" NAAM BOVEN ALLE NAMEN " (em.pastor Peter Gerrets)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 2985
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" NAAM BOVEN ALLE NAMEN " (em.pastor Peter Gerrets)

Berichtdoor Ton » Ma Sep 03, 2018 1:17 pm

Peter Gerrets :

MAANDAG 03-09-2018

"Immers, tot wie van de engelen heeft hij ooit gezegd:
'mijn zoon ben jij, ik heb jou heden verwekt'? en vervolgens: 'ik zal hem tot een vader zijn en hij zal mij zijn tot een zoon'?
En vervolgens, wanneer hij de eerstgeborene binnenbrengt in het wereldhuis, zegt hij: 'buigen moeten zich voor hem alle engelen van God'. En over de engelen zegt hij wel: 'die zijn engelen maakt tot gedreven geesten en zijn dienaren tot vlammend vuur', maar over de zoon: 'jouw troon, o God, is tot in de eeuwigheid der eeuwigheid, en de staf van de rechtheid is de staf van zijn koningschap!- jij hebt gerechtigheid liefgehad en wetteloosheid gehaat, daarom heeft jou gezalfd: God, jouw God, met olie van vreugde meer dan je gezellen!'"

(Hebreeën 1:5-9 Naardense Bijbel 2014).

NAAM BOVEN ALLE NAMEN.

In :1-4 is er al zoveel bijzonders over Hem gezegd:
Gods laatste spreken;
Erfgenaam van alles;
De afstraling van Gods heerlijkheid;
De afdruk van Gods wezen;
Hij houdt door zijn spreken alles bij elkaar;
Hij heeft de reiniging van de zonden tot stand gebracht;
Hij zit aan de rechterhand van God;
Zijn naam is voortreffelijker dan die van de engelen.

Zó schrijft de auteur van deze brief over Jezus.
Paulus noemt Hem: 'het beeld van de onzichtbare God'.
De enige die God volmaakt weergeeft.

De Bijbel spreekt vrijmoedig over andere hemelse wezens, over de engelen. Van tijd tot tijd zijn ze er, plotseling, onverwacht, vaak met een boodschap van God óf als een hemels leger des heils, ter bescherming.
Geesten, die een menselijk lichaam kunnen aannemen.
Zij verkeren in de tegenwoordigheid van God.

De auteur van deze brief schrijft, dat zij gedreven, dat is uiterst gemotiveerde dienstknechten van God zijn. Ze staan in lichterlaaie.

Maar nog nooit heeft God tegen een engel gezegd: "Jij bent Mijn Zoon". Nog nooit: "Ik heb jou verwekt".
Met dat 'verwekt' wordt bedoeld 'aangesteld'.
Ik heb jou aangesteld in de positie van 'Mijn Zoon'.
Er is geen engel die uit Gods mond heeft gehoord:"Ik ben jouw Vader en jij bent Mijn Zoon".

En als God Zijn eniggeboren Zoon (dat betekent alleen, dat Hij de Erfgenaam van alles is) dit wereldhuis binnenbrengt, gebiedt Hij ál Zijn engelen: "Buigt voor Hem, dient Hem".

In de evangeliën lezen we geboorteverhalen, tenminste in Matteüs en Lucas. In Marcus niet. In Johannes een introductie die hierop lijkt: God Zelf brengt Zijn Zoon deze wereld binnen, volgens plan.

En wat zegt God tegen Zijn Zoon in :8?
God noemt Zijn Zoon 'God', jouw troon is voor eeuwig en eeuwig en als Koning heb jij Mijn gerechtigheid lief en haat je wetteloosheid.
Dáárom heb Ik, jouw God, jou gezalfd, overvloediger gezalfd dan jouw metgezellen, jouw dienaren.

De engelen nemen een bevoorrechte positie in.
Maar dé Zoon een veel belangrijker.
Al Gods engelen hebben de opdracht voor Hem te buigen en Hem te dienen.
Jezus is de door Zijn Vader aangestelde Koning voor eeuwig.
De Gezalfde, dat is: de Messias, de Christus.

Laten we Hem ook vandaag de eer geven die Hem toekomt.

Peter Gerrets.

(www.facebook.com/peter.gerrets?fref=ts)
[p.gerrets@casema.nl]
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar