" MAAKT STILTE NOG ONDERDEEL VAN JOUW LEVEN UIT? " (Peter Gerrets)

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 2097
GeregistreerdCOLON Do Jan 07, 2016 11:08 am

" MAAKT STILTE NOG ONDERDEEL VAN JOUW LEVEN UIT? " (Peter Gerrets)

Berichtdoor Ton » Ma Nov 06, 2017 2:16 pm

Peter Gerrets :

MAANDAG 06-11-2017.

MAAKT STILTE NOG ONDERDEEL VAN JOUW LEVEN UIT ?

Wáár is het in Nederland nog stil?
Een plek waar je niets hoort?
Geen voortrazende trein, geen geluid van de snelweg, geen overkomend vliegtuig?
Er moeten anno 2017 stiltegebieden worden aangelegd.
In treinen zijn er stiltecoupé's.
Wij zijn lawaaimakers!
Wij verstoren de stilte.
Waarom moet de televisie altijd aanstaan?
Achtergrondmuziek?
In winkelcentra, woonboulevards, altijd muziek. Altijd radio. Altijd koptelefoons op. Altijd social media mee.
Wij zijn knettergek aan het worden!
In Evangelische- en Pinkstergemeenten werd ik horendol van de geluidssterkte van de muziek. Altijd hard, te hard.
Iedereen wordt gehoorgestoord.
Ik zou wel eens willen weten of iemand van jullie bewust stilte zoekt?
Buiten, binnen?
Luister je wel eens naar God?
Is het niet buitengewoon vreemd dat bidden in de realiteit van het leven monologen afsteken is tegen God én dat we het niet eens gek vinden om niet de tijd te geven dat Hij iets terugzegt?
Gebed is geen monoloog, maar een dialoog.
Wij vragen waslijsten vol, eindigen met 'amen' als stopwoord en gaan over tot de orde van de dag.
Noem je dat nou echt een gesprek met God?
En zó hebben we zelf het probleem veroorzaakt van 'het onverhoorde gebed'.
God krijgt gewoonweg geen kans om ook maar iets terug te zeggen.
Denk hier eens over na!
Ik wens jullie een gezegende maandag.

www.youtube.com/watch?v=tPPkNMEioaY

Peter Gerrets.

(www.facebook.com/peter.gerrets?fref=ts)
[p.gerrets@casema.nl]
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 2097

Re: " MAAKT STILTE NOG ONDERDEEL VAN JOUW LEVEN UIT? " (Peter Gerrets)

Berichtdoor Ton » Di Nov 07, 2017 1:27 pm

Peter Gerrets :

DINSDAG 07-11-2017.

MAAKT STILTE NOG ONDERDEEL VAN JOUW LEVEN UIT ? (2).

Dank jullie wel voor jullie waardevolle reacties.
Gelukkig weten jullie ze nog wel te vinden.
Die binnenkamers waarvan je de deuren sluit. Die bijzondere plekken in de natuur.
En die kloosters waar je als gast kunt verblijven.
Stilte.
Hoe komt het dat je wandelend in de bossen, in de duinen, langs zee, over de heide, in de bergen het gevoel krijgt: hier hoor ik. Grappige woordspeling: hier (be) hoor ik!
Een mens hoort in een Hof van Eden, een Paradijs, een tuin, een bos, op het strand, kijkend over het water, liggend op je rug en kijkend naar de wolken, de voorbijvliegende vogels.
Wij zijn met z'n allen compleet de weg kwijt.
Mijn grootvader van moeders kant droeg een uurwerk aan een ketting in een borstzakje van zijn vest.
Dat betekende: hij was in zekere zin 'heer van de tijd'. Moderne horloges hebben we als boeien om onze polsen. De tijd heerst over ons.
Wie heeft ons zó gek gekregen, dat we nu in een krankzinnige wereld leven?
We rotzooien met Gods scheppingswerk.
We rotzooien met dna-materiaal van planten, dieren en mensen. We rotzooien met genen. We imiteren de Schepper. We proberen Zijn werk te verbeteren en te vernieuwen. Planten, dieren en mensen worden biologisch verbeterd.
Er is officieel wel geen God, geen Schepper, maar wij spelen voor 'godjes'.
Als wij ingrijpen in de schepping...dan keert de schepping zich tegen ons.
Kap maar regenwoud, steek bossen maar in brand, stoot maar troep uit in de lucht, sla kernafval maar op onder de grond, beroof de aarde van grondstoffen, stort het vuil maar in de derde wereld.
De mens is de grootste vijand van Gods schepping.
Waarom hebben we al biljoenen, triljoenen uitgegeven aan de ruimtevaart, aan oorlogstuig. Wat is het nut van het onderzoeken van sterren en planeten anders dan om God te erkennen en te aanbidden? We hadden alles kunnen oplossen: de honger en dorst van miljarden mensen. Maar nee, daar was geen geld voor.
We omringen ons met pestherrie. Muziek die bij ontelbaren gehoorschade oplevert.
Het 'altijd en overal bereikbaar moeten zijn'. De 24-uurs eonomie. We offeren rustdagen op. 7 dagen per week winkels open. Idioot. Sociale media en tóch een gruwelijke eenzaamheid? En al die middelen die ons drogeren, verdoven.
De mens heeft de hel over de aarde gebracht.
We gaan de meest idiote uitdagingen aan.
We zoeken de dood.
We zijn bang voor stilte!
Weet je wat een ramp is?
Als je mobieltje het niet doet, als je smartphone het begeeft, als de tv stuk is, de radio geen geluid geeft.
Domme, dwaze mens.
Stilte kan ons genezen.
Gelukkig diegenen die stilte zoeken.
Die nog kunnen genieten.
Die wandelend, ook met een rollator, met de scootmobiel, fietsend of gewoon zittend of liggend de stilte in zich opnemen.
En....luisteren naar....de stilte.
Het suizen van de wind.
De bruisende golven.
De mens is geschapen om het scheppingsboek te lezen.
Gods stem te beluisteren.
Gods stem in de stilte.
De profeet Jesaja zegt in hoofdstuk 30:15 "In stilheid en vertrouwen zou uw sterkte zijn, maar jullie hebben niet gewild".
Niet gewild.
Twee minuten stilte op 4 mei om 20.00 uur....dodenherdenking...is voor velen een onmogelijke opdracht.
Kunnen wij als gelovigen in Christus niet dagelijks stil zijn voor God?
En bidden: "Heer, ik wil horen Uw zachte stem, laat andere stemmen in mij zwijgen".
De deur achter je dicht.
Smartphone uit.
Stil.
Want nú wil ik wel eens rusten aan de voeten van Jezus.
En ontvangen.

www.youtube.com/watch?v=Z2vWRGyUVJw

Peter Gerrets.

[p.gerrets@casema.nl]
Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of theFather, and of the Son, and of the Holy Ghost Matthew 28 : 19

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 2097

Berichtdoor Ton » Wo Nov 08, 2017 11:50 am

Peter Gerrets

WOENSDAG 08-11-2017.

MAAKT STILTE NOG ONDERDEEL VAN JOUW LEVEN UIT ? (3).

"Wee de weerspannige zonen,
tijding van de HERE,
om een raadslag te maken,
maar niet vanuit Mij,
een plengoffer te offeren,
maar zonder mijn Geest,-
ten einde zonde op zonde te stapelen!
Die heengaan om af te dalen
naar angstrijk Egypte
en mijn mond hebben ze niets gevraagd"

(Jesaja 30:1-2a Naardense Bijbel).

Spreekt de HEER ons ook zó aan?
Weerspannige zonen-en-dochters,
in de NBV 'koppige kinderen'?
Plannen maken zonder God te raadplegen?
Is dat niet ook onze zonde?
Laten we toch gewoon eerlijk zijn: wij doen dit dagelijks.
Ik durf nauwelijks te vragen aan jullie: 'Wie begint de dag met persoonlijk gebed?
Ooit vroeg ik dit op een zondagmorgen in een grote gemeente en 's middags in een andere grote gemeente: 'Wie onder jullie heeft vanmorgen persoonlijk gesproken met God? Steek eens eerlijk jullie handen op?'
Van die twee gemeenten samen nog geen tien aanwezigen.
Daarna heb ik het nooit meer durven vragen.
Er wordt weinig gebeden.
Weinig uit de Bijbel gelezen.
Echt: de meerderheid sleept zich van de ene zondag naar de andere zondag.
Het nieuw-testamentische volk van God drijft op twee kurken: het geloof van de dominee en het geloof van de organist.
En als die twee het op een zondag niet goed doen worden ze tijdens het koffiedrinken afgerekend.
Geen tijd.
Druk, druk, druk.
Te korte nachten.
Teveel werkdruk.
En daarom leven we op de automatische piloot. We doen gewoon wat in ons opkomt. We nemen impulsieve beslissingen.
De HERE raadplegen?
Gewoon je verstand gebruiken.
"Het is een weerspannige gemeenschap
van leugenachtige zonen,-
zonen-en-dochters die niet hebben willen horen naar het onderricht van de HERE"
(Jesaja 30:9 Naardense Bijbel).
Niet willen luisteren!
En vervolgt de profeet: jullie hebben tegen de zieners gezegd: zie niets; en tegen de schouwers, alsjeblieft vertel ons de waarheid niet, maar wat er glad ingaat!
Niet stil worden.
Niet luisteren.
Ik wil de waarheid niet horen.
Alleen wat er glad ingaat.
Christenen anno 2017?
Hoelang ga je zó door?
Leven, beslissingen nemen, knopen doorhakken, tijd...geld...energie steken in zaken waarover je geen overleg gepleegd hebt met de HERE?
Zulke mensen noemt God: weerspannig, koppig, onhandelbaar.
Weten jullie waar je de bidders vindt?
Daar waar christenen vervolgd worden.
Het geestelijk leven is in ons zogenaamde vrije westen armetierig.
Wordt het niet de hoogste tijd om onze binnenkamers op te zoeken?
Om in onze agenda's een dagelijkse afspraak met onze God te plannen?
Dit is geen moeten.
Dit zou ons hoogste verlangen moeten zijn.
En....
Niet alleen van vrouwen,
maar juist ook van mannen.

Bij deze overdenking :
Vermoeid, teleurgesteld, uitgeput, zwak, houd vol, want Hij laat je niet vallen.
..... www.youtube.com/watch?v=MuBSAjzZkxQ .....

Peter Gerrets.

[p.gerrets@casema.nl]

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 2097

Berichtdoor Ton » Do Nov 09, 2017 12:08 pm

Peter Gerrets :

DONDERDAG 09-11-2017.

MAAKT STILTE NOG ONDERDEEL VAN JOUW LEVEN UIT ? (4).

"Want zó heeft gezegd mijn Heer, de HERE, de Heilige van Israël: in bekering en berusting ligt uw behoud, in stilheid en vertrouwen is uw kracht gelegen,- maar ge hebt niet gewild"
(Jesaja 30:15 Naardense Bijbel).

Wát bezielt ons?
Dat God óns door Jesaja moet aanspreken met: weerspannige zonen, leugenachtige zonen en dochters, die weigeren te luisteren.
En nu: die niet willen!
Ja, zúlke mannen, zúlke vrouwen, zúlke zonen, zúlke dochters zijn wij.
Het gaat hier niet om de ongelovigen.
Het gaat hier om het uitverkoren volk van God, het verbondsvolk: Israël.
En zijn wij beter?
Gelovigen in Christus, de gemeente, de kerkmensen?
Geen haar beter.
Hoe durven we Jezus Christus 'Heer' noemen en dan ook nog zeuren of we Hem 'Heer', 'Here' of 'Heere' moeten noemen of zijn titel schrijven....terwijl we in de praktijk van elke dag Hem negeren en eigen heer en meester zijn.
Israël wordt bedreigd door vijandige volken en zoekt hulp en steun niet bij God, maar bij Egypte.
Zonder God te raadplegen.
Zonder Hem erin te kennen.
En wát zegt God:
Waarom heb je niet met Mij gesproken, waarom sluit je Mij buiten?
De oplossing is NIET Egypte, maar:
BEKERING EN RUST
en
STILHEID EN VERTROUWEN.
Dáárin ligt jullie kracht!!!
Máár...jullie vertrouwen op jullie paardenkrachten om voor het gevaar te vluchten, hetgeen jullie niet lukt.
Jullie wilden niét!!!
In mijn werk als predikant heb ik dit zó vaak meegemaakt en....ik ken mijn eigen hart.
Hoe vaak hebben mensen mij niet om raad gevraagd, heb ik die biddende gegeven en deed men zijn of haar eigen zin en liep het verkeerd af.
Je zit misschien dik in de problemen en je durft er niet mee naar de Heer te gaan.
Je voelt je schuldig, zondig, onwaardig.
Misschien ben je in een kerk opgegroeid waar God zó ver van jou afstaat.
In heel de Bijbel zegt God: KOM.
De boodschap van de Bijbel is: alléén door Jezus Christus word je gered, behouden, zalig. Hij hééft het offer van zijn leven gebracht. Het oordeel over de zonden van de hele mensheid is over Jezus gekomen.
Het i s volbracht (dat betekent letterlijk: betaald of voldaan). God heeft het offer van zijn Zoon aanvaard en Hem uit de doden opgewekt.
KOM, zegt God, neem dat geschenk (Jezus Christus' volbrachte verlossingswerk, verzoeningswerk) aan en op datzelfde moment ontvang je vergeving en komt Gods Geest in jouw leven wonen om nooit meer weg te gaan.
Dáárom heet die boodschap: EVANGELIE.
Goed Nieuws, Blijde Boodschap, Overwinningsboodschap.
God zegt tegen Israël: als je naar Mij was teruggekeerd, had Ik je rust gegeven.
Als je stil naar Mij had geluisterd en Mijn stem had gehoorzaamd en vertrouwd, was je sterk geweest en had Ik je bewaard voor die vijandige volken.
Máár jullie wilden immers niet!!!
Ligt het aan de Heer?
"En daarom blijft de HERE erop wachten om u genadig te zijn, en daarom zal hij zich verheffen om zich over u te ontfermen;
want een God die recht doet is de HERE, zalig
(dat is: gelukkig) allen die op Hem wachten"
(Jesaja 30:18 Naardense Bijbel).
Begrijp je dit?
Je verwacht: God wordt woedend.
Nee: ál die tijd, dat jij je eigen wegen koos, dat jij Hem er niet bij betrok, bleef de Heer wachten om.......jou.....genadig te zijn.
Hoeveel jaren heb jij God al laten wachten?
Hoeveel jaren ben jij zelf bezig geweest met oplossingen te zoeken?
En ál die tijd wachtte God.
God zag al je getob, geploeter en zei:
"Wanneer geeft hij of zij mij de kans om hem of haar genadig te zijn, wanneer kan ik mij eindelijk over hem of haar ontfermen?"
God wilde jou recht doen.
Zó is Hij!
Echt gelukkig zijn ál die mensen die Hem de kans geven om hen te zegenen!
Wanneer houdt al dat impulsieve gedoe in jouw leven nu eens op?
Wanneer stopt het nu eens dat je je laat leiden door jouw eigen oplossingen en methoden?
Al die tijd wacht God.
Totdat Hij zijn genade en ontferming aan jou kwijt kan.
Wanneer word jij eindelijk stil voor God en vraag je Hem om hulp én luister je eindelijk?
Het is een ramp als in jouw leven de stilte voor God ontbreekt.
Een ramp als jouw bidden het afsteken van monologen is.
Als ons gebed geen dialoog wordt.
Hoelang laat je God nog wachten?

Bij deze overdenking:
Ichthus Kwartet Alblasserdam : " Jezus is wachtend o zondaar op u "
..... www.youtube.com/watch?v=yKR4k70PH9k&feature=youtu.be ......

Peter Gerrets.

[p.gerrets@casema.nl]

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 2097

Berichtdoor Ton » Vr Nov 10, 2017 11:07 am

Peter Gerrets :

VRIJDAG 10-11-2017.

MAAKT STILTE NOG ONDERDEEL VAN JOUW LEVEN UIT ? (5).

"Want, gemeente die op Sion zetelt, in Jeruzalem,- ween niet, blijf niet wenen: genadig zal hij je begenadigen als je stem tot hem schreeuwt; zodra hij die hoort zal hij je antwoord geven....je ogen zullen blijvend je onderrichters zien, en je oren zullen een woord horen van achter je, dat zegt: dít is de weg, wandelt daarop!, wanneer je naar rechts wilt, wanneer je naar links wilt"
(Jesaja 30:19,21 Naardense Bijbel).

We spraken over de HERE die wacht op het moment dat hij ons werkelijk mag helpen.
Dat hij dat geduld heeft.
Dat hij wéérspannige zonen en dochters verdraagt.
Dat hij erop uit is om jou en mij, koppige ezels, genadig te zijn en zich over ons wil ontfermen.

En Jesaja vervolgt met: huil niet, blijf niet huilen nu je door eigen schuld vastgelopen bent.
God wil 'genadig ons begenadigen'.
Is dat geen wonder?
Schreeuw het maar uit tot hem én hij antwoordt.

Is dat niet vreemd?
Hij sprak en wij luisterden niet en kwamen in de problemen.
En hij zegt niet: als jullie roepen, zal ik mij doof houden.
Nee: schreeuw maar, ik antwoord.

God onderricht ons door onderwijzers, leermeesters.
Die blijven.
In nieuw-testamentisch licht denk ik aan de heilige Geest, die in de wedergeboren christen blijvend woont en ons leidt tot de volle waarheid.

Tegen Israël zegt de HERE: luister naar mijn profeten, die ik tot jullie zend.
Tegen óns zegt diezelfde HERE: luister naar mijn stem,
want op het moment dat jij voor een dilemma staat:
ga ik naar rechts, ga ik naar links,
op dát moment zal ik zeggen:
dít is de weg, bewandel die.
Dit wil God vóór allen die in hem geloven.
Hier in Jesaja 30 loopt de Goede Herder áchter de schapen. Hij geeft ze de vrijheid en grijpt in wanneer zij de verkeerde keuze dreigen te maken.

"Hij roept zijn schapen bij name en leidt ze naar buiten; wanneer de zijne alle heeft uitgedreven trekt hij vóór ze uit; en de schapen volgen hem, omdat ze weten: het is zijn stem"
(Johannes 10:3b-4 Naardense Bijbel).

Schapen hebben het recht, het voorrecht de stem te kennen van hun herder.
In vers 5 lezen we dat ze niet luisteren naar een ander, naar een vreemde, want de schapen zijn niet gewend aan diens stem.

En nu stel ik jullie deze belangrijke vraag:
KENNEN JULLIE DE STEM VAN DE GOEDE HERDER?
óf:
ALLEEN DE DOGMA'S VAN DE KERK,
DE LEERSTELLINGEN,
DE REGELS,
ZIJN SCHRIJVEN?
Hoe persoonlijk is de band tussen jou en God, tussen jou en Jezus Christus?
Als je zielsveel van iemand houdt: een vader, een moeder, een kind, een vriend of vriendin met wie je dagelijks omgaat én die persoon schrijft jou een brief....dan hoor je als het ware terwijl jij leest zijn of haar stem op de achtergrond.
Is dat ook als je in de Bijbel leest?

Een predikantsweduwe heeft mij, als 24-jarige predikant in Enschede, deze vraag gesteld.
Mijn antwoord was: 'God spreekt enkel en alleen in de Bijbel'.
Zij begon te huilen en zei: 'Weet jij dan helemaal niet hoe zijn stem klinkt?'
Nee.
De volgende dag sloot ik mij op in mijn studeerkamer. Vanaf 09.00 uur a.m. en ik bad: 'Here God, als u werkelijk nog altijd spreekt, laat mij dan deze morgen uw stem horen'.
Duizenden gedachten dwarrelden door mijn hoofd. Ik schrok ervan. Na 1,5 uur stopte het en in mijn gedachten kwamen teksten uit de Bijbel over stilte, luisteren en Gods stem.
Ik vertel daar graag meer over.
Van dat moment veranderde mijn gebedstijden.
Ik las in de Bijbel, ik bad en ik zei geen amen meer, maar: 'Heer, als u mij iets wilt duidelijk maken of iets wilt zeggen, spreek dan: uw knecht luistert'.
En in een notitieboekje schreef ik op wat mij duidelijk werd.
Die stem.
Er zijn véél andere stemmen.
Vrome, godsdienstige, religieuze, spirituele stemmen die niet van de Goede Herder zijn.
Vraag altijd: HERE, IK WIL HOREN UW ZACHTE STEM, LAAT ANDERE STEMMEN IN MIJ EN OM MIJ HEEN ZWIJGEN.
Ik wil de stem van mijn Goede Herder kennen.
Een vreemde herder wil ik niet volgen.
En God verhoort dat gebed altijd.

Bij deze overdenking:
" Jezus, U blijft niet op afstand staan. U bent één gebed bij me vandaan. Niemand anders komt zo dichtbij. U bent hier en .....
..... www.youtube.com/watch?v=rP36thh-OhM&feature=youtu.be .....

Peter Gerrets.

[p.gerrets@casema.nl]

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 2097

Berichtdoor Ton » Di Nov 14, 2017 11:01 am

Peter Gerrets

DINSDAG 14-11-2017.

MAAKT STILTE NOG ONDERDEEL VAN JOUW LEVEN UIT (6)?

"...maar aan weinige dingen is gebrek, behalve aan één ding"
(Lucas 10:42a Naardense Bijbel).

Vrijdag j.l. schreef ik over die ochtend dat ik me in Enschede opsloot in mijn studeerkamer. Bewust mij afzonderde om stil te zijn en God de gelegenheid wilde bieden om tot mij te spreken.
Op dát moment word je je bewust hoe druk je in je hoofd bent. Ik pakte een notitieboekje en schreef op wat er allemaal in mijn gedachten kwam.
Ik dacht aan alles wat ik die dag nog moest doen, bij wie ik op huisbezoek moest gaan, de voorbereidingen voor bijbelstudies en preken, telefoontjes die ik moest plegen. Alles noteerde ik. Pas na 1,5 uur werd het eindelijk rustig.
En toen was het alsof iemand sprak in mijn hart: "Lees het verhaal van Martha en Maria eens".
Ik zocht het op in Lucas 10:38-42.
Een geschiedenis die me tot op dat moment verschrikkelijk irriteerde.
Jezus komt met zijn 12 leerlingen onverwacht op bezoek bij Martha en Maria. Hoe zouden wij reageren als er onverwacht 13 personen bij ons voor de deur zouden staan?
Ook wij vragen onze gasten: 'Wat willen jullie drinken?' Ook wij zouden in de keuken koffie gaan zetten.
Martha gaat onmiddellijk aan de slag. Oosterse gastvrijheid gaat vaak nog verder: een maaltijd bereiden.
Maar waar blijft Maria?
Je zou toch verwachten dat zij komt helpen? Integendeel: zij gaat aan de voeten van Jezus zitten en luistert vol aandacht naar de belevenissen van Jezus en zijn leerlingen.
Dat is het verschrikkelijke van gasten ontvangen. Zij babbelen in de woonkamer, jij staat in de keuken en krijgt er niets van mee. Martha ergert zich kapot aan de houding van haar zus.
In :40 komt het tot een uitbarsting.
In plaats van te vragen: 'Ach Maria wil jij mij even helpen in de keuken?' valt ze uit tegen Jezus: 'heer, maakt het u dan helemaal niets uit dat Maria mij niet helpt in de keuken? wilt u haar zeggen, dat ze mij er niet alleen voor laat opdraaien'.
Want per slot van rekening is Martha bezig om voor de Heer en zijn volgelingen te zorgen. Dat is haar 'dienen van de Heer'.
Ze moet wel enorm boos zijn geweest op haar zus, dat ze gelijk de Heer aanspreekt.
En dan dat ergernis wekkende antwoord:
"Martha, Martha, je bent bezorgd en druk over vele dingen; maar aan weinige dingen is gebrek, behalve aan één ding".
Ja maar....
Martha, jij schiet onmiddellijk in de stress.
Jij schiet onmiddellijk in de zorghouding.
Jij wil voor ons allemaal zorgen.
Maar jij verliest één ding uit het oog.
"Maria kiest immers het goede deel dat van haar niet zal worden afgenomen".
Is dat niet ergerniswekkend?
Als ik Martha was geweest, had ik de deur keihard achter mij dicht geslagen.
Wat een belediging!
Jezus stelt geen prijs op haar zorgen, haar bezorgdheid, op haar koken, op haar koffie zetten.
Hij hecht méér aan de houding van Maria.
Eérst ons laten dienen door Jezus' woorden en pas daarna Jezus verzorgen.
Eérst dat éne absoluut noodzakelijke en daarna pas de andere dingen.
Die morgen zette bij mij alles op zijn kop.
Ik werd bepaald bij Marcus 10:45 "Want ook de mensenzoon is niet gekomen om bediend te worden nee, om te dienen en zijn lijf-en-ziel te geven als losprijs voor velen".
Wát? Ik heb nooit anders gehoord dan dat het gaat om God te dienen.
En hét doel van Jezus is óns dienen.
Net zoals in Johannes 13 waar de voetwassing beschreven wordt.
En ter waarschuwing: vergeestelijk dit voorval niet!!! Dat doen voorgangers maar al te graag, bang om natte voeten te krijgen.
In vers 1 staat, dat dít het moment is dat Jezus zijn uiterste liefde betoont aan zijn leerlingen. Géén van die leerlingen wilde zich voor hun medebroeders vernederen.
Geen één. Voor een maaltijd waste een slaaf de voeten van de gasten, omdat zij aanlagen op rustbanken aan de tafel.
Jezus staat op. Trekt zijn kleding uit.
Slaat een badhanddoek om zijn heupen en knielt neer bij elke leerling, wast de voeten en droogt af met een deel van die badhanddoek.
Jezus met ontbloot bovenlijf knielt bij jou neer, wast jouw voeten, droogt ze af.
Jezus, mensgeworden God, knielt bij jou neer, doet het minste slavenwerk, waarvoor jij je te goed voelt.
Petrus zegt: 'Stop! Niet bij mij!'
Hij zegt ook niet: 'Zo is het mooi genoeg geweest, ik neem het nu van u over'.
Jezus antwoordt: 'Als ik jouw voeten niet mag wassen, dan houdt de relatie tussen jou en Mij op te bestaan'.
Dát is zéér ernstig!!!
Als jij weigert om je door Jezus te laten dienen, verbreek je de relatie met Hem.
Jezus zegt later in Johannes 13:14-15 dat Hij vóórgedaan heeft, wat wij ná moeten doen. Hij, de Heer, wast en waste onze voeten. Dáárom zijn wij aan elkaar verschuldigd elkaar de voeten te wassen.
Want dát was Jezus' ultieme daad van liefde.
En diezelfde liefde zijn wij elkaar verschuldigd.
Wel, dat waren mijn éérste lessen op die dinsdagmorgen in de stilte.
Dat is ook voor jullie een ongelofelijk belangrijke les.
Als wij ons niet éérst laten dienen/bedienen door Jezus, is het ons niet toegestaan Hem te dienen.
Het is éérst stil worden en luisteren.
Daarna mag ik pas aan de slag.
Dit heeft mijn hele leven veranderd.
In mijn gebedstijden werden mijn gebeden steeds korter en nam ik méér tijd om te luisteren.
Onze dienst aan God wordt effectiever, naarmate we méér tijd nemen om te luisteren.

Bij de overdenking : Toon mij Uw liefde.

..... www.youtube.com/watch?v=6CEXLmF_Rzg&feature=youtu.be .....

Peter Gerrets.

[p.gerrets@casema.nl]

Gebruikers-avatar
Ton
BerichtenCOLON 2097

Berichtdoor Ton » Wo Nov 15, 2017 12:04 pm

Peter Gerrets

WOENSDAG 15-11-2017.

MAAKT STILTE NOG ONDERDEEL VAN JOUW LEVEN UIT (7)?

"Zovelen als zich laten leiden door Gods Geest dié zijn zonen-en-dochters van God"
(Romeinen 8:14 Naardense Bijbel).

Uiterst belangrijk is tijd maken voor stilte!
Jezus sprak over het hebben van een 'binnenkamer' waarvan we de deur achter ons kunnen sluiten.
Die binnenkamer kan een zolderkamer zijn, een studeerkamer, een slaapkamer, maar óók al wandelend door een bos of park, door de duinen of over het strand of op een boot op het water.
Het is absoluut noodzakelijk dat we de 'geluidsterreur' stoppen.
Ik vind dat mobiele telefoonverkeer, die smartphones fantastisch.
Maar wáárom zou ik in hemelsnaam 24 uur per dag bereikbaar moéten zijn?
Waarom zijn we dermate verslaafd dat we op elk pieptoontje, elk alarm, elk signaal direct moeten reageren?
Persoonlijk zet ik mijn telefoon, vast of mobiel, uit als ik iemand op bezoek krijg.
Die ander krijgt mijn onverdeelde aandacht. Toppunt van ergernis is als jouw gesprekspartner voortdurend tijdens het gesprek zijn of haar smartphone controleert op berichten of elk binnenkomend gesprek of bericht direct beantwoordt.
Die telefoon kan uit. Die mobiel kan uit.
Hoe vaak kwam ik niet op huisbezoek en de televisie bleef aan.
Deur dicht.
Telefoon uit!
Smartphone uit!
In jouw favoriete binnenkamer wáár die ook is.
Stilte om,
te luisteren naar de stem van God.
De stem van de Goede Herder.
Gods heilige Geest.
Te zitten aan de voeten van Jezus, omdat dit het 'enige nodige' is.
NIET: druk en bezorgd over veel dingen.
In élke gebedstijd mogen we in Jezus' naam al wat ons bezighoudt aan God vertellen en in plaats van AMEN zeggen we dan: Heer (Here) als U mij iets duidelijk wil maken, wilt U dan elke stem die niet van U is het zwijgen opleggen in Jezus' naam en tot mij spreken.
En schrijf dan op: wat in jouw gedachten komt. Het kan een bijbeltekst zijn, een liedtekst, de naam van een persoon, een opdracht, een gebed voor een bepaald persoon.
Dit is een leerproces.
Hoor je: een leerproces.
Op den duur werden mijn vragenlijsten korter en de stille tijd langer.
O, wat kun je genieten van stilte.
Het geluid van vogels, het geluid van de golven, het niet gestoord worden.
Paulus schrijft dat zonen-en-dochters van God, Gods volwassen wordende kinderen, zich laten leiden door de heilige Geest.
Toen ik predikant in Enschede was, nam ik 's ochtends de eerste stadsbus naar Buurse, even buiten de stad en begon aan mijn wandeling door de bossen.
En op een bank of aan een picknicktafel werkte ik mijn aantekeningen uit.
God gaf mij raad voor mijn persoonlijk leven, maar ook aanwijzingen voor mijn werk: de namen van hen die huisbezoek nodig hadden, creatieve ideeën, preeknotities.
En ik gaf daar gehoor aan.
Toen ik docent was aan de Trainingsschool voor Discipelschap van de Stichting Jong en Vrij in Rockanje werd er elke morgen een gebedstijd gehouden met stafleden en studenten en na het gebed een periode van stilte en na die 15 minuten stilte werd er gedeeld wat God ons had duidelijk gemaakt.
In Den Haag-Mariahoeve was elke oudste verantwoordelijk voor huiskringen in zijn regio. Na gebed zocht ik kringleiders aan (m/v). In onze gemeente kwamen 60 dove gemeenteleden. Ook voor die huiskringen voor doven zocht ik biddend kringleiders.
17 jaar lang trainde ik elke 14 dagen mijn horende kringleiders en apart mijn dove kringleiders. Ik heb hen van meet af aan geleerd te luisteren naar Gods stem.
Elke kringleidersavond behandelde ik het gespreksonderwerp, namen we tijd voor gebed, vroeg ik hen een stille plek te zoeken in het huis waar we samen kwamen om zeker 30 minuten in stilte de Here te zoeken. Daarna kwamen we bij elkaar en deelden met elkaar wat ons duidelijk was geworden.
17 jaar lang. Het 'voordeel' van mijn dove gemeenteleden was, dat zij door niets afgeleid werden.
Ik merkte dat op deze manier Gods gaven gingen werken. De kringleiders ontvingen dromen, beelden van God voor een kringleider, de opdracht om voor iemand te bidden, een bijbeltekst om iemand te bemoedigen, woorden van profetie.
En in mijn gemeente in Den Haag-Mariahoeve hielden we regelmatig op woensdagavonden ieder-heeft-ietsdiensten waarop de gemeenteleden zich grondig voorbereidden.
Twee uur lang lieten we de heilige Geest ieder zijn of haar inbreng hebben.
Ik liet het gaan en spontaan zette iemand een lied in, sprak een gebed uit, deed voorbede voor iemand van de aanwezigen, sprak een profetie uit, las een bijbelgedeelte voor waarbij een ander de uitleg gaf en ten slotte vierden we het Avondmaal in de kring.
Zó zijn uit de deelnemers ouderlingen en diakenen voortgekomen, mensen die konden preken, een bijbelstudie konden geven uit de horenden en de doven.
Het begint met stilte.
Bidden en luisteren.
Toetsen aan de Bijbel.
Uitvoeren van opdrachten.
Gods Geest aan het werk zien.
De durf om de Geest de leiding te laten nemen.
Ik maakte zelden afspraken voor huisbezoeken.
Gehoorzaamde waar de Geest mij leidde.
Kwam zó vaak precies op het moment dat die ander mij nodig had.
Maar stak ook mijn handen uit de mouwen.
Hielp bij puinruimen bij een alcoholist.
Hielp met een team een oude zuster verhuizen.
Nam bejaarde gemeenteleden mee voor een wandeling of een rondrit.
Tijdens mijn wandelingen van Scheveningen Duindorp naar Kijkduin heb ik vele preken gemaakt en bij een poffertjesrestaurant in Kijkduin mijn notities uitgewerkt.
Stilte met God.
Bron van onuitputtelijke inspiratie.
Maar ook verdriet.
Omdat toen ik dit in onze oudstenraad wilde praktiseren iedereen zich verzette.
Een half uur stil zijn, waarom en waartoe diende het?
Ook voor die ieder-heeft-ietsdiensten was men niet te porren.
Maar het geeft niet, ik ben doorgegaan.
En nu kan ik zeggen:
God spreekt.
Heel concreet.
Praktisch.
Geeft antwoord.
Heeft mijn geestelijk leven een avontuur gemaakt.
Ik heb méér dan ooit God aan het werk gezien.
Gods voorbereide werken gedaan.
En waarom dit onderwijs zo vaak niet gegeven wordt?
Jonge christenen altijd maar weer melk krijgen en nooit geestelijk volwassen worden?
Men houdt van regels, voorschriften, orde zwart-op-wit op papier.
Letters in steen gebeiteld.
En de heilige Geest, daar zijn we bang voor.
Stel je voor dat er iets spontaans in de kerk gebeurd?
Dooft de Geest niet uit.
Veracht de profetieën niet.
Ons kerk-zijn is vastgelegd.
De orde van dienst staat op de borden.
Als er een bries van de heilige Geest door onze kerkgebouwen zou waaien, roepen we vast en zeker: Het tocht.
In Elspeet staat naast de Hervormde Dorpskerk een brandweerkazerne.
Gelukkig, als het vuur van de Geest ooit zou uitbreken, is de blusapparatuur dichtbij.
God leidt ons door Woord én Geest.
Maar wel heel vaak door het Woord, en de belijdenisgeschriften, regels en voorschriften.
Heilige Geest van God, kom en maak Uw Woord levend en krachtig.

----- www.youtube.com/watch?v=nUH4_g2iodo&feature=youtu.be -----

Peter Gerrets.

[p.gerrets@casema.nl]

Terug naar