" VERPLAATS JE NU EENS ÉÉN KEER IN EEN ANDER... " (em.pastor Peter Gerrets)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 2985
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" VERPLAATS JE NU EENS ÉÉN KEER IN EEN ANDER... " (em.pastor Peter Gerrets)

Berichtdoor Ton » Do Jun 28, 2018 1:01 pm

Peter Gerrets :

DONDERDAG 28-06-2018

VERPLAATS JE NU EENS ÉÉN KEER IN EEN ANDER...

Wij, met onze geïnstitutionaliseerde godsdienst.

Ik lag op kamer in het LUMC met een man van 48 jaar uit Haarlem. Vanaf zijn 18e jaar al nierproblemen. Hij heeft een donornier gehad die 17 jaar meeging. Nu heeft hij een donornier van zijn vrouw, die recent afstotingsverschijnselen vertoonde, maar met dezelfde behandeling als ik, kan hij met deze nier verder.

Eén van de eerste dingen die hij tegen mij zei: "Als ik het woord 'God' hoor, moet ik kotsen".

En dan vertelt hij mij met een heerlijk Amsterdams accent het volgende:
"Onlangs is een maat van mij gestorven. Natuurlijk ging ik met andere maten naar de begrafenis. Blijkt er eerst een één of andere mis te zijn in een grote katholieke kerk. Bij de ingang word ik niet goed. Komt me daar een partij wierooklucht me tegemoet. Ze moesten mij ondersteunen. Gaan we zitten op een keiharde bank. Komen er mannen met jurken binnen. Ik zeg tegen een vriend: dit kan nooit gezond wezen! Loopt één van die rokkendragers op een paar meter afstand met een wierookvat te zwaaien. Ik ben nooit aan de drugs geweest, maar je zou zo naar een coffeeshop gaan.
Ze zongen ellendige muziek uit de Middeleeuwen. En staat er een pastoor alleen maar te praten over God en Jezus en de naam van mijn overleden maat is geen één keer genoemd. Nou dan hebben ze daar nooit van hem gehouden".

En nou niet vroom gaan doen.
Want als ik Bert mee zou nemen naar jullie kerk of gemeente, wat zou zijn verslag dan zijn?
Kun jij zomaar een ongelovige vriend of vriendin, of collega, of familielid meenemen naar jouw kerk? Soms of vaak heb je daar de moed niet voor. Zit je je plaatsvervangend te schamen.

Nog niet zo lang geleden zei iemand op Facebook tegen mij: "Als je ongelovig bent, stap je gewoon een kerk binnen. Speciale evangelisatiediensten zijn niet nodig".

Stap gewoon een kerk binnen.
Als 'ingewijde' gaat dat wel.
Maar Bert?

Om aangegaapt te worden, niet begroet, niemand die je even wegwijs maakt.
Spreken ze gewoon Nederlands, of speciaal vakjargon?
Wordt er na de dienst met je gesproken, is er een uitnodiging voor de koffie?
Kan iemand iets nalezen?

Of hoor je het beruchte: 'U zit wel op mijn plaats!'

Of heeft er iemand het lef om tegen een homostel dat op zoek is naar God en al een aantal keren in de kerk is geweest, op een zondagmorgen vóór de dienst te zeggen: 'Heren, wij stellen uw bezoek aan onze kerk niet op prijs'.

Hoe belangrijk is het verwelkomingsteam of de koster.
Hét visitekaartje van de gemeente.

Wat is onze kerk eigenlijk voor kerk?
Voor 'Ons-Soort-Mensen?'
Zondags amusement voor bekeerden?

Of zijn wij nog altijd de uitgestrekte arm van God naar deze wereld?

Bert vroeg: elke keer een kruis slaan moet dat van Jezus? Dat beeld voor die vrouw waar honderden kaarsen voor zijn aangestoken, wie heeft dat bedacht? Dat die mannen in jurken lopen, en dat ze niet mogen trouwen?

Lach niet, want wij, protestanten kunnen er ook wat van? Toga's en baretten. Zwart als huiskleur.
Meestal muziek in mineur. In sommige richtingen ook meer en meer rituelen, Latijnse teksten, in weer anderen alleen maar woord, en zelf heb ik een hekel aan drie collectes tijdens de dienst en vergeet u ook de collecte aan de uitgang niet.
Kerk wordt geassocieerd met geld, met dat je niets mag, met regels en voorschriften.

Toen mijn vader voor het eerst een Pinkstergemeente bezocht, dacht hij dat de mensen tijdens het zingen de Hitlergroet brachten.

En waar ik ook zó moe van ben:
* dat je geen kritiek mag leveren;
* dat je altijd blij in de Heer moet zijn;
* dat je nadat er met je gebeden is, je eindeloos moet herhalen: ik ben genezen, ik ben genezen!;
* het altijd moeten loven en prijzen;
* dat je nooit boos mag worden;
* dat je geen fouten mag maken;
* dat sommige kerken en gemeenten zoveel activiteiten organiseren dat huwelijken eraan kapot gaan;
* en die gemeenteweekenden of christelijke conferenties in prachtige natuurgebieden met overvolle programma's zodat je met een burn out thuiskomt.

En tenslotte...is mijn leven zó 'jaloersmakend' dat Bert zou zeggen: 'Peter, wat heb jij een mooi leven met God, dát wil ik ook?'

De filosoof Nietzsche was vast christen geworden als hij had gezien, dat kerkgangers blijer, verloster de kerk waren uitgekomen, dan ze erin gingen.

Peter Gerrets.

(www.facebook.com/peter.gerrets?fref=ts)
[p.gerrets@casema.nl]
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar