" Ziekte " (Ds. JEROEN VAN OLFFEN)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 2985
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" Ziekte " (Ds. JEROEN VAN OLFFEN)

Berichtdoor Ton » Wo Jun 27, 2018 9:55 pm

Ziekte

JEROEN VAN OLFFEN·WOENSDAG 27 JUNI 2018

Ziekte in de psalmen

Als een ziekte je vijand is lees dan de psalmen. De psalmen krijgen voor mij een nieuwe dimensie. In veel psalmen wordt gesproken over vijanden. De vijanden zijn niet alleen soldaten en legers. Ook een ziekte kan je bedreigen. Het staat voor je deur. Het sluipt je leven binnen. De ziekte aast op je leven. Wie is de overwinnaar? Wie vertrouwt er nog op God?

Er zijn nog andere vijanden: eenzaamheid en het gevoel dat God je verlaten heeft. Depressie en het gevoel dat het leven geen zin meer heeft. Alles wat je zijn bedreigt is een vijand van jouw leven. We verlangen ernaar in de ruimte te staan. De eindeloze ruimte van de liefde die God ons geeft.
Maar deze ruimte wordt bedreigt. We worden afhankelijk van een lichaam dat niet meer goed functioneert. We worden overgeleverd aan anderen die voor je zorgen. Uiteraard zijn de mensen die zich liefdevol inzetten voor je geen vijanden. Maar het zijn soms vreemden die dichtbij komen.
Ik heb een keer gelezen dat het woord “ellende” komt van “vervreemding”. Naomi ging naar Moab. Zij ging naar het buitenland. Zij was hier in de ellende. Ze was uit-landig, in den vreemde.

Voor mij geven de psalmen een doorkijkje op hoe wij mogen omgaan met ons gevoel van vervreemding en ziekte. Ondanks alles prijzen de schrijvers van de psalmen Gods trouw. Ze hebben het vertrouwen dat de ziekte wordt verslagen. Wie is de overwinnaar? God! De schrijvers getuigen van Zijn liefde. God wil niets liever dan ons steunen en kracht geven. Hij wil onze vesting zijn. Hij geeft ons wat we nodig hebben. Hij neemt ons onder Zijn vleugels.

God weet het wanneer het leven tegen zit. Al ga ik door een dal van diepe duisternis. Die dalen zijn er. Het leven kan zijn als een woestijn. Niet de brandende zon, maar de chemo-kuur. De legers verzamelen zich rondom mij. De ene na de andere complicatie bedreigt je.
Maar God is bij ons. Dat is de God die zich aan ons voorstelt. Hij wil onze Herder zijn. Hij zal ons leiden naar de plaatse waar het goed is. Misschien niet altijd gezondheid. Maar wel de steun van mensen die voor ons zorgen. God verkwikt mijn ziel. Hij laat mij rusten. Hij gaat verder waar ik niet meer kan.

De psalmen spreken over vijanden die verslagen zullen worden. Deze teksten bieden ons houvast bij geweld en oorlog. In andere tijden geven zij moed en hoop.

Ds Jeroen van Olffen.
Juni 2018.

Laat mijn vijand niet roepen: ‘Ik heb hem verslagen,’
mijn belagers niet juichen omdat ik bezwijk.
Ik vertrouw op uw ​liefde:
mijn ​hart​ zal juichen omdat u redding brengt,
ik zal zingen voor de HEER, hij heeft mij geholpen. (Psalm 13:5-6, nbv 2004)

Ds Jeroen van Olffen.

(www.facebook.com/jeroen.vanolffen)
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar