" WAT IS JOUW BESTEMMING ? " (door Peter Gerrets, em.pastor)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 2535
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" WAT IS JOUW BESTEMMING ? " (door Peter Gerrets, em.pastor)

Berichtdoor Ton » Di Mrt 06, 2018 1:33 pm

Peter Gerrets :

DINSDAG 06-03-2018

"Laat uw hart niet geschokt zijn; vertrouwt op God en vertrouwt ook op Mij; in het huis van mijn Vader zijn vele verblijven; maar als het niet zo was, zou Ik u dan zeggen: 'Ik ga vooruit om u een plaats te bereiden?'- als Ik vooruit gegaan ben en u een plaats heb bereid kom Ik weer en zal u bij Mij opnemen, opdat daar waar Ik ben ook u bent. En waar Ik heen ga, daarheen weet u de weg! Thomas zegt tot Hem: Heer, wij weten niet waar U heen gaat, hoe weten we de weg? Jezus zegt tot hem: Ik ben de weg, en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij"

(Johannes 14:1-6 Naardense Bijbel 2014).

WAT IS JOUW BESTEMMING ?

Als kind was ik gefascineerd door treinen, bussen en trams.
Thuis speelde ik met het aanleggen van een spoorbaan voor mijn Märklinmodeltreinen. Ooit kwam ik op huisbezoek bij een mevrouw die haar 91-jarige vader in huis had. Hij nam me mee naar zijn kamer met een schitterende modelbaan. Bergen, een kabbelend beekje, dorpjes, straatverlichting, tunnels, spoorwegovergangen, en treinen.
De man zette alles in beweging. Zijn ogen glansden. Geboeid keken we toe. Wat prachtig. Wat bijzonder.
Bij de ouders van mijn moeder zat ik vaak voor het keukenraam. Zij waren 'vader' en 'moeder' van het Hervormd Rusthuis aan de Phoenixstraat, hoek Schoolstraat in Delft. Door het raam kon je boten zien varen langs de Spoorsingel, treinen kwamen voorbij, trams en bussen. Als kind keek ik mijn ogen uit.
De bussen waren van de WSM en de trams van de HTM. Op de Nassaulaan reden groene bussen van de CITOSA naar Zoetermeer. In het deel van de Wippolder waar ik woonde, was de dichtstbijzijnde bushalte op de Koningin Emmalaan, hoek Prof. Krausstraat. Op de lijnfilms stonden de bestemmingen. Bij de treinen hingen er witte borden aan de zijkant waarop je kon lezen waar ze naar toe gingen.

Want waar gaan we naar toe? We stappen op de fiets, in onze auto, in bus, tram, trein of metro en wat is dan jouw en mijn bestemming?
Naar school, de markt, het winkelcentrum, het werk, het ziekenhuis of het station?
Of op bezoek bij kinderen of kleinkinderen?

Ons leven is een reis. Wat is uw en jouw bestemming?
In mijn kinderjaren in de Delftse wijk 'De Wippolder' wist je één bestemming: de begraafplaats Jaffa.
Je wandelde er langs, nooit op.
Dáár lagen de doden.
Jaffa was het eindpunt.

Maar op mijn levensreis ben ik even buiten Jeruzalem geweest.
Golgotha.
Daarbij is nu een groot busstation.
Op Golgotha hebben kruisen gestaan.
Aan één hing Jezus Christus en stierf een gruwelijke dood.
Als een misdadiger was hij opgehangen.
Omdat hij God zijn Vader noemde. Godslastering.
Degenen die hem dood wensten en de Romeinse soldaten die hem gruwelijk mishandeld hadden stonden erbij.
Met het laatste beetje kracht, kwam over Jezus' lippen: "Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen".
Hoe is het mogelijk? Ze wisten dondersgoed wat ze deden.
Moedwillig hebben wij, mensen, Gods liefde voor ons tribunaal veroordeeld en de doodstraf geëist.
Vlak voor Hij stierf, riep Hij: "Volbracht", dat betekent: Betaald.
Met Mijn leven, met Mijn bloed heb ik voor jullie betaald voor al jullie schulden die jullie bij God hadden.
En niet zover daar vandaan werd zijn lichaam begraven.
Maar je kunt het er niet meer vinden.
Jezus is sterker gebleken dan de dood. Met Pasen denken wij aan het feit dat Hij is opgestaan uit de dood.

Op mijn levensreis ben ik bij Golgotha en bij het lege graf geweest en sindsdien is mijn eindbestemming gewijzigd.
Niet meer Jaffa, of de andere begraafplaats Iepenhof.
Mijn lichaam komt er misschien te liggen.
Het stoffelijk omhulsel.
Maar ik, ik ga naar het huis van de Vader.
De Vader van Jezus, het huis van God.
Begrijp je hoe anders mijn leven is geworden?
Niet het graf is mijn laatste rustplaats.
Maar voor wie gelooft in Jezus is het Vaderhuis de eindbestemming.

Jezus sprak erover met zijn leerlingen.
Jongens, raak nou niet in de war. Je hoeft niet te wanhopen, niet verslagen te zijn. Geef Mij jullie vertrouwen.
Ik laat jullie niet in de steek.
Ja, ik vertrek. Ik ga alvast vooruit. Ik ga onderdak regelen voor ontelbaren.
In het huis van mijn Vader.
Er zal plaats genoeg zijn.
Als Ik klaar ben, kom Ik en neem jullie mee.
Opdat jullie dáár zijn, waar Ik ben én Ik ben waar mijn Vader is.
En wáár Ik heenga, is voor jullie niet onbekend.
Jullie kennen de weg.
Thomas heeft géén idee.
De bestemming is: Vaderhuis.
Daddy's home.
Er leidt maar één weg naar Vaders huis: Jezus.
Niet vele wegen.
Niet: ieder wordt zalig op zijn of haar eigen manier.
Op de lijnfilm, op de borden staat:
"VADERHUIS VIA GOLGOTHA"

Peter Gerrets.

(www.facebook.com/peter.gerrets?fref=ts)
[p.gerrets@casema.nl]
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Terug naar