" OMGEDRAAID " (door ds. Jeroen van Olffen)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 3078
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" OMGEDRAAID " (door ds. Jeroen van Olffen)

Berichtdoor Ton » Do Jul 19, 2018 5:08 pm

OMGEDRAAID

JEROEN VAN OLFFEN·ZATERDAG 14 JULI 2018

Ben ik anders?
Sta in je kracht en wees jezelf. Woorden die we be-amen. We zijn het er allemaal mee eens. Tegelijk staan we daarom niet meer open voor wie zich anders voelt.
We etiketteren elkaar. We hebben een mening over anderen. We framen mensen en situaties.
Vanmiddag fietste ik een stukje van het “Kerkenpad”. Ik heb mooie kerken en exposities gezien.
Bij één kerk, niet meer in gebruik als kerk, kwam ik in gesprek met een kunstenaar. Terwijl het gesprek gaande was besloot ik me alsnog voor te stellen. “Ik ben predikant”. De kunstenaar was verbaasd. “Zo zie je er niet uit”. Voor iemand die op een mooie zomerse zaterdag fietst zie ik er inderdaad niet uit als een predikant.
Bij de bespreking van de schilderijen leggen we over en weer verbanden tussen de kunst en de kerk. Op een gegeven moment zeg ik: we doen eigenlijk hetzelfde.
De kunstenaar kijkt me nieuwsgierig aan. Hoe bedoel je? We verbeelden allebeide de realiteit. Maar we geven er een draai aan.
We vergroten de werkelijkheid uit. We belichten het verborgene. We wijzen op het ongeziene. We benoemen het onbekende en nodigen mensen uit om het te onderzoeken.
De kunstenaar verbeeldt de wereld om zich heen. Ook als predikant verbeeld ik de werkelijkheid. Ik laat de Bijbelse wereld opnieuw zien. Ik hou mezelf en anderen een spiegel voor. Ik hou rekening met de andere kant van het zichtbare. Soms schilder ik met woorden.
De kunstenaar laat mensen woorden spreken naar aanleiding van zijn kunst. Ik breng mensen bij het punt waar het spreken ophoudt en Gods zijn in ons leven begint.
In één kerk stond een mooi houten bakje met liedboeken. Eén liedboek draaide ik om. Ik maakte er vervolgens een foto van. De vraag aan u is: hoort het liedboek er nu nog bij?
Volgens mij is er niets verandert. Het is nog steeds hetzelfde liedboek. Ik heb niets veranderd aan de inhoud. Nu de uitleg. Soms ben ik als dat liedboek. Mensen denken dat ik anders ben. Je kunt me vreemd vinden. Maar dat zijn we allemaal. Het is maar net hoe we naar elkaar kijken.
Zien we wie we zijn aan de hand van onze kleding? Gelukkig loopt de chirurg niet in zijn groene jas over straat. Ik fiets niet in een zwarte toga van dorp naar dorp.
In mij zit de inhoud. Net als in het liedboek. En vanmiddag herkende ik in de kunstenaar dezelfde inhoud. We verlangen ernaar even anders naar de werkelijkheid te kijken. We veranderen de werkelijkheid niet. Maar wij veranderen wel.
Jezus nodigt mij uit om me om te draaien. Dan zal ik Hem zien. Bekering en omdraaien is hetzelfde. Soms moet je het perspectief veranderen om te zien waar het om gaat. God heeft ons lief. Hij geeft ons de kracht om jezelf te zijn en te zijn wie je bent.

Ds Jeroen van Olffen.

14 juli 2018.

(www.facebook.com/jeroen.vanolffen)
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar