jezus heel persoonlijk. Weet je nog? Ik heb hem gehoord, gezien, aanschouwd, aangeraakt. En daarover schrijft de apostel.
Johannes de Doper heeft hem ook leren kennen.
De zwangere Maria bezoekt de al 6 maanden zwangere Elisabeth en de vrucht in haar schoot springt op als de net zwangere Maria binnenkomt.
Johannes de Doper in de moederschoot springt op van vreugde als de moeder van zijn Heer binnenkomt.
En verder spreekt God tot Johannes de Doper als hij in de woestijnen vertoeft. God spreekt op Wie Ik Mijn Geest laat neerdalen dat is de Doper in de heilige Geest.
Dat is Hij, Die leven geeft. De Gezalfde. De beloofde Messias.
God spreekt over Jezus tegen de Doper: 'Jezus is het lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt'.

En dan dié wonderlijke ontmoeting bij de rivier de Jordaan, waar Jezus zich meldt als doopkandidaat.
Zijn Heer, het volmaakte Offerlam, meldt zich op de verkondiging: 'Bekeert u, want de Koning (of: het Koninkrijk) is dichtbij gekomen'. Met andere woorden: doe uw zonden weg, bereid je voor.
Dan staan ze oog in oog.

Johannes de Doper is oog- en oorgetuige. Hij wéét, ervaart, heeft gevoeld wie Jezus is. Hij verkondigt wie Jezus is.
Maar het Griekse woord voor getuige betekent ook 'martelaar'.
Je kunt de waarheid verkondigen ėn het toch met de dood moeten bekopen.
Dat is met hem gebeurd in het paleis van koning Herodes.

Johannes' bediening had effect. Massa's uit het volk bekeerden zich, werden ondergedompeld in het water van de Jordaan, en beleden in het openbaar hun zonden en betuigden dat ze dé Koning, dé Messias in hun leven wilden ontvangen.

Jezus stond daar als vertegenwoordiger van alle zondaren en zijn doopargument: 'het past ons, die hier staan: soldaten,
landverraders, fatsoenlijke zondaren, schriftgeleerden om door deze onderdompeling in water aan Gods gerechtigheid te voldoen' (Matteüs 3:15).

Het was Jezus' jawoord tegen Gods opdracht: ondergaan in de dood en verrijzen tot een eeuwig leven voor en met de Vader.
Daarom antwoordde de Vader: 'Dit is Mijn geliefde Zoon, in wie ik vreugde vind'.

Johannes de Doper heeft met alle consequenties daarvan van zich af gewezen en op Jezus gewezen.
'Hij moet opwassen en ik minder worden'.

Jezus was onder de indruk van deze grootste profeet, die de dood vond in het paleis van Herodes door onthoofding.

Peter Gerrets.

[p.gerrets@casema.nl]
(www.facebook.com/peter.gerrets)
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar