Tijd met Jezus.

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 2917
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

Re: Tijd met Jezus.

Berichtdoor Ton » Di Mrt 06, 2018 1:06 pm

Dagelijks bijbelmoment - Wij zullen bij hem wonen

Jezus spreekt

Bijbelgedeelte: Johannes 14:23

Wanneer iemand mij liefheeft zal hij zich houden aan wat ik zeg, mijn Vader zal hem liefhebben en mijn Vader en ik zullen bij hem komen en bij hem wonen. (Johannes 14:22-24)

Wij zullen bij hem wonen

In wat Jezus zegt, valt steeds weer op hoe nabij de Vader en de Zoon de leerlingen zijn. Wat gaat het er liefdevol aan toe! Wat is er God veel aan gelegen om intiem en verbonden met ons om te gaan. Van de kant van de leerlingen moet er sprake zijn van liefde en gehoorzaamheid aan Gods geboden. Die twee zijn één: liefdevolle gehoorzaamheid en gehoorzame liefde. Wat er dan gebeurt is groot en diep: ‘Mijn Vader en ik zullen bij hem komen en bij hem wonen.’ Dus de Vader en de Zoon geven zich samen aan de leerlingen die liefdevol gehoorzaam zijn. God komt dus in ons wonen. Laat dat eens tot je doordringen!

Gebed: Vader en Zoon, dank u voor de liefde die u uitwerkt in mijn leven. Dank u dat u wilt wonen in mij. Amen.

www.youtube.com/watch?v=s7gGXUkqR6A

(uit: www.tijdmetJezus.nl)
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 2917

Berichtdoor Ton » Vr Mrt 09, 2018 11:20 am

Dagelijks bijbelmoment - Ik doe wat de Vader me heeft opgedragen

Jezus spreekt

Bijbelgedeelte: Johannes 14:31

Zo zal de wereld weten dat ik de Vader liefheb en doe wat de Vader me heeft opgedragen. (Johannes 14:29-31)

Ik doe wat de Vader me heeft opgedragen

Jezus wil maar één ding: doen wat zijn Vader hem heeft opgedragen. Dat kost hem veel, dat kost hem alles. In een wereld die niet zit te wachten op toewijding aan God, die eerder gaat voor eigen belang dan dat van anderen, die vol is van het kwaad en die beheerst wordt door duisternis - in zo'n wereld leeft Jezus. En hij heeft maar een passie die hem het leven zal kosten: doen wat zijn Vader hem heeft opgedragen. Hoe bijzonder is het om daarbij stil te staan en er stil van te worden. Jezus deed wat wij niet kunnen. Maar hij dééd het, voor zijn Vader en voor ons.

Gebed: Heer Jezus, dank u voor de toewijding waarmee u deed wat uw Vader u had opgedragen. Amen.

www.youtube.com/watch?v=w8uPqohs9eE

Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 2917

Berichtdoor Ton » Ma Mrt 12, 2018 1:18 pm

Dagelijks bijbelmoment - Zonder mij kun je niets doen.

Jezus spreekt

Bijbelgedeelte: Johannes 15:5

Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen. (Johannes 15:1-5)

Zonder mij kun je niets doen.

Jezus laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Hij leert zijn volgelingen om alles van hem te verwachten. Als we willen groeien in geloof en in een heilig leven, als we verder willen komen in het leven voor God en het leven in Christus, dan kunnen we uit onszelf helemaal niets. Echt niets. Maar in de verbondenheid met hem kunnen we alles. Echt alles. Dat zegt Jezus. En hij gebruikt er dat mooie beeld van de wijnstok en de ranken voor om duidelijk te maken hoe belangrijk het is om met hem verbonden te zijn. Zonder die verbinding kunnen we niets. Maar als we in die verbinding zijn en blijven, dan kan Jezus alles door ons heen.

Gebed: Dank u, Jezus, dat u zó met mij verbonden wilt zijn. Leer me om in die verbinding te blijven, want anders kan ik niets. Amen.

www.youtube.com/watch?v=7ju2l92lHDc

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 2917

Berichtdoor Ton » Di Mrt 13, 2018 3:08 pm

Dagelijks bijbelmoment - Je kunt vragen wat je wilt

Jezus spreekt

Bijbelgedeelte: Johannes 15:7

Als jullie in mij blijven en mijn woorden in jullie, kun je vragen wat je wilt en het zal gebeuren. (Johannes 15:6-8)

Je kunt vragen wat je wilt

Soms vinden we het moeilijk om te geloven wat Jezus hier zegt. Ook omdat onze ervaring vaak anders lijkt: we ontvangen niet wat we vragen. Maar let er hier op dat we alles gaan krijgen wat we vragen als we in Jezus blijven en als zijn woorden in ons blijven. Dat is dus heel wezenlijk: in Jezus blijven en zijn woorden in ons laten zijn. Dan zal ons gebed ook steeds meer gaan samenvallen met het bidden van Jezus. Als we blijven in hem zullen we steeds beter begrijpen wat God wil geven en daar dan ook om bidden.

Gebed: Heer Jezus, laat uw woorden in me blijven zodat ik weet wat ik mag vragen. Amen.

www.youtube.com/watch?v=7ju2l92lHDc

(Uit: tijdmetJezus.nl)
[

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 2917

Berichtdoor Ton » Wo Mrt 14, 2018 12:20 pm

Dagelijks bijbelmoment - Dan zal je vreugde volkomen zijn

Jezus spreekt

Bijbelgedeelte: Johannes 15:9-12

Dit zeg ik tegen jullie om je mijn vreugde te geven, dan zal je vreugde volkomen zijn. (Johannes 15:11)

Dan zal je vreugde volkomen zijn

De woorden die Jezus spreekt en de liefdevolle geboden die hij ons voorhoudt hebben als doel: dat de vreugde van Jezus in ons zal zijn. Er is blijkbaar vreugde in Christus! Dat is zo omdat hij zo intens verbonden is met zijn Vader en zijn Geest: deze drie verheugen zich mateloos in elkaar. Jezus weet zich eindeloos geliefd door zijn Vader en eindeloos verheerlijkt door zijn Geest. Dat maakt hem blij. En die blijdschap wil hij door ons aan te spreken in ons uitstorten. Voor volkomen vreugde heeft God ons geschapen. Niet de vreugde in onze levensomstandigheden, maar de vreugde in Christus Jezus.

Gebed: Jezus Christus, laat de vreugde die in u is ook in mij stromen! Amen.

www.youtube.com/watch?v=PJZzOGcTsJQ

(uit: tijdmetJezus.nl)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 2917

Berichtdoor Ton » Do Mrt 15, 2018 2:07 pm

Dagelijks bijbelmoment - Vrienden noem ik jullie

Jezus spreekt

Bijbelgedeelte: Johannes 15:13-15

Vrienden noem ik jullie, omdat ik alles wat ik van de Vader heb gehoord, aan jullie bekendgemaakt heb. (Johannes 15:15)

Vrienden noem ik jullie

We zijn allemaal op zoek naar vriendschap en verbondenheid. Alleen is maar alleen en de eenzaamheid is voor de meeste mensen een kwelling. En hier staat Jezus voor ons. Hij biedt zijn vriendschap aan. Ik kan me niet voorstellen dat het een ondiepe vriendschap is. Want dat zou bij hem niet passen. De vriendschap die hij koestert voor Gods kinderen op aarde drijft hem in de armen van de dood. Hij geeft er zijn leven voor. En tegen die achtergrond noemt hij ons: vrienden. Dat betekent dus dat Jezus hier een heel nieuwe werkelijkheid opent. Voor al zijn leerlingen geldt dat ze in een openhartige, intieme, wederkerige verbondenheid met hem mogen leven. Dat is een geweldig voorrecht en een prachtige gave.

Gebed: Dank u, Heer Jezus, dat u mij uw vriendschap aanbiedt! Amen.

www.youtube.com/watch?v=y7tO0yL8NF0

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 2917

Berichtdoor Ton » Vr Mrt 16, 2018 1:59 pm

Dagelijks bijbelmoment - Ik heb jullie uitgekozen

Jezus spreekt

Bijbelgedeelte: Johannes 15:16-17

Jullie hebben niet mij uitgekozen, maar ik jullie, en ik heb jullie opgedragen om op weg te gaan en vrucht te dragen, blijvende vrucht. (Johannes 15:16)

Ik heb jullie uitgekozen

Wat is dit bijzonder en bemoedigend om te horen! De leerlingen toen zullen erdoor geraakt zijn geweest: opnieuw horen dat niet hun keuze voor Jezus bepalend was, maar Jezus' keuze voor hen. Jezus werpt ons nooit op onszelf en op onze keuzes terug. En ook nu geven deze woorden van Jezus rust en ruimte: het gaat niet om mijn keuzes, maar om gekozen zijn door Jezus. Gekozen met een prachtig doel: om op weg te gaan en om vrucht te dragen. Op weg gaan: dat doet denken aan Abraham die ook op weg moest gaan. Vrucht dragen: is dat niet een echo van wat God ook tegen Abraham zei, dat hij een bron van zegen zou worden?

Gebed: Dank u, Heer Jezus, dat u mij hebt uitgekozen om op weg te gaan en vrucht te dragen. Ga daarin ook vandaag met me mee. Amen.

www.youtube.com/watch?v=OkkKpvaGpAk

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 2917

Berichtdoor Ton » Ma Mrt 19, 2018 3:14 pm

Dagelijks bijbelmoment - Ik heb jullie uit de wereld weggeroepen

Jezus spreekt

Bijbelgedeelte: Johannes 15:18-21

Als jullie bij de wereld zouden horen, zou ze jullie hebben liefgehad als iets van haarzelf, maar jullie horen niet bij haar, want ik heb jullie uit de wereld weggeroepen. Daarom haat ze jullie. (Johannes 15:19)

Ik heb jullie uit de wereld weggeroepen
Jezus spreekt over haat en liefde. Want zijn leerlingen hebben een keuze gemaakt die hen losmaakt van de wereld om hen heen. De wereld van mensen die zonder God willen leven, die Jezus niet herkennen en erkennen als de Zoon van God, die hun eigen levensweg kiezen buiten Gods koninkrijk om. De leerlingen horen nu bij Jezus en bij zijn koninkrijk en regering in deze wereld. Dat leidt ook tot tegenstand, tot haat zelfs: mensen zullen kwaad spreken over de leerlingen van Jezus en zullen hen vervolgen vanwege hun liefde voor Jezus. Ook dat hoort erbij als je bij Jezus hoort. Hij heeft je geroepen.

Gebed: Heer Jezus, help me om bij u te horen ook als dat moeilijkheden en zelfs haat met zich meebrengt. Amen.

www.youtube.com/watch?v=x3hGf2oWHeY

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 2917

Berichtdoor Ton » Wo Mrt 21, 2018 12:57 pm

Dagelijks bijbelmoment - De Geest zal over mij getuigen

Jezus spreekt

Bijbelgedeelte: Johannes 15:25-27

Wanneer de pleitbezorger komt die ik van de Vader naar jullie zal zenden, de Geest van de waarheid die van de Vader komt, zal die over mij getuigen. (Johannes 15:26)

De Geest zal over mij getuigen

Opnieuw spreekt Jezus over zijn Geest. Op weg naar het kruis, op de lijdensweg die eindigt in zijn dood, is het voor Jezus blijkbaar wezenlijk om juist over hem te spreken: de heilige Geest, de pleitbezorger, de adem van God, die van de Vader komt. Jezus en de Vader zenden samen de Geest in deze wereld omdat de waarheid gezegd moet worden: dat God van deze wereld houdt! Hoe belangrijk is het ook om te horen dat de Geest zal getuigen van Christus. Waar de Geest is daar gaan onze ogen open voor Christus. Waar Christus is, daar is ook de heilige Geest aan het werk. Als je ernaar verlangt om meer van Jezus te ervaren, verlang dan naar meer van de Geest.

Gebed: Dank u, Jezus, dat u uw Geest gezonden hebt. Heilige Geest, leid mij in de waarheid van Christus. Amen.

www.youtube.com/watch?v=QUwLmxUZ7_o

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 2917

Berichtdoor Ton » Do Mrt 22, 2018 11:57 am

Dagelijks bijbelmoment - Ik wil voorkomen dat jullie je geloof verliezen

Jezus spreekt

Bijbelgedeelte: Johannes 16:1-4

Dit alles heb ik tegen jullie gezegd om te voorkomen dat jullie je geloof verliezen. (Johannes 16:1)

Ik wil voorkomen dat jullie je geloof verliezen

De leerlingen van Jezus zullen te maken krijgen met veel tegenslag en tegenstand. Er zullen mensen komen die menen God een dienst te bewijzen door de leerlingen van Jezus te doden. Dat is heftig. En ook heel ontmoedigend. Daarom wil Jezus zijn leerlingen ook bemoedigen met alle woorden die hij al gesproken heeft. Hij zal bij hen zijn. Hij zal zijn Geest geven. De Vader zal voor hen zorgen. Jezus weet wel hoe moeilijk het allemaal zal zijn. Je zou je geloof erbij verliezen. Maar dat is het laatste wat Jezus wil. Hij spreekt zoveel woorden om te voorkomen dat zijn leerlingen hun geloof verliezen. Dat is dus het doel als Jezus tot ons spreekt: ons vertrouwen geven en ons geloof versterken.

Gebed: Dank u, Heer Jezus, dat u zoveel te zeggen hebt. Bemoedig mij. Geef dat ik mijn geloof niet verlies. Amen.

www.youtube.com/watch?v=a28PKiZ_WbU

Terug naar